سرمادرگرما

مریم عسگری

بازار دیجیتال- کولرگازی از دسته لوازمی است که امروزه اکثر مردم از آن استفاده می‌کنند و بسیاری از افراد تحمل گرمای طاقت‌فرسای تابستان را بدون وجود چنین وسیله‌ای غیرممکن می‌دانند. طرح: بهناز گلریز

کولرهای گازی یا سیستم‌های تهویه مطبوع که امروزه از تنوع مارک و مدل بالایی برخوردارند، طی سال‌های گذشته جایگزین مناسبی برای انواع کولرهای آبی، پنجره‌ای، انواع پنکه و حتی بادگیر‌های قدیمی شده‌اند و الحق که قابلیت‌های فراوانی نسبت به سایر لوازم خنک‌کننده دارند.

حالا شما بگویید، برای انسانی که با فکر و تلاش موفق به تولید این کالای کارآمد شده است، چه صفتی مناسب است؟

در بازار چه می‌گذرد

کاهش رطوبت هوا، اشغال فضای کمتر و ایجاد سرمایش بیشتر، استفاده دومنظوره برخی از مدل‌های کولرگازی (سردوگرم) از دلایلی است که اقبال فروش انواع مختلف این کالا را در مقایسه با سایر لوازم سرمازا بالا برده است.البته همان‌طور که هر گل خاری دارد، این کولرهای کارآمد نیز معایبی دارند.

مصرف بالای برق و ظرفیت خنک‌کنندگی فضای محدودی از یک واحد آپارتمانی از ایراداتی است که می‌توان به کولرهای گازی گرفت.طبق اعلام موسوی، مسئول نمایندگی فروش کولرهای گازی بوش، آکائی و میتسوبیشی، مساحت آپارتمان یا واحد مسکونی، تجاری و اداری ظرفیت کولرگازی را مشخص می‌کند.

به عنوان مثال برای آپارتمانی با فضای ۱۵۰متر دو کولر با قدرت ۱۸۰۰۰ تا ۱۹۰۰۰ و برای فضایی با مساحت ۱۰۰متر یک کولر با قدرت ۱۴۰۰۰ و یک کولر ۹۰۰۰ مناسب است. طبق اعلام فروشندگان انواع کولر گازی، اجنرال، بوش، میتسوبیشی، سامسونگ و ال‌جی جزو تولیدکنندگان معروف این کالا هستند که هر روز با ارائه طرح و مدلی جدید، سعی در جلب نظر مصرف‌کنندگان و افزایش میزان فروش محصولات خود دارند. فعالان بازار کولرهای گازی شرکت میتسوبیشی و اجنرال را که در زمینه تولید و عرضه انواع کولر گازی تخصص دارند، جزو گران‌قیمت‌ترین‌های بازار معرفی کرده و معتقدند، علت این مساله سابقه طولانی این شرکت‌ها در زمینه تولید انواع کولر گازی و تبلیغات گسترده برای این کالا است.

سامسونگ، ال‌جی و بوش نیز به ترتیب در رده‌های بعدی پرفروش‌های بازار این کالا قرار دارند.

انواع کولر گازی

به طور کلی کولرهای گازی انواع مختلفی دارند.

پنجره‌ای، اسپیلت، سرد و گرم از انواع معمول و رایج این کالا در بازار هستند.

حسینی، یک فعال در این زمینه می‌گوید: تفاوت کولرهای گازی پنجره‌ای با انواع اسپلیت این کالا در این است که موتور کولرهای گازی پنجره‌ای پشت پنجره نصب می‌شود که این موضوع باعث افزایش میزان سر و صدا می‌شود. در حالی که موتور کولرهای گازی اسپلیت روی پشت‌بام نصب می‌شود و پنل در داخل قرار می‌گیرد که این موضوع کاهش میزان صدا را در پی دارد.

کولرهای گازی سرد نیز تنها یک سیستم خنک‌کننده هستند و به سیستم گرمایشی مجهز نیستند. قیمت این کولرها نسبت به کولرهای سرد و گرم در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار تومان ارزان‌تر است.

تجهیز به سیستم Good Sleep mode برای ایجاد خواب راحت و احساس نشاط، فیلتر Bio برای ایجاد هوای سالم و پاکیزه و تایمر قابل تنظیم ۲۴ ساعت برای خاموش و روشن شدن خودکار کولر گازی و استفاده از تکنولوژی صرفه‌جویی در مصرف انرژی از قابلیت‌هایی است که بسیاری از تولیدکنندگان کولرهای گازی جدید خود را به آن مجهز کرده‌اند تا از آمار فروش بالاتری برخوردار شوند.سامسونگ، بوش و توشیبا از شرکت‌هایی هستند که این قابلیت‌ها به طور محسوس در کولرهای گازی آنها قابل مشاهده است.

قدرت، عامل تعیین قیمت

«عباس‌پور» مسوول فروش نمایندگی فروش کولرهای گازی بوش می‌گوید: به طور کلی قیمتی که می‌توان برای انواع کولر گازی در نظر گرفت بین ۳۰۰هزار تا ۲میلیون تومان است که این قیمت‌ها بستگی شدیدی به مارک، قابلیت (سرد، سرد و گرم) و ظرفیت کولرهای گازی دارد.به گفته وی، انواع کولر گازی در ظرفیت‌های مختلفی (۹۰۰ تا ۳۲۰۰۰) در بازار موجود هستند که بسته به فضای مورد نظر استفاده می‌شوند.

این فروشنده می‌گوید: شرکت‌های تولیدکننده با آغاز فصول گرم سال اقدام به عرضه مدل‌های جدید با قابلیت‌های پیشرفته به بازار می‌کنند و این مساله باعث شده نظر اکثر خریداران به سوی مدل‌های جدید جلب شود و مدل‌های قدیمی از فروش کمتری برخوردار باشند.

چرا که ورود مدل‌های جدید کولر گازی، افت قیمت مدل‌های قدیمی‌تر را به ویژه در فصول گرم سال به همراه نداشته و این کولرها با قیمت سابق به فروش می‌رسند.

ضمن اینکه فعالان بازار از افزایش ۵ تا ۱۰درصدی قیمت انواع کولر گازی نسبت به سال گذشته خبر می‌دهند و می‌گویند: افزایش نرخ این کالا از طرف شرکت‌های تولیدکننده عامل اصلی این رشد قیمت بوده است.

نوسانات قیمت

همان طور که قبلا اشاره کردیم فعالان بازار از رشد قیمت انواع کولر گازی در بازار خبر دادند.در همین زمینه نمایندگی فروش کولرهای گازی ال.جی از رشد ۱۰درصدی قیمت انواع کولرهای گازی این شرکت خبر داده و می‌گوید: این افزایش قیمت نسبت به سال‌های گذشته بسیار زیاد بوده است، چرا که طی سال‌های گذشته حداکثر رشد قیمت کولر گازی حدود ۵درصد بوده است.

وی علت رشد قیمت کولرهای گازی این شرکت را افزایش قیمت از طرف شرکت مادر اعلام کرد.قیمت کولرهای گازی سامسونگ، اجنرال، بوش، میستوبیشی و توشیبا نیز نسبت به سال گذشته در حدود ۷درصد افزایش یافته است.بوتان و آمیکو نیز از مارک‌های ایرانی این کالا در بازار هستند که نسبت به مارک‌های خارجی از قیمت پایین‌تری برخوردارند.

قیمت کولرهای گازی بوتان و آمیکو حدود ۲۸۰هزار تا ۹۰۰هزار تومان اعلام شده است.

تازه‌ واردهای بازار

طبق اعلام فعالان بازار، مدل‌های سرد و گرم AQ۱۸FA، AQ۱۲FA و AQ۲۴FA کولرهای گازی جدید شرکت سامسونگ هستند که طی سه ماه اخیر وارد بازار شده‌اند.

این مدل‌ها با قابلیت‌هایی چون تجهیز به سیستم GOOD SLEEP MODE، فیلتر BIO و تایمر تنظیم خودکار به ترتیب با قیمت ۶۷۰هزار و ۹۱۰هزار و یک میلیون و ۴۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

نرخ کولرهای پنجره‌ای سرد سامسونگ در ظرفیت‌های ۱۲۰۰۰، ۱۹۰۰۰ و ۲۴۰۰۰ به ترتیب ۳۳۰هزار، ۳۷۵هزار و ۴۷۵هزار تومان است.

نمایندگی فروش کولرهای گازی توشیبا هم مدل RAS-۱۳UKHP-E با ظرفیت ۱۳۰۰۰ را جدیدترین مدل از کولرهای گازی این شرکت معرفی کرد که با قیمتی حدود ۷۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

مدل RAS-۲۴UF HR-AR نیز گران‌قیمت‌ترین کولر گازی اسپیلت این شرکت است که قیمتی حدود یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان دارد.

قیمت کولرهای گازی سرد و گرم ال‌جی نیز در ظرفیت‌های ۱۹۰۰۰ تا ۳۲۰۰۰ در حدود ۹۶۰هزار تا یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان است.

قیمت کولرهای گازی میتسوبیشی ظرفیت ۱۹۰۰۰ که پرفروش‌ترین ظرفیت این کولرها است حدود یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان است.

طبق اعلام نمایندگی فروش شرکت میتسوبیشی، مدل SRKS۲HD۱۹۰۰ جدیدترین کولر گازی این شرکت است که با قیمت یک‌میلیون و ۳۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

نرخ کولر گازی بوش نیز در ظرفیت‌های ۹۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰حدود ۵۶۳هزار تا یک‌میلیون و ۲۵۰هزار تومان است.

رسولی یکی از فعالان بازار به مارک جدیدی که آکائی نام دارد اشاره می‌کند و می‌گوید: کولرهای گازی آکائی که محصول کشور ژاپن هستند، در سایزهای ۱۸۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ قیمتی حدود ۷۷۵هزار تا یک‌میلیون و ۳۵۰هزار تومان دارند و از سطح کیفی مطلوبی برخورداند.

سایه چین بر بازار کولر گازی

چین بزرگ‌ترین کپی‌بردار صنعتی جهان دست از سه بازار کولرگازی هم برنداشته و باعث بی‌اعتمادی بسیاری از خریداران به مارک‌هایی چون سامسونگ، ال‌جی، بوش و حتی اجنرال شده است. فروشندگان بازار معتقدند، عمده کولرهای گازی خارجی موجود در بازار ایران، محصول کشور چین و کره هستند. در حالی که برچسب برندهای اروپایی و آمریکایی روی آنها خورده است. به گفته آنها، تولیدات کشورهای آسیای شرقی در زمینه کولرهای گازی حدود ۸۰درصد از سهم بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده است.