کاهش نرخ رم و مادربورد

بازار دیجیتال- قیمت انواع مادربورد و رم طی دو هفته اخیر در بازار کاهش یافته است. طبق اعلام فعالان بازار، این افت قیمت در مورد رم در حدود ۵ تا ۶هزار تومان و در مورد برخی از مادربوردهای موجود در بازار در حدود ۲ تا ۵هزار تومان بوده است.

فاطمی، یک فروشنده تجهیزات کامپیوتری در این رابطه می‌گوید: طی یک ماه اخیر نرخ انواع رم در حدود یک تا یک‌هزار و ۵۰۰تومان افزایش یافته بود که علت این امر کمبود انواع رم (حافظه) به ویژه برندهای KingSton و King Max در بازار بود.

اما طی دو هفته اخیر با عرضه مجدد رم به بازار این قیمت‌ها در حدود ۵هزار تومان کاهش یافت.

این فروشنده معتقد است، در حال حاضر رم‌های KingSton از فروش بالایی در بازار برخوردارند که ظرفیت‌های ۵۱۲مگابایت و یک گیگابایت از این رم‌ها پرفروش‌تر از سایر ظرفیت‌ها هستند.

وی نرخ ر‌م‌های ۵۱۲ مگابایتی KingSton را ۲۰هزار تومان و نرخ رم‌های یک گیگابایتی این برند را حدود ۳۵هزار تومان اعلام کرد.

این فروشنده بالاترین ظرفیت رم را برای رایانه‌های خانگی ۲گیگابایت دانست و گفت: رم‌های ۴گیگابایتی و بالاتر برای استفاده در سرور مناسب هستند.

در حال حاضر قیمت رم‌های ۲گیگابایتی KingSton در بازار حدود ۸۰ هزار تومان است.

نرخ رم‌های King Max نیز حدود ۲ تا ۳هزار تومان بالاتر از ر‌م‌های KingSton است.

فاطمی در مورد این مساله می‌گوید: رم‌های king max به صورت انحصاری توسط شرکت آواژنگ وارد بازار می‌شوند ولی رم‌های KingSton با گارانتی‌های متفرقه به فروش می‌رسند.

صالحی، یک فروشنده دیگر نیز می‌گوید: افت قیمت انواع رم و مادربورد در بازار دلیل مشخصی ندارد و می‌توان قدیمی شدن مدل‌های موجود در بازار را یکی از دلایل این افت قیمت دانست. این در حالی است که یک فروشنده دیگر این ادعا را رد کرده و می‌گوید: در بازار بسیاری از مدل‌های گران قیمت و پرفروش، مدل‌های قدیمی هستند. پس نمی‌توان قدیمی بودن برخی از مدل‌ها را نشانه این افت قیمت دانست.

این فروشنده می‌گوید: در‌حال‌حاضر مادربوردهای GIGABYTE و ASUS جزو پرفروش‌های بازار هستند که مدل‌های PLMS۲ و G۲MS۲ از مدل‌های پرفروش مادربوردهای GIGBAYTE در بازار هستند و به ترتیب با قیمت ۷۳ و ۷۴هزار تومان به فروش می‌رسند.

مدل‌های N۶۱ و M۲V و M۲N نیز از مادربوردهای پرفروش ASUS هستند که به ترتیب با قیمت ۷۴، ۷۲ و۶۶هزار تومان به فروش می‌رسند.