نسل آینده نمایشگرها با ورقه‌های سرامیکی ساخته می‌شود

دانشمندان آمریکایی ایده ساخت نسل جدیدی از صفحات نمایشگر تلویزیونی را ارائه کرده‌اند که از آرایش دادن حفره‌های میکروسکوپی داخل یک ورقه سرامیکی ساخته می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان دپارتمان مهندسی الکترونیک و کامپیوتر دانشگاه ایلینویز ایده تولید نسل جدیدی از نمایشگرهای تلویزیون را مطرح کرده‌اند که با استفاده از آرایش دادن حفره‌های میکروسکوپی داخل ورقه‌های سرامیکی ساخته می‌شود. در این ورقه‌های سرامیکی حفره‌های میکروسکوپی می‌توانند از طریق آرایش الکترودها روشن و خاموش شوند.

براساس گزارش نیوساینتیت، این محققان در خصوص مزایای این طرح توضیح داده‌اند، نمایشگرهایی که با این روش ساخته می‌شوند، راندمان بالاتری نسبت به صفحات تخت پلاسمایی فعلی دارند. در نمایشگرهای پلاسمایی فعلی تنها یک‌درصد از انرژی الکتریکی به نور تبدیل می‌شود.

همچنین این نمایشگرهای نسل جدید وضوح تصویر بیشتری خواهند داشت، چراکه در این صفحات پیکسل‌ها می‌توانند تنها در کمتر از یک دهم میکرومتر ساخته شوند.

این تیم تحقیقاتی با استفاده از این فناوری نمونه آزمایشی نمایشگری را ساخته‌ است که در ابعاد ۲۵ سانتی متر مربع بوده و۲۵‌هزار پیکسل دارد.

علاوه بر کارآیی و راندمان که یکی از جنبه‌های مهم نمایشگرهای مدرن است، هزینه تولید و قیمت فروش این دستگاه‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده، به طوری که درحال حاضر مهمترین مساله در تولید نمایشگرهای سرامیکی، قیمت بالای این محصول است.