تسلطNintendo بر جهان

بازار دیجیتال- شرکت آی-دی نرم‌افزار، موتور جدیدی به نام Tech ۵ را در نمایشگاهی ویژه در این هفته معرفی خواهد کرد. در این مراسم که استیو جابز مدیر کمپانی اپل به عنوان یکی از موسسان شرکت آی.دی، حضور خواهد داشت، جان کارماک مدیر این شرکت برای تماشاچیان موتور جدید برایPC, Mac, Xbox۳۶۰ را برای اولین بار به معرض نمایش خواهد گذاشت. این خبر خوب در حالی برای کنسول بازی مایکروسافت منتشر می‌شود که نینتندو با کنسول‌بازی خود Wii در حال پیشتازی است.

کمپانی Nintendo در حال پیشی گرفتن از رقبای خود در سه میدان بازی‌های کامپیوتری، کنسول‌های بازی بزرگ و کنسول‌های بازی دستی است و دیگر به جرات می‌توان گفت که کم‌شانس‌ترین رقیب در میان رقبایی چون سونی و مایکروسافت رشد کرده و بر بازار جهانی بازی‌های رایانه‌ای مسلط شده است. براساس آخرین آمارها این شرکت بازار سخت افزار آمریکا را به طور کلی از حضور رقبا پاک کرده است.Wii در ماه مه حدود ۳۳۸۰۰ واحد فروش داشته است که بیش از مجموع فروش DS و Xbox۳۶۰ است. در بازار وسایل الکترونیکی دستی اما DS با فروختن ۴۲۳۰۰ واحد رقبای خود را در هم کوبیده است. البته این فقط سخت‌افزار آمریکایی Nintendo نیست که مانند شیرینی داغ فروخته می‌شود، بلکه در عرصه بازی‌های کامپیوتری هم دیگر موقعیت پیشتاز بازی

Pokemon Diamond stole با فروش ۳۳۱۰۰۰ نسخه در حال تغییر است و ماریو پارتی ۸ با ۳۱۴۰۰۰ کپی،Pokemon Pearl با فروش حدود ۲۳۸۰۰۰ تعقیب‌کنندگان آن هستند.

چنین وضعیتی در ژاپن هم وجود دارد، بر اساس آمار هفته گذشته DS وWii بیش از ۷۰درصد همه بازارها را پوشش می‌دهند. DS با فروش حدود ۱۱۷۱۹۳ گوی سبقت را از سونی رقیب اصلی خود در ژاپن ربود. اما به‌رغم اینکه Wii فروش خوبی داشته است و قلب، ذهن و جیب مشتریان را اشغال کرده است، بعضی کارشناسان رضایتی از Wii ندارند. اسکات اشتاینبرگ یکی از تحلیلگران بازار دیجیتال در آمریکا می‌گوید در باره آینده wii نگران است، زیرا به نظر می‌رسد به تدریج عرصه را در این رقابت سه‌گانه به PS۳ واگذار کند.

پیگرد دزدان سونی

در همین حال به دنبال گزارش‌هایی درباره اینکه هکرها نرم‌افزار ضدتکثیر غیرقانونی پلی استیشن ۳ را نابود کرده‌اند، کمپانی SCEA اعلام کرد آنها شدیدا کسانی را که درگیر چنین فعالیت‌هایی هستند، تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد. مقامات کمپانی می‌گویند هکرها سعی می‌کنند تا سیستم سخت افزار نرم‌افزاری ما را از بین ببرند. بهترین کاری که ما می‌توانیم انجام بدهیم، بالا بردن سیستم امنیتی و نیز تعقیب سازو کار قانونی علیه کسانی است که سعی می‌کنند تا به طور غیرقانونی به این بازی‌ها دست پیدا کنند.