در حالی که اکثر کاربران اینترنت در ایران به علت مسدود بودن بسیاری از سایت‌های علمی، خبری و فرهنگی از نحوه فیلترینگ ناراضی هستند، برخی از کارشناسان امنیت شبکه نحوه فیلترینگ شرکت فناوری اطلاعات را نامناسب دانسته و معتقدند فیلترینگ غیرهوشمندانه این شرکت عاملی در کاهش پهنای باند نیز شده است. در این میان، یکی از کارشناسان شرکت ارتباطات نوین (مجری فیلترینگ) می‌گوید: روبات فیلترینگ مورد استفاده در این شرکت از بالاترین حد دانش فیلترینگ برخوردار است و کلمات غیراخلاقی سایت‌ها را به گونه‌ای طبقه‌بندی می‌کند که به خاطر شباهت لفظی هم ممکن است سایت‌ها را فیلتر کند.

به گفته حمید پرویزی، در برخی موارد حتی وجود یک لینک هم ممکن است دردسرساز باشد و موجب مسدود شدن سایتی شود. به این ترتیب افراد باید در قبال لینک‌هایی که قرار می‌دهند جوابگو باشند.

پرویزی، کارشناس فنی شرکت ارتباطات نوین، در گفت‌وگو با مهر با بیان این مطلب افزود: شرکت ارتباطات نوین سنگ‌بنای فیلترینگ در کشور را گذاشته است، کاری که در نهایت باید صورت بگیرد. مهم روشی است که باید در برخورد با مخاطبان در پیش گرفت.

این کارشناس به مردم توصیه کرد: صاحبان سایت‌ها و وبلاگ‌ها نباید به سایت‌هایی که قبلا فیلتر شده‌اند لینک بدهند. مردم می‌پرسند چرا نباید این کار را بکنند و می‌گویند چه اهمیتی دارد که به سایتی که فیلتر شده است لینک بدهند، در حالی که باید بدانند ما از تکنیک فنی خاصی در تشخیص سایت‌های غیراخلاقی و آن سایت‌هایی که باید بسته شوند استفاده می‌کنیم.

وی در توضیح این تکنیک گفت: مثلا «روبات فیلترینگ» سایتی را می‌خواند و کلمات غیراخلاقی را که در آن وجود دارد گرید(طبقه‌بندی) می‌کند. در این میان به خاطر شباهت لفظی هم ممکن است برخی کلمات مانند «پلاستیک» هم علامت‌گذاری شود. این سری کلمات اگر از یک حدی در سایت بیشتر باشد آن سایت علامت‌گذاری می‌شود.

حمید پرویزی در ادامه با پذیرش این نکته که درصد خطای این سیستم بسیار بالا است، افزود: برای قضاوت در مورد این سیستم باید از دید ماشین نگاه کنید. اگر هر‌کس دیگری هم مسوول فیلترینگ شود ممکن است خطاهای خود را داشته باشد. افراد متخصصی در مورد این روش نظر داده‌اند. این بالاترین حدی است که دانش فیلترینگ به آن رسیده است و شاید اگر گروه دیگری این کار را انجام دهد با روش دیگری عمل کند.

وی با ارائه پیشنهاد به مردم گفت: اگر می‌خواهید به سایتی که قبلا فیلتر شده است لینک بدهید آدرس صفحه مورد نظر را بعد از اسلش ( / ) قرار دهید.

محمد مصلایی از کارشناسان امنیت شبکه نیز معتقد است: فیلترینگ نامناسب شرکت فناوری اطلاعات، عاملی در کاهش پهنای باند شده است چرا که این اقدام هوشمندانه نیست در حالی که برای هر سازمان باید از فیلترینگ خاص استفاده کرد که قدرت انعطاف بیشتری برای کارآمدی در آن سازمان داشته باشد، اما این شرکت ترافیک را از منشا کند می‌کند.‌

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان، با بیان این مطلب، اینترنت را بستری برای تبادلات الکترونیکی دانست و اظهار کرد: ما در فضای تبادلات مجازی به دو موضوع مهم معطوف هستیم، سالم‌سازی محتوا و سالم بودن منشا ترافیک یا محتوا که نکته مهمی در بررسی امنیت و سالم‌سازی محیط مجازی است.

به گفته وی، منظور از سالم بودن منشا محتوا، ارگان یا بستری است که محتوای هرچند سالم را از طریق سرویسی غیرمجاز منتشر کرده مانند سایت‌های قلابی که محتوای سالم را بدون حفظ قوانین مالکیتی منتشر می‌کنند.