رونق روز مادر

مینا صباغی

تقدیم به تو برای همه مهربانی‌هایت.....

این چهلمین هدیه‌ای است که به مناسبت روز زن برای همسرش تدارک دیده است. می‌گوید: قلبش از شوق می‌لرزد وقتی اشک شادی را در چشم همسرش می‌بیند و این یعنی...

شما برای اثبات علاقه و محبت خود به کسی که دوستش دارید، چه می‌کنید؟ چقدر وقت و پول هزینه می‌کنید تا تصویر و خاطره‌ای زیبا از خود در ذهن یک مادر فداکار یا همسر مهربان حک کنید؟

اگر به قول قدیمی‌ترها، تازه وارد گود شده‌اید، مهارتی در انتخاب هدیه مناسب ندارید یا به دنبال یک هدیه مناسب هستید که تکراری هم نباشد. کافی است سری به مراکز خرید و فروش کالا در سطح شهر بزنید. با این کار متوجه می‌شوید قدرت انتخاب شما تا حد زیادی بالا می‌رود.

اگر سری به مراکز خرید و فروش موبایل بزنید، مردان جوانی را می‌بینید که یک نگاه به ویترین مغازه‌ها دارند و یک نگاه به جیب مبارکشان.

استقبال بالای گوشی‌های زنانه

بازار گوشی موبایل و سیم‌کارت دو سه روزی است ایام داغی را سپری می‌کنند، اما حرارت بازار ربطی به حذف قانون رجیستری شدن گوشی تلفن‌همراه ندارد. هر چند که این موضوع در رونق بازار گوشی بی‌تاثیر نیست، ولی مردانی که می‌خواهند متفاوت باشند و مثل همیشه شاخه گل یا طلا جواهر و... به همسرشان هدیه ندهند، این بار به بازار موبایل و سیم‌کارت رونق بخشیده‌اند.

مردان طبقه متوسط جامعه که امکانات مالی محدودتری دارند با ۱۲۰ تا ۱۳۰هزار تومان در جیب، مراکز خرید و فروش موبایل را متر می‌کنند.

به اعتقاد یکی از فروشندگان انواع گوشی تلفن‌همراه در پاساژ علا‌ء‌الدین، بیشتر کسانی که برای خرید گوشی به مناسبت روز زن به فروشگاه‌های علا‌ء‌الدین مراجعه می‌کنند، درصدد هستند گوشی‌هایی را انتخاب کنند که قیمت تقریبا پایین‌تری داشته باشد. ضمن اینکه شکل ظاهری آن گوشی‌ها نیز تا حدود زیادی زنانه باشد. به گفته وی گوشی‌هایی با قیمت ۶۰ تا ۱۰۰هزار تومان در این روزها بیشتر به فروش می‌رسند.

«محرابی» دیگر فروشنده گوشی تلفن‌همراه در بازار علا‌ء‌الدین، در مورد فروش بالای برخی از مدل گوشی‌های تلفن‌همراه در هفته زن می‌گوید: «KG۳۰۰ و KG۱۱۰ ال‌جی، W۲۲۰ موتورولا، GB۳۰۰، G۷۰۰ و GB۱۰۰ موتورولا، K۷۵۰، W۷۰۰ سونی اریکسون و گوشی‌های ۶۰۶۰، ۲۶۲۶، ۶۱۳۱ نوکیا از جمله گوشی‌هایی هستند که در این ایام از سوی خریداران، بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

خیابان جمهوری مکانی است که همیشه شلوغ و پرسروصدا است. چه برسد به این روزها که افراد زیادی برای یافتن هدیه مناسب روانه بازار می‌شوند.

جالب اینجا است برخی از فروشندگان گوشی در این ایام چیدمان ویترین‌ها را تغییر داده‌اند. آنها انواع گوشی‌های ظریف، زیبا و خوشرنگ را در جلوی چشمان مشتاق خریداران چیده‌اند.

البته زرنگ‌ترها برای ترغیب مشتریان کاغذهایی روی شیشه ویترین مغازه زده‌اند که روی آن نوشته شده است، «تخفیف به خاطر روز زن».

در این زمینه شرکت پن‌تک نیز به مناسبت روز مادر گوشی مدل G۷۰۰ خود را از ۷۷هزار تومان به ۶۶هزار تومان کاهش داده است. به گفته یکی از فروشندگان، انواع گوشی پن‌تک این مدل گوشی تاشو تا حدود زیادی برای خانم‌ها مناسب است. چرا که دارای رنگ‌بندی شاد و ظاهر ظریفی است.

ناگفته نماند که برخی از فروشگاه‌ها نیز به دنبال حذف رجیستری شدن گوشی تلفن از این فرصت استفاده کرده و گوشی‌های خود را با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسانند. هرچند که برخی از فروشندگان مدعی هستند کاهش قیمت برخی از مدل‌ گوشی‌های تلفن‌همراه به مناسبت هفته زن است.

به گفته فعالان بازار، کاهش قیمت برخی از گوشی‌های تلفن‌همراه بیشتر در سری N نوکیا و برخی از گوشی‌های سونی‌اریکسون مشهود است که بالغ ‌بر ۵۰ تا ۶۰هزار تومان می‌شود. البته این کاهش قیمت در گوشی‌های با گارانتی متفرقه محسوس‌تر است و در گوشی‌های با گارانتی اصلی چندان دیده نمی‌شود.

سیم‌کارت‌های اعتباری خوش‌اقبال

بعد از خرید گوشی، نوبت به خرید سیم‌کارت‌های ۳۰ و ۴۰هزار تومانی می‌رسد. در میان همهمه و شلوغی بازار موبایل، صدای دستفروش‌هایی را می‌شنوی که با صدای بلند فریاد می‌زنند «فروش ویژه تالیا» انواع سیم‌کارت اعتباری و سیم‌کارت‌های ثابت قسطی به مناسبت روز مادر».

حالا دیگر فقط دانشجویان، مشتریان سیم کارت‌های اعتباری تالیا و ایرانسل نیستند. بلکه مردانی که می‌خواهند امسال هدیه‌ای متفاوت به همسر و مادرشان بدهند به سراغ سیم کارت‌های ارزان قیمت آمده‌اند. دلالان سیم کارت و گوشی‌فروش‌ها بیش از مادران خوشحال هستند. کار و کاسبی آنها که چند وقتی بود به دلیل افزایش عرضه و تردید مشتریان در خرید کساد شده بود، امروز زیر پای مادران رنگ و بوی بهشتی گرفته است.

«سعیدی» یکی از فروشندگان انواع سیم کارت اعتباری در این زمینه می‌گوید: «طی این هفته خرید و فروش انواع سیم کارت اعتباری تالیا، ایرانسل و دولتی با افزایش روبه‌رو شده است.

به طوری که اگر در روزهای گذشته روزی ۳تا۴ سیم کارت اعتباری می‌فروختیم، در این ایام بالغ بر ۱۳تا۱۴ سیم کارت اعتباری در روز می‌فروشیم. البته فروش ویژه انواع سیم کارت‌ اعتباری به مناسبت روز مادر، در بیشتر فروشگاه‌های عرضه‌کننده سیم‌کارت دیده می‌شود.

همچنین در این ایام شرکت ایرانسل هم بیکار ننشست و فروش ویژه‌ای را از ۶تا۱۵تیر ماه به مناسب روز زن ترتیب داده است.

«با این شعار که با خرید هر سیم کارت یک سیم کارت اعتباری هدیه بگیرد». هر چند که برخی از فروشندگان این روش‌ها را برای فروش چندان موثر نمی‌دانند.

قرآن دیجیتالی برای روز مادر

«فروش قرآن دیجیتالی به مناسبت روز زن»، نوشته دیگری بود که روی شیشه مغاز برخی از فروشگاه‌ها، نگاه‌ها را به خود جلب می‌کرد.

یکی از فروشندگان این محصول در زمینه کاربرد آن می‌گوید: «شرکت لئونو MP۳ پلیری طراحی کرده است که ۳۰جزء قرآن، صحیفه سجادیه، مفاتیح الجنان و سایر ادعیه‌ها را به سه زبان عربی،‌ فارسی و انگلیسی ارائه می‌کند. این محصول که حدود ۳هفته است وارد بازار شده است و با عنوان ‌الذکر ۲ به فروش می‌رسد، قیمتی حدود ۷۲هزار تومان دارد.

به گفته وی این محصول در این ایام تا حدودی از فروش بالا برخوردار بوده است.

بازار غیر دیجیتالی‌ها هم رونق گرفت

در خیابان جمهوری تنها فروشندگان انواع سیم‌کارت و گوشی تلفن همراه نیستند که در این ایام برای فروش محصولاتشان تلاش می‌کنند. چرا که برخی از فروشگاه‌های لوازم صوتی و تصویری نیز هم به تبلیغات فروش ویژه روز زن اقدام کرده‌اند. به این صورت که تسهیلات اقساطی بلندمدتی را برای برخی از لوازم صوتی و تصویری خود برای مشتریان در نظر گرفته‌اند. البته در کنار برخی از محصولات لوازم صوتی و تصویری فروشگاه‌های خیابان جمهوری، محصولات دیگری را می‌توان دید که چندان به بازار دیجیتال مربوط نمی‌شوند ولی به مناسبت روز زن به صورت فروش ویژه عرضه می‌شوند.

انواع سشوار، دستگاه موکن و اتوی مو را می‌توان جزو این محصولات به شمار آورد که از سوی خریداران برای روز زن یا مادر از استقبال چشمیگیری برخوردارند.