مایکروسافت از «Surface» پرده‌برداری می‌کند

بیل گیتس، رییس هیات‌مدیره کنونی و مدیرعامل آینده‌نگر و اسبق مایکروسافت، گونه‌های متنوعی از کامپیوترهای متعامل با انسان از جمله رایانه‌های لوحه مانند و بازشناخت صوتی را با هیجان به بازار معرفی کرد. به گزارش سیتنا، مایکروسافت اعلام کرد که بنا به وعده‌های داده شده توسط این شرکت، در پایان سال‌جاری میلادی، ابزاری را ارائه خواهد کرد که اطلاعات استفاده از یک رابط لمسی حسی جاسازی شده در سطح بالایی یک میز را عرضه می‌کند.

کامپیوتـــــر و رابــــــط Microsoft Surface پیشرفته حاصل ۶ سال همکاری بین بخش‌های سخت‌افزاری و تحقیقاتی مایکروسافت است. البته نباید انتظار داشت که به این زودی این کامپیوتر در فروشگاه‌ها عرضه شود.

در حال حاضر، این وسیله برای مصارف خانگی بسیار گران است.

به گفته یکی از سخنگویان مایکروسافت، قیمت تقریبی دستگاه مذکور بین ۵ تا ۱۰هزار دلار خواهد بود، این در حالی است که مایکروسافت مایل است نخستین نسخه از این دستگاه را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری تجاری واگذار کند. در حقیقت مدیران مایکروسافت با وجود رستوران‌ها، هتل‌ها و مکان‌های عمومی، بازاری گسترده، چند صد هزارتایی را برای Surface پیش‌بینی می‌کنند.

نتیجه الحاق دو بخش سخت‌افزار و تحقیقات در مایکروسافت، محصولی تجاری است که برخی از تحلیلگران آن‌را ماندنی و حتی بسیار مبدعانه نامیده‌اند.

کامپیوتر Surface با صفحه نمایشگری مربع شکل با قطرهای ۳۰ اینچ و به فرم یک میز ساخته شده است.

این رایانه شامل ویندوز ویستا، یک صفحه پروجکشن و ۵ دوربین است که در سطح صفحه برای تشخیص و خواندن موارد قرار گرفته بر روی صفحه و نیز تعقیب حرکت دست و لمس آن، جاسازی شده‌اند.

این دستگاه ۱۰۰/۱۰ مگابایت اترنت و ۱۱/۸۰۲ b/g را ارسال کرده است و یک بلوتوث ۰/۲ را نیز پشتیبانی می‌کند.

این صفحه چندین نقطه حساس دارد، بنا بر اعلام مایکروسافت، «هزاران هزار» و چندین کاربر به طور همزمان می‌توانند از آن استفاده کنند و یا یک کاربر قادر است در آن واحد چند کار را با آن انجام دهد.

استفاده از واژه «surface» - به معنای سطح - نشانگر نحوه کار این کامپیوتر است، هیچ صفحه کلید و یا ماوسی در کار نیست، هر کاری که کاربر می‌خواهد انجام دهد تنها از طریق لمس صفحه با انگشت، قلم و یا ابزارهای بی‌سیم مانند تلفن هوشمند، دوربین دیجیتال و یا موسیقی پلیر Zune مایکروسافت قابل انجام است، چراکه دوربین‌های موجود در دستگاه قابلیت تشخیص اعمال فیزیکی را دارند، به عنوان مثال قادرند کارت اعتباری و یا کارت اقامت در هتل را از هم تشخیص دهند.

تنها با گذاشتن دوربین بر روی صفحه میز مانند کامپیوتر، تصاویر به روی Surface منتقل شده و با انگشت می‌توان آن را بزرگ و کوچک کرده و یا با اشاره آن را به داخل تلفن همراهی که بر روی صفحه گذاشته شده است وارد کرد.

این کامپیوتر به هیچ یک از وسائلی که تاکنون در دسترس مردم قرار گرفته شباهتی ندارد و در دسته‌ای جدید و مبدعانه قرار می‌گیرد.

استیو بالمر، مدیرعامل فعلی مایکروسافت، معتقد است که فراگیر شدن کامپیوتر Surface چیزی است که رویاهای ما را محقق خواهد کرد و ثروت‌های میلیاردی را برای مایکروسافت به ارمغان خواهد آورد. شاید از این دستگاه بتوان حتی بر روی دیوار، یخچال و یا سطح کانتر نیز بهره برد.