بر اساس آمار گمرک، دبی بزرگ‌ترین وارد‌کننده گوشی تلفن‌همراه در ۵ ماه امسال به داخل ایران بوده است.

ارزش واردات گوشی تلفن‌همراه طی ۵ماه اول امسال از امارت ۵‌میلیارد و ۹۲۴‌میلیون و۱۸۵‌هزار و ۹۴۴ریال و ارزش دلاری آن ۱۷‌میلیون و ۹۲۲‌هزار و ۸۲۴ دلار بوده است.

پس از دبی، کره جنوبی با صادراتی به ارزش ۲میلیارد و۲۶۳میلیون و ۹۵۱هزار و ۵۳۵ریال یا ۲۴۴هزار و ۱۴۴دلار به ایران در رتبه دوم قرار دارد. بر اساس این گزارش فنلاند نیز با ۱۸۸میلیون و ۵۱۸‌هزار و۶۳ریال معادل ۲۰هزارو۴۰۰ دلار در جایگاه سومین صادر‌کننده گوشی همراه به ایران قرار دارد.

چین نیز برای اولین بار امسال وارد بازار تلفن‌همراه ایران شده که چهارمین وارد‌کننده محسوب می‌شود که ارزش آن ۷۶میلیون و۵۰۴‌هزارو۸۴۰ریال و ارزش دلاری آن ۸هزارو ۲۴۲ دلار بوده است.

این در حالی است که فروشندگان تلفن‌همراه در تهران اعتقاد دارند، ۹۵ درصد گوشی های موجود در بازار، چینی است.

پنجمین وارد‌کننده گوشی تلفن‌همراه به بازار ایران، هنگ کنگ است که ارزش آن طی ۵ ماه امسال ۳۶‌میلیون و ۱۸‌هزار و ۱۹۳ریال و ارزش دلاری آن ۳‌هزار و ۸۸۱ دلار است.

بر اساس این گزارش در۱۰ماه سال ۸۴ حدود ۱۳‌میلیون و ۸۰۰هزار دلار گوشی وارد کشور شده بود، اما با ۱۵ برابر شدن رقم تعرفه در سال ۸۵، با وجودی که واردات سیر نزولی یافته، گفته می‌شود که درآمد دولت ۴ برابر افزایش یافته است.

تمایل چین برای حضور در اپراتور سوم تلفن‌همراه

سفیر چین، تمایل شرکت‌های چینی برای حضور در اپراتور سوم تلفن‌همراه را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، احمدپورنگ‌نیا، مدیر کل دفتر امور بین‌الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این مطلب اظهار کرد: سفیر چین در دیدار با دکتر محمد سلیمانی اعلام کرد که شرکت‌های چینی فعالیت بسیار گسترده‌ای را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، در ایران انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: تکنولوژی‌های جدید، سوئیچ و انتقال از جمله زمینه‌های مخابراتی هستند که شرکت‌های چینی در آنها فعالیت می‌کنند.

او خاطر نشان کرد: سفیر چین، ضریب نفوذ بالای ۳۰‌درصد در حوزه تلفن‌همراه را نشان از بازار بالقوه ایران دانست و اعلام کرد که شرکت‌های چینی علاقه‌مند هستند تا در اپراتور سوم تلفن‌همراه ایران شرکت کنند.