افزایش نرخ ترانس‌های تقویت جریان برق

بازار دیجیتال - قیمت انواع محافظ لوازم برقی نسبت به سال گذشته ثابت بوده و تغییر چندانی نکرده است و در مقابل نرخ ترانس‌های تقویت در حدود ۱۰درصد افزایش یافته است. طبق اعلام فعالان بازار این کالا، افزایش نرخ ترانس‌های تقویت، به دلیل رشد نرخ جهانی مس بوده است.

سالمی، یکی از فروشندگان انواع محافظ لوازم برقی و ترانس تقویت در خیابان لاله‌زار، سارا، پیشرانه، فاراتل و الکترومول را از مارک‌های معروف این کالا معرفی می‌کند که نسبت به برندهایی چون گل تک، افق و ... از فروش بالاتری برخوردارند.

این فروشنده محافظ‌های لوازم برقی را به دسته‌های مختلفی چون، محافظ کامپیوتر، لوازم صوتی و تصویری و لوازم خانگی مانند یخچال تقسیم‌بندی کرده و می‌گوید: نکته‌ای که هنگام خرید محافظ لوازم برقی باید به آن توجه کرد این است که هر محافظ برای یک دسته‌ از لوازم کاربرد دارد.

به عنوان مثال محافظ‌های مخصوص لوازم برقی و یخچال، مدت زمان زیادی را تا وصل مجدد جریان برق صرف می‌کنند که مدت وصل مجدد جریان برق در وسایلی مانند کامپیوتر بسیار کوتاه‌تر از سایر لوازم است. به همین دلیل لازم است برای هر وسیله از محافظ ویژه آن استفاده شود.

یکی از فروشندگان نیز معتقد است. در‌حال‌حاضر برای لوازمی مانند یخچال‌های معمولی و سایر لوازم خانگی کوچک از محافظ‌های دارای دو خروجی، برای یخچال‌های ساید‌بای‌ساید از ترانس‌های تقویت جریان برق و برای انواع لوازم صوتی و تصویری و کامپیوتر، از محافظ‌های دارای ۵ خروجی استفاده می‌شود.

این فروشنده، نرخ محافظ‌های لوازم برقی کوچک را حدود ۲ تا ۱۰هزار تومان و نرخ محافظ‌های کامپیوتر و لوازم صوتی تصویری را حدود ۴ تا ۱۲هزار تومان اعلام کرد.

یک فروشنده دیگر معتقد است، کیفیت و کارآیی مارک‌های مختلف این دستگاه تفاوت چندانی با هم ندارند و تفاوت قیمت بین مارک‌‌های مختلف صرفا به نام کارخانه تولیدکننده، چند شاخه بودن محافظ و خدمات پس از فروش آن بستگی دارد.

در‌حال‌حاضرمحافظ‌های لوازم برقی با مارک پیشرانه جزو گران‌ترین‌های بازار هستند که قیمت محافظ‌های دو خروجی این برند حدود ۴ تا ۶هزارتومان و نرخ محافظ‌های ۵ خروجی این شرکت ۹ تا ۱۲هزار تومان است.

به جز محافظ‌های لوازم برقی، ترانس‌های تقویت جریان برق نیز کارآیی‌های زیادی دارند که بسته به میزان برق مصرفی (۲-۳-۸کیلووات)، قیمتی بین ۶۵ تا ۲۳۰هزار تومان دارند و از لحاظ شکل ظاهر نسبت به محافظ‌های معمولی بزرگ‌تر هستند.

ترانس‌های تقویتی بیشتر برای مکان‌های بزرگ مانند سوله که دستگاه‌های متعدد در آن استفاده می‌شود کاربرد دارند که در این صورت تمام لوازم برقی از یک منبع تقویت می‌شوند.

در‌حال‌حاضر ترانس‌های تقویت فاراتل جزو پرفروش‌ترین‌های بازار هستند که بسته به میزان برق مصرفی قیمتی حدود ۶۵ تا ۲۳۰هزار تومان دارند.