مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به درخواست کمیته مخابرات کمیسیون صنایع و معادن، پیامدهای ناشی از افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه در سال ۸۵ را بررسی کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است، واردات رسمی گوشی تلفن همراه در سال ۸۵ در مقایسه با سال ۱۳۸۴ به کم‌تر از نصف کاهش یافت. آمارها نشان می‌دهد که در دو ماه اول سال ۸۵ که تعرفه گوشی تلفن همراه افزایش نیافته بود، نزدیک به ۷۱میلیون دلار واردات رسمی صورت گرفته، در حالی که در ۱۰ ماه بعدی حدود ۶۲میلیون دلار واردات رسمی به ثبت رسیده بود.

همچنین تاکید شده است، براساس آمار رسمی گمرک ایران، در سال ۱۳۸۵ در مجموع ۱۵۵۲۸۱۹ گوشی تلفن همراه به ارزش دلاری ۱۳۲۶۰۳۷۹۹ با حقوق ورودی ۲۸۳۶۸۶۰۵۳۳۶۴ریال با تعرفه گمرکی ۶۰درصد وارد کشور شده است و این آمار در ۲ ماهه نخست سال ۱۳۸۶ نیز برای ۸۳۴۴ گوشی به ارزش دلاری ۴۶۷۷۶۲۷با حقوق ورودی ۲۵۸۸۸۱۷۲۷۲۲ریال ثبت شده است.

در ادامه آمده است: در سال ۱۳۸۴ حدود ۳میلیون و ۳۰۰هزار گوشی به‌‌صورت رسمی وارد کشور شده است، در حالی که برآورد نیاز، حدود ۳میلیون و ۵۰۰هزار گوشی بود. بنابراین بیش از ۹۰درصد واردات گوشی در سال ۱۳۸۴ به‌‌صورت رسمی بوده است.

در گزارش این مرکز تصریح شده است: در سال ۱۳۸۵ با توجه به واگذاری گسترده سیم‌کارت‌های اپراتور اول، اپراتور دوم و تالیا همچنین تعویض گوشی از سوی برخی از مردم، حدود ۸ تا ۱۰میلیون نیاز بازار به گوشی تخمین زده شد که در حالت خوش‌بینانه حدود ۲۰درصد از آن‌ها از مبادی رسمی وارد کشور شده و مابقی به‌‌صورت قاچاق در اختیار خریداران قرار گرفته است. آمارها حاکی است تا پیش از افزایش تعرفه گمرکی، گوشی‌هایی که در گمرک ۴۰ دلار اظهار می‌شد با قیمت ۸۵ تا ۹۰هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسید که این قیمت پس از افزایش تعرفه باز هم افزایش یافت.

سیم‌کارت وارداتی نداریم

چندی پیش از سوی برخی از فروشندگان بازار تلفن‌همراه عدم‌توزیع و واگذاری‌های سیم‌کارت‌های همراه اول، خودداری تولیدکنندگان اروپایی از فروش سیم‌کارت به ایران عنوان شده بود. اما وفا غفاریان، رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران واردات سیم‌کارت خام از کشورهای خارجی را رد کرد و در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی تلفن‌همراه تاکید کرد تمامی قراردادهای شرکت ارتباطات سیار برای خرید سیم‌کارت خام با تولیدکنندگان داخلی است.

به گفته رییس‌ هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران، تنها تراشه سیم‌کارت‌ها از کشورهای خارجی وارد ایران می‌شود و سایر مراحل تولید سیم‌کارت در داخل کشور و توسط صنایع مخابراتی راه دور ایران (ITI) و برخی شرکت‌های داخلی دیگر انجام می‌گیرد.

ایران ۳۰میلیون خط تلفن‌همراه کم دارد

سیداحمد سجادیان، مدیرعامل اپراتور اسپادان با اشاره به ۲۰میلیون مشترک تلفن‌همراه در کشور و جمعیت ۷۰میلیونی ایران، نیاز کشور به ۵۰میلیون خط تلفن‌همراه را امری طبیعی دانست و اظهار داشت: بازار تلفن‌همراه کشور با یک خلاء ۳۰میلیونی در این بخش مواجه است.

وی با بیان اینکه این اپراتور اصفهانی به همراه شریک مالزیایی خود در صدد حضور در مزایده اپراتور سوم است، تصریح کرد: در صورتی که اسپادان در مزایده اپراتور سوم برنده شده و موفق به اخذ پروانه شود، می‌تواند در حد و اندازه اپراتور دوم تلفن‌همراه به ارائه خدمات به متقاضیان بپردازد.

حذف هزینه دایورت امکان‌پذیر نیست

صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از غیرممکن بودن حذف هزینه سرویس انتقال مکالمه تلفن‌همراه (دایورت) برای اپراتور اول خبر داده و به موبنا گفته است که انتقال مکالمه جزو خدمات ویژه محسوب نمی‌شود و بر همین اساس برنامه‌ای هم برای حذف هزینه آن وجود ندارد.