بازار مادربورد ایران و حضور بازیگران نوپا

بازار دیجیتال - بدون شک بازار مادربورد یکی از رقابتی‌ترین بخش‌های بازار بزرگ آی‌تی محسوب می‌شود و با توجه به وجود تقاضای همیشگی و همچنین حضور شرکت‌های بزرگ در این بازار هیچگاه رقابت و ارائه مناسب خدمات پس از فروش، امری ساده و آسان نبوده است. با این حال چند سالی است که رتبه‌های برتر این بازار در اختیار شرکت‌های قدرتمند آواژنگ، الماس خاورمیانه، رایان بدر و سازگار ارقام بوده و این شرکت‌ها توانسته‌اند با ارائه خدمات مناسب مشتریان خود را راضی نگاه دارند.در آخرین نظرسنجی انجام گرفته از سوی باشگاه فعالان بازار ICT ایران در مورد شاخص برندهای مادر بورد، برند قدیمی، تخصصی و با سابقه GIGABYTE با کسب شاخص ۳۴۲ همچنان جایگاه اول خود را حفظ کرده است.کیفیت مناسب چیپ‌‌ست‌ها، استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها و همچنین داشتن برچسب گارانتی و خدمات آواژنگ به عنوان یکی از شرکت‌های معتبر در این زمینه می‌تواند از عمده عوامل موفقیت این برند باشد.

ASUS نزدیک‌ترین رقیب GIGABYTE نیز توانسته است جایگاه دوم خود را همچنان حفظ کند. این برند هم‌اکنون با شاخص ۲۷۹ با پشتیبانی شرکت الماس خاورمیانه توانسته است به مرور جایگاه خود را در بازار ایران تثبیت کند.سازگاری مناسب این مادربوردها با VGAهای این برند و CPU‌های بازار و

همین طور اعتبار نام برند قدیمی ASUS بدون شک بی‌تاثیر در کسب این جایگاه در بازار نبوده است. نکته جالب توجه در این شاخص از دست دادن امتیاز دو برند اول شاخص نسبت به سال گذشته است که گویای حضور رقبای نوپا در این بازار و تقسیم امتیاز این دو برند با دیگر برندهای جدید می‌باشد.پایین‌تر از این دو برندی قرار گرفته است که بیشتر در زمینه کارت‌های گرافیک شهرت کسب نموده است. برند MSI هم‌اکنون با عرضه سالانه ۱۴میلیون مادر بورد در جهان جزو سه تولید کننده بزرگ دنیا می‌باشد و البته موفقیت مادر بورد MSI در ایران را می‌توان تا حدودی مدیون اعتبار کارت‌های گرافیک موفق این برند دانست.

طبق نظر اعضای «باشگاه فعالان بازار ICT ایران» هم‌اکنون مادربوردهای MSI با شاخص ۱۱۹ و با پشتیبانی شرکت «رایان بدر الکتریک» جایگاه سوم شاخص بازار را در اختیار گرفته است. MSI با آن که در شش ماه گذشته توانسته بود رشدی ۴۰ امتیازی را نسبت به سال گذشته رقم بزند، اما در خرداد ۸۶ با کاهش ۴۰ امتیازی نتوانست اقتدار خود را حفظ کند و در این نظرسنجی رشدی نسبت به سال گذشته از خود نشان نمی‌دهد. برندهای AS ROCK و ELITE GROUP که هر دو توسط شرکت «سازگار ارقام» به بازار ایران عرضه می‌شوند نیز توانسته‌اند سهمی هر چند اندک، اما قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.

این دو برند که در آذر ماه گذشته با شاخص‌های ۶۵ و ۴۰ جایگاه‌‌های چهارم و پنجم بازار را در اختیار داشتند هم‌اکنون هر کدام با کسب ۵۰ امتیاز شاخص و جابه‌جا کردن جایگاه‌های خود پایین‌تر از سه برند معروف و معتبر بازار قرار دارند که در کل نشان از شاخص ۱۰۰ امتیازی سازگار است که نقش قیمت تبلیغات و همین طور پشتیبانی شرکت سازگار می‌تواند از عوامل تاثیرگذار در کسب این جایگاه‌ها توسط این دو برند باشد.

در مکان‌های بعدی این لیست نام برندهای قدرتمندی هم دیده می‌شود که سهم بازار کوچکی را به خود اختصاص داده‌اند که از جمله این نام‌ها می‌توان به FOXCONN اشاره کرد که متعلق به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده قطعات آی‌تی جهان می‌باشد که پس از گذشت مدتی طولانی از حضورش در بازار ایران هنوز نتوانسته روند رو به رشدی برای کسب جایگاه در خور خود پیدا کند.

در آخر اختلاف‌نظر بین اعضای تهران و شهرستان نیز قابل تامل است اعضای تهرانی بر این اعتقاد هستند که بازار MSI و ASUS گرم‌تر است، با این تفاوت که شهرستانی‌ها برند ELITE را دو برابر محبوب‌تر نسبت به بازار تهران می‌دانند. بازار جهانی نیز نسبت عرضه و تولید برند ASUS و GIGABYTE بر عکس ایران بوده و ASUS در آن شاخص بالاتری دارد.