رشد قیمت انواع سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری اپراتور اول، تالیا و ایرانسل جریانی است که بازار خرید و فروش سیم‌کارت طی چند هفته اخیر شاهد آن بوده است.

افزایش ۱۰ تا ۱۵هزار تومانی نرخ سیم‌کارت‌های تالیا، کمبود و درنتیجه رشد ۵ تا ۱۰هزار تومانی قیمت سیم‌کارت‌های دائمی اپراتور اول و در مقابل افزایش عرضه و افت قیمت سیم‌کارت‌های ثابت ایرانسل نیز اتفاقاتی است که بازار خرید و فروش سیم‌کارت طی روز گذشته شاهد آنها بود. فعالان بازار معتقدند، اگرچه ایرانسل تبلیغات زیادی برای سیم‌کارت‌های خود می‌کند و با کاهش تعرفه مکالمات این سیم‌کارت‌ها، درصدد جلب‌نظر مردم است اما به دلیل آنتن‌دهی ضعیفی که این سیم‌کارت‌ها دارند، استقبال چندانی از آنها نمی‌شود.
فعالان بازار می‌گویند، طی هفته گذشته به دلیل اعلام خبر کاهش نرخ تعرفه مکالمه سیم‌کارت‌های ایرانسل و کمبود این کالا در بازار شاهد رشد قیمت سیم‌کارت‌های دائمی ایرانسل در بازار بودیم. اما پس از گذشت 2 تا 3روز با افزایش عرضه این کالا به بازار، قیمت این کالا نیز کاهش یافت. فروشندگان می‌گویند، قیمت سیم‌کارت‌‌های تالیا نیز در نتیجه افزایش تقاضا برای این کالا افزایش یافته است. چرا که خریداران سیم‌کارت اپراتورهای خصوصی به دلیل کیفیت آنتن‌دهی مطلوب سیم‌کارت‌های تالیا اقدام به خرید این سیم‌کارت‌ها می‌کنند.
فعالان بازار، همچنین با اشاره به کمبود کدهای مختلف سیم‌کارت‌های دائمی اپراتور اول در بازار، احتمال می‌دهند طی روزهای آتی شاهد رشد بیشتر قیمت این کالا در بازار باشیم. در مقابل گروه دیگری از فروشندگان معتقدند، در صورت ادامه روند افزایش قیمت سیم‌کارت‌های دائمی اپراتور اول، توجه مصرف‌کنندگان به سوی سیم‌کارت‌های اعتباری این اپراتور، تالیا و ایرانسل جلب می‌شود.
آنها این رشد قیمت را کاذب دانسته و می‌گویند، رشد بیشتر این قیمت‌ها تنها باعث می‌شود تا دارندگان این سیم‌کارت‌ها به امید افزایش بیشتر قیمت این کالا از فروش آن امتناع کرده و نظم بازار مختل شود.