سونیتا سراب‌پور- SMS امروزه به یک روش ارتباطی شناخته شده برای بسیاری از مردم تبدیل شده است و روزی نیست که شهروندان با آن سروکار نداشته باشند. بسیاری از ما تصور می‌کنیم SMS صرفا از طریق گوشی‌های تلفن‌همراه قابل ارسال و دریافت است، اما خوب است بدانید به زودی تلفن‌های ثابت نیز به چنین امکانی مجهز می‌‌شوند. بیش از یک سال از زمان مطرح شدن بحث ارسال SMS از طریق تلفن ثابت می‌گذرد اما تاکنون این طرح به مرحله عملیاتی نرسیده است. براساس اخبار، هم‌اکنون کارهای کارشناسی روی این طرح به اتمام رسیده و نتیجه آن تا دو هفته آینده به سازمان تنظیم مقررات ارسال می‌شود.

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر از این پروژه، گفت‌وگویی با فرشید گلزاده،‌ مدیر پروژه ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن ثابت انجام داده‌ایم که در ادامه می‌‌خوانید:

SMS تلفن ثابت چیست؟ چه لوازمی نیاز دارد؟‌

همان‌طور که از اسم آن مشخص است یعنی ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن ثابت. این امکان در گذشته از طریق تلفن‌همراه امکان داشت اما امروزه کاربران می‌‌توانند از طریق تلفن‌های ثابت هم به ارسال و دریافت پیام کوتاه بپردازند.

در واقع این طرح نیز مانند تلفن‌های همراه است و با احداث

SMS Center و فعال شدن این مرکز، کاربران می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

استفاده از SMS از طریق تلفن‌های ثابت، از طریق تلفن‌های معمولی انجام می‌شود یا باید از طریق تلفن‌های خاصی خریداری و استفاده شود؟

استفاده از این امکان از طریق تلفن‌های معمولی میسر نیست و باید از تلفن‌هایی استفاده شود که دارای صفحه نمایش دیجیتالی و دکمه‌هایی باشند که امکان تایپ حروف را به کاربر بدهد. امروزه بیشتر تلفن‌ها این امکان را دارند اما به دلیل نبود امکانات فنی، کاربران صرفا برای دیدن شماره‌ها (Caller ID) از آنها استفاده می‌‌کردند.

آیا کاربران برای استفاده از این سرویس باید مانند SMS تلفن‌همراه، تقاضای جداگانه‌ای را به مخابرات تحویل دهند یا این امکان برای همه مشترکان فعال می‌شود؟

با دادن مجوز از طریق مخابرات و فعال شدن مرکز این طرح، کاربران بدون دادن تقاضا می‌توانند از این امکان استفاده کنند. درواقع ما تنها در زمینه نصب این تجهیزات اقدام خواهیم کرد و فعال شدن آن بستگی به سیاست‌گذاری‌های شرکت مخابرات دارد. با راه‌اندازی سرویس، ارسال SMS به تلفن‌های ثابت و همراه و بالعکس فراهم می‌شود.

این پروژه تاکنون چه مدت‌زمان بوده است؟

در حال حاضر یکسال است که روی این پروژه کار کردیم و در حال حاضر آماده بهره‌برداری است.

آیا این طرح تعداد خاصی از شهرها را در برمی‌گیرد یا تمام کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد؟

این پروژه اکثر شهرها را دربرمی‌گیرد و در حال حاضر در استان‌های کرمان، شیراز و تهران یک sms center ایجاد شده است و در سایر شهرها نیز در حال ایجاد این مرکز هستیم. اما هنوز امکان بهره‌برداری از این پروژه در شهر‌های ذکر شده فراهم نیست و علت آن نداشتن مجوز است.

این مجوز از طریق چه کسی یا ارگانی باید صادر شود؟

از طریق دولت و مخابرات باید این مجوز صادر شود، اما هنوز هیچ اقدامی از طرف این ارگان‌ها صورت نگرفته است. در واقع فعال شدن این طرح مشروط به این مجوز است. چون ما یک شرکت خصوصی هستیم و مجوز این پروژه باید از طریق یک ارگان دولتی صادر شود.

تعرفه ارسال پیام کوتاه از این طریق چقدر است؟

همان‌طور که گفته شد، چون مجوز آن هنوز صادر نشده است، بنابراین تعرفه آن از طریق سیاست‌گذاری‌های مخابراتی ایران مشخص می‌شود. اما با این وجود هزینه آن از SMS از طریق موبایل پایین‌تر است تا همه بتوانند از این امکان استفاده کنند.

در‌حال‌حاضر چه کشورهایی این امکان را دارند؟

از کشورهای منطقه تنها امارات از این امکان برخوردار است. در کشورهای اروپایی اکثر این کشورها از این امکان استفاده می‌کنند ولی این طرح زیاد از محبوبیت برخوردار نیست و کاربران زیادی ندارد. بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند برای ارسال پیام کوتاه از تلفن‌های همراه خود استفاده کنند.