بازار دیجیتال - از سال گذشته و به دنبال افزایش ۵۶درصدی تعرفه واردات گوشی تلفن همراه در کشور اتفاقات عجیب و غریبی در بازار گوشی به وقوع پیوست. درست از همان روزهای اولیه افزایش تعرفه واردات که افزایش قیمت گوشی را به دنبال داشت، دستگاه‌های کهنه و دست دوم که عموما با وارد شدن گوشی‌های مدرن به گوشه کمدهای کاربران سپرده شده بودند و خیلی وقت بود که کسی نه زنگی از آنها دیده بود و نه زنگی شنیده، روانه بازار خرید و فروش گوشی تلفن همراه شده و شاخه‌ای تازه به نام دست فروشی گوشی‌های دست دوم را در معابر کناری بازار رسمی گوشی به وجود آوردند.بازار گوشی‌هایی که روزی دل آزار شده بودند دوباره رونق گرفت و در کنار آن، روزگار تعمیرکاران هم شیرین شد.

کاربرانی که تا پیش از افزایش قیمت‌ها عادت داشتند هر شش‌ماه یکبار گوشی‌های خود را فروخته و مدل‌های جدید را تجربه کنند، دیگر با همان گوشی‌های قدیمی خود عجین شدند.اما داستان به اینجا ختم نشد. بازار گوشی‌های دست دوم هم نیامده با بن‌بست روبه‌رو شد. طرح رجیستر شدن گوشی‌های وارداتی تصویب و به دنبال آن زلزله‌ای ۹ریشتری در بازار به وقوع پیوست.هکرها و کرکرها دست به کار شدند، گوشی‌های قاچاق یکی پس از دیگری با شکسته شدن قفلشان وارد بازار می‌شدند اما بدون گارانتی و خدمات پشتیبانی.

افزایش قیمت گوشی‌هایی که از طریق مبادی رسمی وارد بازار شده بودند، باعث رونق گوشی‌های قاچاق و بدون گارانتی شد. چرا که قیمت این گوشی‌ها از مدل‌های مشابه دارای گارانتی پایین‌تر بود.

نداشتن گارانتی، کیفیت نامطلوب گوشی‌های قاچاق،‌ ترس از کار افتادن گوشی‌های قفل شکسته باعث شد که کاربران از فروش گوشی‌های کهنه خود منصرف شوند. در نتیجه بازار گوشی‌های دست دوم هم با رکود همراه شد.بعد از یک‌سال و نیم اما خبری از گوشی‌ ساخت ایران نبود و قیمت و اوضاع نابسامان بازار هر روز وخیم‌تر از دیروز گزارش می‌شد.افزایش فشار کارشناسان، فروشندگان، نمایندگان رسمی و مطبوعات باعث شد وزارت ارتباطات طرح رجیستری گوشی‌های وارداتی را از هفته گذشته لغو کند.

این طرح که از سویی اشک واردکنندگان داخلی را سرازیر کرده اما جشن و پایکوبی را برای فروشندگان و مصرف‌کنندگان نهایی بازار به همراه داشته است.

قیمت‌ها شکسته شد. دستگاه‌های وارداتی نمایندگان رسمی که بیشتر به دلیل مشکلات رجیستری در گمرک باد کرده بودند آزاد و روانه بازار شدند.هرچند که قیمت گوشی‌های دارای گارانتی همچنان از گوشی‌های فاقد گارانتی گران‌تر است، اما شوق خرید گوشی به میان کاربران بازگشت و فروشندگان بازار سجده شکر به جای آوردند.بازار گوشی‌های دست دوم باز هم رونق گرفت و آزادشدن ثبت سریال گوشی باعث شد تا کاربران بیشتر به فکر تعویض گوشی‌های خود بیافتند.