هفته‌ای که گذشت برای مصرف‌کنندگان نهایی بازار تلفن‌همراه هفته شانس بود. وزارت ارتباطات پیش از این به دلیل عدم توانایی در ثبت و رجیستر کردن گوشی‌های وارداتی مهم‌ترین عامل در گرانی بازار پس از تعرفه ۶۰درصدی وزارت صنایع معرفی شده بود، از بعدازظهر روز یکشنبه ثبت سریال تمام گوشی‌های وارداتی را آزاد اعلام کرد.

به این ترتیب و براساس اعلام فروشندگان، قیمت گوشی تلفن‌همراه که از سال گذشته به دنبال افزایش تعرفه واردات گران شده بود به یکباره کاهش داشت.تقریبا به گفته تمام کارشناسان افزایش تعرفه واردات علاوه بر آنکه افزایش قاچاق را در پی داشت، گوشی‌های گران قیمتی را نصیب مصرف‌کنندگان نهایی کرده بود.

به گفته افشار فروتن لاریجانی، رییس انجمن صنفی فروشندگان سیم‌کارت گوشی و لوازم جانبی، توقف ثبت شماره سریال، کاهش ۲۰درصدی قیمت گوشی را به دنبال داشت.

به گفته این کارشناس بازار، ثبت شماره سریال‌های تلفن‌همراه مانعی برای کارنکردن گوشی‌های قاچاق نشده بود و این اقدام نه تنها تفاوتی در حال قاچاقچیان نداشت بلکه باعث افزایش گوشی‌های قاچاق در بازار شده بود.بر همین اساس گوشی سونی اریکسون مدل K۷۵۰ که پیش از این ۲۳۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسید، در حال حاضر بین ۱۷۵ تا ۱۸۵هزار تومان به فروش می‌رسد.

N۷۰ نوکیا هم که تا هفته گذشته ۳۴۰هزار تومان فروخته شده، این هفته ۳۰۰هزار تومان به فروش رسیده است. به این ترتیب و با آزادشدن ثبت سریال گوشی تلفن‌همراه قیمت‌های بازار کاهش یافت. اما به اعتقاد برخی از کارشناسان این تصمیم در بلندمدت می‌تواند با افزایش قاچاق در بازار همراه باشد. برهمین اساس بسیاری از نمایندگان رسمی علاوه بر استقبال از طرح حذف ثبت سریال، کاهش تعرفه واردات تا ۲۵درصد را تنها راه مبارزه با قاچاق گوشی تلفن‌همراه عنوان می‌کنند.

*نرخ مکالمه اپراتور اول به دوم ابلاغ شد

نرخ تماس از تلفن‌همراه اپراتور اول به ایرانسل که پیش از این در کمیسیون تنظیم مقررات ۶۲۵ریال تعیین و تصویب شده بود، از طرف این کمیسیون به شرکت مخابرات ایران ابلاغ شد.

*SMS شما فقط ۲۴ساعت در شبکه می‌ماند

به گفته معاون نظارت و مدیریت شبکه ارتباطات سیار پیام‌های کوتاه ارسالی کاربران فقط بین ۱۲ تا ۲۴ساعت در شبکه تلفن‌همراه نگهداری می‌شود و اگر در طی این مدت گوشی شما خاموش باشد، پس از این مدت دیگر پیامی دریافت نخواهید کرد. محمدحسین فلاح‌اصغری، می‌گوید: حفظ پیام‌های کوتاه ارسالی در شبکه تقریبا تمام منابع شبکه را اشغال می‌کند و در نتیجه این پیام‌ها فقط تا ۲۴ساعت قابل نگهداری است.

*دو خبر موبایلی کوتاه

آن دسته از متقاضیان تلفن‌همراه اعتباری دولتی که بهمن‌ماه گذشته با پرداخت یک‌هزار تومان اقدام به ثبت‌نام کرده بودند، بدانند که برای دریافت سیم‌کارت خود تا پایان تیرماه بیشتر فرصت ندارند.

بنابه گفته رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران، برند ارتباطات سیار نهایی شده و به زودی اعلام خواهد شد.

اپراتور اولی که چند سالی است خود را با نام ارتباطات سیار معرفی کرده به دلیل شکایت شرکتی که بیش از ده‌سال با همین نام ثبت‌شده است، مجبور به تغییر نام خود شده است.