همراهان موبایلی

ندا لهردی

سال‌ها است که همراهی بهانه ماندن است. ابزار و انسان ندارد، در بازار دستگاه‌ها و لوازم دیجیتال هم همراه‌ها ماندگارترند. همین است که ابزارهای قابل حمل و در میان آنها گوشی‌های موبایل را در سال‌های اخیر به محبوب‌ترین‌های بازار دیجیتال در بین کاربران تبدیل کرده است. گوشی‌های موبایل که این روزها دیگر همه جا و همه وقت همراه کاربرانشان هستند، خود برای همراهی بهانه می‌خواهند. بهانه همراهی موبایل‌ها هم تنها یک دستگاه کوچک است که نیروی برق را به گوشی‌ها رسانده و آنها را تغذیه می‌کند.

علت و معلول موبایلی

رابطه شارژرها با گوشی‌های موبایل در حقیقت یک رابطه علت و معلولی است. وابستگی گوشی‌های موبایل به شارژرهاشان آنقدر است که در نهایت به خاموشی و سکوت گوشی‌های همراه منجر می‌شود.

به همین علت هم هست که کاربران مدل‌های قدیمی‌تر گوشی‌های Nokia با شارژرهایی با سوکت ضخیم خو گرفته‌اند. در حالی که کاربران مدل‌های جدید و سری N سعی دارند، شارژرهای سوزنی با سوکت بسیار نازکشان را کمتر از خودشان دور کنند. البته کاربران مدل‌های جدید Nokia می‌دانند که باید با این شارژرهای ظریف با نهایت دقت و ملاطفت رفتار کنند تا سوکت آنها خم یا شکسته نشود. طرفداران Sony Ericsson باید یکی از شارژرهای مدل با سوکت بزرگ و یا با سوکت کوچک ۳ شاخه را به همراه داشته باشند.

کاربران گوشی‌های Samsung اما معمولا از یکی از ۳مدل شارژر‌های سوزنی یا دو مدل تخت و نازک با سوکت افقی استفاده می‌کنند.

آنهایی هم که گوشی‌های Motorola را برای همراهی انتخاب کرده‌اند باید یکی از شارژرهای مدل سوزنی یا MiniUSB را همراهشان داشته باشند.

در مقابل طرفداران Siemens اغلب انتخاب‌های محدودتری برای خرید شارژر دارند.دلیل این موضوع این است که شرکت Siemens برای هر ۲یا ۳مدل از گوشی‌های تولیدی‌اش یک مدل شارژر خاص را تولید می‌کند.

اصل یا متفرقه

تعجب نکنید، شارژرها هم، اصل و متفرقه دارند. اصلا هر چیزی که با اقبال عمومی مواجه شود و بازار خوبی داشته باشد، دچار همین سرنوشت می‌شود.

اما نکته جالب در این میان این است که هر دو شارژرهای اصل و تقلبی از یک مبدا به مقصدهای مختلف فرستاده و صادر می‌شوند.

باز هم کشور چین پیشتاز بازار لوازم جانبی و تجهیزات دیجیتال است. با این حال شارژرهای اصل و متفرقه تفاوت‌های اساسی با هم دارند.

این تفاوت‌ها بیشتر در زمان شارژ و مدت باقیماندن آن احساس می‌شود.

به عنوان مثال شارژرهایی که مدل‌ اصل آنها اغلب در طول ۲ساعت گوشی را به طور کامل شارژ می‌کنند، مدل متفرقه‌شان ممکن است گوشی را در ۴ یا ۵ ساعت یا حتی ۳۰ دقیقه شارژ کنند. این زمان شارژ کمتر یا بیشتر از زمان استاندارد، به باتری گوشی آسیب می‌رساند. هرچه باشد این باتری برای شارژ در شرایط استاندارد ساخته شده است.

علاوه بر این گاهی شارژهای اصل و متفرقه از لحاظ ظاهری هم با هم متفاوتند. شارژرهای متفرقه هر چند بسیار شبیه به مدل‌های اصل ساخته می‌شوند، اما گاهی عدم وجود یک برچسب هولوگرام یا وجود یک چراغ کوچک روی بدنه آنها می‌توانند موارد خوبی برای تشخیص آنها از یکدیگر باشند.

صرفنظر از تمام این موارد، قیمت‌ها و تفاوت آنها هم نشانه خوبی برای تشخیص شارژرهای اصل و تقلبی از یکدیگر هستند. طبق گفته باقری یکی از فعالان بازار لوازم جانبی موبایل، قیمت شارژرهای اصلی گوشی‌ها در مارک‌های مختلف بین ۱۲ تا ۱۶هزار تومان متغیر است. این در حالی است که قیمت شارژرهای متفرقه گوشی‌های مختلف از ۲ تا ۸هزار تومان است. قیمت شارژرهای متفرقه البته تحت تاثیر عواملی دچار نوسان می‌شوند. در این میان راحت پیدا شدن یا نشدن مدل‌های شارژر مهمترین عامل تغییر قیمت‌های مدل‌های متفرقه و تقلبی هستند.

پرفروش‌ها و کم فروش‌ها

می‌توان حدس زد پرفروش‌ها و کم فروش‌های بازار شارژر موبایل کدام‌ها هستند. این موضوع ارتباط نزدیکی با بازار گوشی‌های موبایل و مدل‌های پرفروش و کم فروش آن دارد. معمولا گوشی‌ها و مارک‌های پرفروش طعمه بازار متفرقه‌ها می‌شوند. به همین دلیل هم هست که در بازار شارژرهای متفرقه، شارژرهای NOKIA بیشتر تولید شده و پرفروش‌تر از بقیه هم هستند. در مقابل شارژرهای SIEMENS در بازار شارژرهای متفرقه بسیار کم و یا حتی نایاب هستند. دلیل این موضوع به تولید کم گوشی‌های SIEMENS و فروش بسیار کم آنها در بازار موبایل مربوط می‌شود.

با تمام اینها ناصری یکی از فعالان بازار لوازم و تجهیزات جانبی موبایل در مورد بازار شارژر می‌گوید: بازار شارژرهای موبایل معمولا رونق خوبی دارد تا جایی که ممکن است هر فروشگاه عرضه لوازم جانبی در هر روز حدود ۶ تا ۸ دستگاه شارژر را بفروشد. این بازار تا حد زیادی تحت تاثیر نوسانات برق قرار دارد و به همین دلیل فصل تابستان پررونق‌ترین زمان برای بازار فروش شارژرهای موبایل است.

شارژرهای کاربردی اما عجیب

گوشی‌های موبایل به حکم همراهی، گاهی میزبان انواع مختلفی از شارژرها بسته به نوع کاربردشان می‌شوند.

شارژرهای فندکی یا مخصوص خودرو یکی از این مدل‌ها هستند که برای کاربرانی که زمان زیادی از روزشان را در خودرو می‌گذرانند مناسبند.این شارژرها با اتصال به فندک خودرو استفاده از باتری خودرو گوشی را شارژ می‌کنند.

اما این شارژر‌ها به خاطر نوسان برق تولیدی توسط باتری خودرو، می‌توانند باتری گوشی را با مشکل مواجه کنند. قیمت این شارژر‌ها از

۵ تا ۱۰هزار تومان متغیر است.

شارژر‌های مسافرتی هم یکی دیگر از انواع شارژر‌های کاربردی هستند که توجه بسیاری از کاربران را هم به خودشان جلب می‌کنند. این شارژر‌ها بدون نیاز به پریز یا منبع برق شهری و تنها به وسیله یک باتری قلمی کار می‌کنند و معمولا با گوشی‌های مارک‌های مختلف هم سازگارند. این شارژر‌های کوچک و قابل حمل معمولی قیمتی از حدود ۸ تا ۱۲هزار تومان دارند.

علاوه بر اینها به تازگی شارژر‌های جدید و البته عجیبی هم به بازار آمده‌اند. یکی از این شارژر‌ها، شارژری با ۶ پورت ورودی است که می‌تواند همزمان ۶دستگاه دیجیتال شما را شارژ کند. به این ترتیب این شارژر شما را از به همراه داشتن چندین شارژر بی‌نیاز می‌کند. با این اوصاف این روزها کاربران کمتر با پیغام Battery Low یا باتری کم گوشی موبایلشان مواجه می‌شوند.