دیجیتالی رنگی دیجیتالی سیاه و سفید یا چندکاره

بازار دیجیتال- دستگاه فتوکپی از دسته کالاهایی است که در مارک و انواع مختلفی چون آنالوگ، دیجیتال و دیجیتال رنگی و چندکاره در بازار موجود است. طبق اعلام فعالان بازار در‌حال‌حاضر استفاده از دستگاه‌های فتوکپی آنالوگ محدود شده است و در مقابل دستگاه دیجیتال به ویژه دستگاه‌های چندکاره جایگزین انواع آنالوگ این کالا شده‌اند.

صابونچی، یک فروشنده انواع دستگاه فتوکپی در زمینه عملکرد دستگاه‌های فتوکپی دیجیتال می‌گوید: روش کار دستگاه کپی دیجیتال به این صورت است که صفحه موردنظر برای کپی‌برداری اسکن می‌شود، سپس تصویر تایید شده و به سطح CCD منتقل می‌شود.

CCD نیز با تبدیل کردن تصویر به داده‌های الکترونیکی پرتولیزری به وجود می‌آورد که توسط آن کپی دیجیتال از سند اصلی به دست می‌آید.

به گفته وی، در دستگاه‌های فتوکپی رنگی دیجیتال نیز فرآیند کپی‌برداری به صورت دستگاه‌های دیجیتال سیاه و سفید است. با این تفاوت که در کپی‌برداری رنگی، ابتدا تصویر به چهار رنگ اصلی آبی، قرمز، زرد و سیاه تقسیم می‌شود و برای هر قسمت از تصویر، رنگ مربوط به آن از تونر روی کاغذ یا فیلم قرار می‌گیرد.

به این ترتیب یک تصویر تمام رنگی از سند اصلی به دست می‌آید. طبق اعلام فروشندگان بازار، در حال حاضر دستگاه‌های فتوکپی دیجیتال شارپ جزو پرفروش‌ترین‌های بازار هستند که مدل‌های AR-M۱۶۰، AR-M۲۰۵ که به ترتیب با قیمت یک میلیون و ۲۹۹هزار و ۲میلیون و ۹۴هزار تومان به فروش می‌رسند، جزو مدل‌های کارآمد این برند هستند که علاوه بر فتوکپی به عنوان چاپگر و اسکنر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و یک دستگاه چند کاره به حساب می‌آیند.

همچنین مدل‌های AR-۵۳۱۶ و AR-۵۳۲۰ که به ترتیب با قیمت یک‌میلیون و ۹۰هزار و یک‌میلیون و ۳۱۵هزار تومان به فروش می‌رسند، جزو پرفروش‌های بازار هستند.

نمایندگی فروش دستگاه‌ فتوکپی شارب مدل AR-۱۱۸J را از جدیدترین دستگاه‌های فتوکپی این برند در بازار معرفی می‌کند که با قیمت یک‌میلیون و ۳۵۳هزار تومان به فروش می‌رسد.

دستگاه‌های فتوکپی پاناسونیک نیز از برندهای معروف بازار هستند که در حال حاضر تنها یک مدل از دستگاه‌های فتوکپی این شرکت در بازار موجود است.

طبق اعلام فروشندگان بازار مدل DP۱۸۲۰ که قابلیت ۱۸ کپی در دقیقه با قیمت ۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد، تنها دستگاه فتوکپی شرکت پاناسونیک در بازار است.

فروشندگان بازار همچنین از فروش بالای دستگاه‌های فتوکپی چند کاره که علاوه بر کپی‌برداری قابلیت استفاده به عنوان فاکس، اسکنر و چاپگر را نیز دارند، نسبت به دستگاه‌های تک کاره خبر می‌دهند و معتقدند طی سال‌های اخیر دستگاه‌های فتوکپی

چند کاره، در مارک‌های متنوعی چون سامسونگ، کانن، شارپ و.. وارد بازار شده‌اند که از استقبال بالایی برخوردار هستند. چرا که کاربران باهزینه کمتر از سه دستگاه به طور همزمان استفاده می‌کنند.

به اعتقاد آنها در میان دستگاه‌های چند کاره با مارک‌های کانن، سامسونگ و...، دستگاه‌های سامسونگ از فروش بالایی برخوردارند.

این در حالی است که برخی فعالان بازار کیفیت دستگاه‌های چند کاره را در حد مطلوبی ندانسته و معتقدند در دستگاه‌های چند کاره به علت اینکه از یک موتور برای چند منظوره استفاده می‌شود، عمر دستگاه کاهش می‌یابد.

از طرفی دستگاه‌های چند کاره برای محیط‌های بزرگ اداری با حجم کپی روزانه بالا مناسب نیستند.

چرا که دستگاه‌های چند کاره توانایی کپی‌برداری بسیار پایین‌تری را نسبت به دستگاه‌های تک‌کاره داشته و از طرفی هزینه کپی‌برداری توسط دستگاه‌های تک‌کاره حدود ۴برابر کمتر از این هزینه توسط دستگاه‌های چند کاره است.