محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برگزاری مزایده اپراتور سوم طی شش ماه دوم امسال خبر داد و در عین حال تاکید کرد به صورت دقیق نمی‌توان زمان راه‌اندازی اپراتور سوم را مشخص کرد. این در حالی است که پیش از این زمان آغاز به کار اپراتور سوم،دو سال بعد از راه‌اندازی اپراتور دوم اعلام شده بود.

کمال محامدپور، معاون آموزش، پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات نیز از آماده شدن پروانه اپراتور سوم تلفن‌همراه تا پایان سال‌جاری خبر داد. وی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی تلفن‌همراه اذعان داشت: یک گروه مطالعاتی در مرکز تحقیقات مخابرات در حال آماده کردن اسناد مزایده پروانه اپراتور سوم هستند.

اما با این حال رییس کمیته مخابرات مجلس از وجود موانعی برای حضور اپراتور سوم در کشور خبر داد. رمضانعلی صادق، به «موبنا» گفت: بسترهای سخت‌افزاری اپراتور سوم در کشور فراهم است، ولی از لحاظ نرم‌افزاری و روابط بین اپراتورها هنوز هم موانعی برای حضور این اپراتور وجود دارد. به گفته صادق‌زاده، شفاف‌سازی روابط بین اپراتوری یکی از ملزومات ورود اپراتور سوم در کشور است.

حق پروانه اپراتور اول در ابهام

وفا غفاریان در گفت‌وگو با فارس در مورد حق پروانه‌ اپراتور اول تلفن همراه، گفت: پروانه اپراتور اول دارای چندین نکته اساسی است. پروانه اپراتور اول روند معمول سایر اپراتورها از جمله برگزاری مزایده، تحویل اسناد و غیره را نداشته است.در جلسه‌ای که با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد، اصول حاکم بر پروانه و پیش‌نویس آن، مورد موافقت دو طرف شرکت مخابرات ایران و سازمان تنظیم مقررات قرار گرفت.

وی ادامه داد: برای حق لیسانس نیز چندین راهکار و سناریو وجود دارد. اولین سناریو که سازمان خصوصی‌سازی نیز بدان معتقد است، عدم پرداخت حق پروانه و یا پرداخت حق لیسانس به نرخ روز آغاز فعالیت اپراتور است. غفاریان افزود: یکی دیگر از سناریو‌ها برای حق پروانه اپراتور اول، پرداخت حق لیسانس از زمان فعلی به بعد است.

تاسیس مرجع رسیدگی به شکایات MMS

معاون وزیر ارتباطات در خصوص جزئیات آئین‌نامه MMS توسط اپراتورها نیز گفت: در این رابطه چندین راهکار وجود دارد که اپراتورها باید در سیستم خود تعبیه کنند. یکی از راهکارها، ایجاد مرجع رسیدگی به شکایات مشترکان از متخلفان و سوء استفاده‌کنندگان از سرویس MMS است. وی تاکید کرد: دومین راهکار در خصوص ارائه سرویس MMS، تهیه لیست سیاه برای شماره یا مرجع ارسال ‌کننده MMSهای مزاحم و متخلف در اپراتورها است.

غفاریان در ادامه تصریح کرد: کنترل محتوای MMS و بازبینی آنها در دستور کار نیست، ولی به عنوان حکومت وظیفه سالم‌سازی فضای استفاده از MMS را داریم.