لوازم اصل تعمیرکاران غیر اصل

مینا صباغی

در اکثر کشورهای جهان خدمات پس از فروش به عنوان امری متداول در زمینه خرید کالا قلمداد می‌شود به گونه‌ای که عمدتا نبود این خدمات نارضایتی خریداران و عدم تمایل آنها برای تهیه آن کالا را به همراه دارد. تولیدکنندگان نیز برای به دست گرفتن هر چه بیشتر بازار و رقابت با سایر همکاران خود سعی دارند با ارائه خدمات جدیدتر و متنوع‌تر آمار تولید و فروش خود را بالا برده و به اصطلاح مشتریان بیشتری را به سوی خود جلب کنند.

در ایران نیز انواع خدمات پس از فروش برای کالاهای گوناگون ارائه می‌شود، اما این خدمات هنوز از کیفیت لازم و برخوردار نیستند. از سوی دیگر انواع کالاهای چینی با مارک‌های مختلف وارد بازار می‌شوند که خدمات پس از فروش ندارند.

لوزام صوتی و تصویری نیز جزو آن دسته کالاهایی هستند که در بازار ایران در انواع مارک‌های اورجینال و متفرقه به وفور یافت می‌شوند که برخی از آنها با ضمانت‌نامه و برخی نیز بدون ضمانت‌نامه عرضه می‌شوند، اما مراکزی که به عنوان تعمیرگاه‌های اصلی لوازم صوتی و تصویری و یا به عنوان خدمات پس از فروش این دسته محصولات شناخته می‌شوند تا چه اندازه جوابگوی مشتریان هستند. البته تنها مراکز خدمات پس از فروش نیستند که در زمینه تعمیر و سرویس لوازم صوتی و تصویری به مشتریان این نوع محصولات خدمات ارائه می‌کنند، بلکه برخی از تعمیرگاه‌های لوازم صوتی و تصویری نیزبدون وابستگی به هیچ یک از شرکت‌های تولید یا وارد کننده لوازم صوتی و تصویری به تعمیر انواع لوازم صوتی و تصویری با مارک‌های اصلی و متفرقه می‌پردازند.

تعویض‌های میلیون تومانی

در خیابان جمهوری به غیر از فروشگاه‌های لوازم صوتی و تصویری، فروشگاه‌هایی نیز وجود دارند که در زمینه سرویس‌دهی و تعمیر مارک‌های معتبر فعالیت می‌کنند.

«میثم رحیمی» یکی از کارکنان دفتر تعمیرات لوازم صوتی و تصویری سونی در خیابان جمهوری می‌گوید: «بیشتر خدماتی که از طریق اینگونه مراکز برای تعمیر لوازم صوتی و تصویری در نظر گرفته می‌شود دارای شرایط خاصی است.

وی معتقد است، آن دسته از لوازم صوتی و تصویری مشمول گارانتی می‌شوند که بر اثر عواملی چون صدمات ناشی از حمل و نقل، نوسانات برقی، آتش‌سوزی، حوادث طبیعی و یا استفاده نادرست کاربر دچار مشکل نشده باشد. همچنین توسط تعمیرگاه‌های دیگر مورد معاینه قرار نگرفته باشد.

به گفته وی بیشترین محصولاتی که برای تعمیر به این مرکز آورده می‌شود اقلامی چون دوربین فیلمبرداری، عکاسی و تلویزیون را شامل می‌شود.

البته تعمیر و خدمات‌رسانی برای انواع تلویزیون بیشتر در منازل صورت می‌گیرد، مگر در مواردی خاص که برای بررسی بیشتر باید به دفتر تعمیرات این شرکت فرستاده شود.

وی همچنین عمده مشکل دوربین‌های فیلمبرداری را در زمینه CCD، IC و یا عدم پخش تصویر ذکر می‌کند.

به گفته وی هزینه تعویض این قطعات ۳۵ تا ۴۵هزار تومان و همچنین نرخ دستمزد آن ۱۲ تا ۱۵هزار تومان است. از طرفی هزینه تعمیر دوربین‌هایی که به زمان زیادی برای تعمیر نیاز دارند ۲۰ تا ۲۵هزار تومان افزایش می‌یابد.

همچنین هزینه تعمیر دوربین‌های کامپکت بین ۱۲ تا ۱۵هزار تومان است که عمده مشکل این نوع محصولات در شکستگی لنز یا LCD آنها خلاصه می‌شود یا اینکه قسمت سوئیچ مود (دکمه تغییر حالت از عکس به فیلمبرداری) این نوع دوربین‌ها با مشکل مواجه می‌شود که برای تعمیر این قطعه مبلغی حدود ۱۲ تا ۱۵هزار تومان دستمزد و برای تعویض آن نیز ۲۰ تا ۳۰هزار تومان دریافت می‌شود.

رحیمی همچنین در زمینه تعمیر و تعویض قطعات انواع تلویزیون‌های لامپی، پلاسما و پروجکشن می‌گوید: بیشتر تلویزیون‌هایی که برای تعمیر به این مرکز آورده می‌شوند به علت نوسانات برقی و یا به دلیل عمر بالای آن دستگاه دچار مشکل شده‌اند.

هزینه تعویض لامپ تصویر انواع تلویزیون‌های لامپی ۲۱ تا ۲۹اینچ بین ۱۳۰ تا ۳۵۰هزار تومان است. همچنین هزینه تعویض این قطعه در تلویزیون‌های لامپی ۲۱ تا ۳۴ اینچ صفحه فلت حدود ۱۸۰ تا ۶۰۰هزار تومان است.

تعویض پنل تلویزیون‌های پلاسما و پروجکشن (بسته به تعداد پنل) نیز با مبلغ ۲۰۰ تا ۶۰۰هزار تومان صورت می‌گیرد.

ضمن اینکه هزینه نصب لامپ تصویر در تلویزیون‌های لامپی ۳۰هزار و نصب پنل در تلویزیون‌های پروجکشن ۵۰هزار تومان است.

وی همچنین به عمده مشکلات انواع دستگاه‌های VCD و DVD اشاره می‌کند و می‌گوید: این دستگاه‌ها بیشتر در زمینه لنز اپتیک یا خروجی تصویر با مشکل مواجه می‌شوند که هزینه تعویض این قطعه ۳۰ تا ۳۵هزار تومان است، این درحالی است که هزینه تعویض این قطعه در دستگاه‌های سینمای خانگی به ۳۰ تا ۶۰هزار تومان می‌رسد. ضمن اینکه برای تعویض لنز اپتیک در دستگاه ضبط‌صوت مبلغی حدود ۲۰ تا ۵۰هزار تومان دریافت می‌شود.

«رحیمی» در مورد نرخ متفاوتی که شرکت‌های تعمیر لوازم صوتی و تصویری سونی دریافت می‌کنند می‌گوید: «شرکت سونی حدود ۱۰دفتر تعمیرات لوازم صوتی و تصویری دارد که در سطح شهر تهران متمرکز شده‌اند به اعتقاد وی این مراکز هزینه‌ای که برای تعویض قطعه و یا دستمزد دریافت می‌کنند تا حدودی متفاوت است به طوری که تعمیرگاه‌های بالای شهر قیمتی بیشتر از تعمیرگاه‌های دیگر مناطق دریافت می‌کنند.

هزینه دستمزد تعمیرات براساس نرخ اتحادیه

فاطمه زارع مسوول دفتر خدمات پس از فروش سامسونگ در خیابان جمهوری در زمینه تعرفه دریافت دستمزد برای تعمیر لوازم صوتی و تصویری می‌گوید: تمام شرکت‌های تعمیر لوازم صوتی و تصویری براساس تعرفه اتحادیه عمل می‌کنند و نرخ این تعرفه برای سال جدید هنوز تغییری نیافته است.

وی هزینه تعمیر انواع تلویزیون‌های لامپی و دستگاه DVD و VCD را ۱۰ تا ۱۵هزار تومان اعلام کرده و می‌گوید: هزینه تعویض لامپ‌تصویر در تلویزیون‌های لامپی بین ۶۰ تا ۳۰۰هزار تومان است.

همچنین هزینه تعویض صفحه تلویزیون‌های LCD سامسونگ بین ۶۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان است.

این در حالی است که تعویض این قطعه در تلویزیون‌های پلاسما بین ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان هزینه دارد، همچنین مبلغی که برای تعویض لنز اپتیک دستگاه‌های DVD و VCD می‌توان در نظر گرفت حدود ۲۵هزار تومان است.

زارع همچنین به هزینه تعویض قطعات در انواع دوربین‌های فیلمبرداری و عکاسی اشاره می‌کند و می‌گوید: مبلغی که برای تعویض CCD یا فلت LCD دوربین فیلمبرداری دریافت می‌کنیم حدود ۳۰ تا ۷۰هزار تومان است، این در حالی است که دستمزد تعمیر انواع دستگاه‌های دوربین حدود ۱۵ تا ۲۵هزارتومان است.

زارع همچنین به افزایش قیمت برخی از قطعات اصلی لوازم صوتی و تصویری اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی از قطعات لوازم صوتی و تصویری افزایش قیمت ۱۰درصدی داشته است به طور مثال به انواع لنز اپتیک دستگاه‌های DVD و VCD و سینمای خانگی می‌توان اشاره کرد که با این افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌اند.

البته این افزایش قیمت همه مارک را در بر می‌گیرد.

برخی از بدون گارانتی‌ها نیز پذیرفته می‌شوند

برخی از شرکت‌های اصلی که به عنوان مراکز تعمیر لوازم صوتی و تصویری به شمار می‌آیند به جز تعمیر و سرویس‌دهی انواع محصولات گارانتی شده در زمینه تعمیر لوازم بدون گارانتی همان مارک نیز فعالیت می‌کنند.

زارع در این زمینه توضیح می‌دهد: برخی از لوازم صوتی و تصویری که با گارانتی شرکت سامسونگ ارائه نشده‌اند و از فروشگاه‌های غیررسمی و یا کشورهای عربی توسط مسافران خریداری شده‌اند برای تعمیر به ما مراجعه می‌کنند، ولی از آنجا که این مدل محصولات جزو کالاهای عرضه شده شرکت سامسونگ در ایران نیستند برای تعمیر آنها هزینه‌ای بیشتر دریافت می‌کنیم. به طور مثال مبلغی که برای تعمیر یک دوربین فیلمبرداری دریافت می‌کنیم حدود ۱۰ تا ۱۵هزار تومان است، این در حالی است که مبلغ دریافتی برای دوربین‌های وارداتی که از طریق مبادی غیررسمی وارد بازار داخلی شده‌اند حدود ۲۰ تا ۳۰هزار تومان است البته مبلغ قطعه به کار رفته در این نوع محصولات نیز تاحدودی بیشتر است.

خریداران بی‌اعتنا به مراکز اصلی تعمیرات

فروشگاه‌های تعمیر لوازم صوتی و تصویری متفرقه‌ای که در سطح شهر پراکنده هستند بیشتر در زمینه تعمیر و تعویض قطعات انواع لوازم صوتی و تصویری مارک متفرقه و بدون گارانتی فعالیت می‌کنند و مبلغی هم که در قبال فعالیت و تعمیرات دریافت می‌کنند از مبلغ دریافتی مراکز اصلی تعمیرات لوازم صوتی و تصویری مارک‌های معتبر کمتر است.

برخی از فعالان مراکز اصلی تعمیرات لوازم صوتی و تصویری بر این عقیده‌اند مصرف‌کنندگان چندان توجهی به مراکز تعمیر لوازم صوتی و تصویری ندارند و مراکز معتبر را برای دریافت خدمات انتخاب نمی‌کنند به طوری که وقتی با مراجعه به مراکز غیررسمی با مشکل مواجه می‌شوند به مراکز اصلی رجوع کرده و معترض هستند که آن مرکز در ارائه خدمات و تعمیر دستگاه آنها درست عمل نکرده است.

و این مشکل را از سوی ما می‌دانند در حالی که آن مراکز غیررسمی جزو مجموعه ما محسوب نمی‌شوند.

نرخ تعرفه برای همه یکسان است

«اکبر نوری» رییس اتحادیه تعمیرات لوازم صوتی و تصویری در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت: آخرین نرخ تعرفه تعمیر لوازم صوتی و تصویری مربوط به۴سال گذشته است که از سوی اتحادیه تعیین شده، ولی در حال حاضر مبلغی که مراکز تعمیر لوازم صوتی و تصویری دریافت می‌کنند ۱۵درصد بیشتر از تعرفه مشخص شده اتحادیه است. ضمن اینکه مبلغ دریافتی در بیشتر فروشگاه‌های معتبر لوازم صوتی و تصویری به صورت توافقی است.

نوری همچنین رعایت این تعرفه را برای مراکز اصلی و مجاز تعمیر لوازم صوتی و تصویری الزامی دانست و گفت: مراکزی که به صورت جدا و غیررسمی فعالیت می‌کنند مشمول اجرای این تعرفه نیستند.