رادیو، خوش‌ اقبال بازار در ماه رمضان

مینا صباغی

شاید زیاد برنامه‌های جذاب و متنوعی نداشته باشد اما همین که روشن است یک نوع آرامش و سرگرمی را به همراه دارد. زیادند افرادی که بدون رادیو انگار چیزی کم دارند و انگار همیشه باید چیزی دم گوششان زمزمه کند.

بعضی‌ها هم که عاشق برنامه‌های سیاسی، اخبار و رادیو خارجی هستند و مایلند هر نیم ساعت یکبار تمام اخبار رادیو را گوش دهند.

مسلما جدا کردنشان از این وسیله کمی سخت به نظر می‌رسد. در مقابل این افراد کسانی را می‌توان یافت که اصلا تمایل چندانی به رادیو ندارند و حس خوبی از شنیدن برنامه‌های رادیویی نصیبشان نمی‌شود.

انگار که استفاده و احساس نیاز به رادیو هم به ماه و فصل خاصی بستگی دارد. شاید این وسیله قابلیت استفاده در هر مکان را داشته باشد اما از این اقبال برخوردار نیست که همه وقت به صورت صرف از آن استفاده شود.

علاقه‌مند خاص رادیو

شاید بتوان گفت با ورود انواع دستگاه‌ها و لوازم صوتی و تصویری ریز و درشت حضور انواع دستگاه‌ رادیو پخش نیز در بازار کم رنگ‌تر شده است آن طور که استفاده دیگر وسایل صوتی و تصویری با همه جور قشری سروکار دارند این موضوع در مورد استفاده از دستگاه رادیو جور دیگری نمود پیدا می‌کند چرا که افراد و قشر خاصی آن را پذیرا هستند و استفاده از آن را جزیی از برنامه روزانه خود قرار داده‌اند به عبارتی استفاده از این وسیله به عنوان موسیقی متن کارهای روزانه آنها به حساب می‌آید.

«قلعه‌گیر» یکی از فروشندگان انواع لوازم صوتی و تصویری در خیابان جمهوری می‌گوید: طی چند سال اخیر به طور کل استفاده از رادیو خیلی کم شده است.

به طوری که اگر به مغازه‌های این منطقه هم مراجعه کنید، تعداد محدودی از فروشگاه‌ها در این زمینه فعالیت می‌کنند. به اعتقاد وی وجود موبایل‌های مجهز به رادیو و استفاده از MP۳ و MP۴ تا حدود زیادی از اقبال رادیو در بازار کاسته است.

وی همچنین خانم‌های خانه‌دار، برخی از مغازه‌داران و فروشندگان انواع لوازم و کاسب‌ها و سربازان را جزو متقاضیان همیشگی رادیو اعلام می‌کند و می‌گوید مردان بین ۳۰ تا ۷۰سال تمایل بیشتری به خرید رادیو دارند و اکثر مشتری‌های ما نیز در این سنین قرار دارند.

دنبال کردن مسابقات جام‌جهانی فوتبال و کشتی و علاقه به بالابردن سطح اطلاعات عمومی از جمله مواردی است که باعث شده تا مردها به خرید رادیو نسبت به خانم‌ها تمایل بیشتری داشته باشند.

«قیامتی» دیگر فروشنده انواع لوازم صوتی و تصویری در این زمینه می‌گوید: فروش رادیو در ماه محرم و رمضان نسبت به دیگر ماه‌های سال بیشتر است به طوری که اگر در روزهای معمولی از سال روزی یک دستگاه رادیو به فروش می‌رسد در ماه رمضان و محرم فروش این وسیله به روزی ۲دستگاه می‌رسد.

چینی‌ها پرطرفدارترند

بیشتر رادیو‌هایی که در بازار و در پشت ویترین مغازه‌ها جای گرفته‌اند نام‌های عجیب و ناآشنایی هستند که نشان از چینی بودن آنها می‌دهد.

ناکایی، کچیبو، تکسون، پالیتو، ناکیوا از جمله مارک‌های متفرقه از بازار رادیو محسوب می‌شوند که سهم بالایی از فروش و تقاضای این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.

«قیامتی»، همچنین در مورد وجود تعداد زیاد مارک‌های متفرقه از این وسیله در بازار می‌گوید: بیشتر رادیو‌هایی که در بازار وجود دارند با مارک متفرقه عرضه می‌شوند و محصول کشور چین هستند و به طور مثال رادیوهای مارک تکسون در مدل‌های ۹۲۰، ۹۰۱۲، ۹۰۹ و ۱۰۱۲ و ۸۰۹ در بازار موجود هستند که به ترتیب با قیمت ۲۵، ۱۷، ۱۹، ۱۷ و ۱۹هزار تومان به فروش می‌رسند. همچنین دارای ۴ باند و ۱۰ موج هستند. به اعتقاد وی، در بین رادیوهای مارک کچیبو مدل ۸۰۸ از فروش بالاتری برخوردار است، چرا که هم از لحاظ قیمت مناسب‌تر است، هم اینکه با برق کار می‌کند این دستگاه در‌حال‌حاضر با قیمت ۱۰هزار تومان عرضه می‌شود.

همچنین در بین دیگر مارک‌های متفرقه موجود بازار «به ناکایی» می‌توان اشاره کرد که مدل‌های ۳۲۲۰ و ۱۱۳۶ جزو رادیو‌های این مارک محسوب می‌شوند که قیمتی معادل ۱۳ و ۱۵هزار تومان دارند، ضمن اینکه مدل‌های KK-۹۸۰۳، KK-۹۸۰۸ و KK-۹۱۳A جزو رادیوهای مارک کچیبو به شمار می‌آیند که به ترتیب با قیمت ۸ و ۹ و ۱۴هزار تومان به فروش می‌رسند.

البته همه این رادیوها با کمک باتری کار می‌کنند و به صورت برقی نیستند.

فروشندگان بازار این محصول معتقدند همه رادیوهایی که در بازار به فروش می‌رسند چه با مارک اصلی و چه با مارک متفرقه بدون گارانتی هستند و هیچ نوع گارانتی برای انواع رادیو در بازار وجود ندارد و تنها رادیوهای مارک مارشال با گارانتی عرضه می‌شوند.

فقط مارشال گارانتی دارد

در بین رادیوهای مارک اصلی نیز تنها به چند مارک می‌توان اشاره کرد. سونی، پاناسونیک و مارشال جزو این دسته‌ هستند.

البته با نام سونی رادیوهای مارک متفرقه هم می‌توان در بازار یافت که با قیمت ۱۰ تا ۱۲هزار تومان به فروش می‌رسند، نمونه این محصول را در مدل SW۳۹ می‌توان دید که با قیمت ۱۲هزارتومان به فروش می‌رسد.

«آقاجانی» یکی از فروشندگان انواع لوازم صوتی و تصویری سونی می‌گوید: در بازار رادیو مارک اصلی سونی مدل‌های متنوعی را می‌توان یافت که بین ۳۰ تا ۲۴۰هزار تومان قیمت دارند.

به طور مثال مدل SW۱۱ یکی از رادیوهای ارزان‌قیمت سونی محسوب می‌شود که با ویژگی‌هایی چون ۲موج و برق و باتری عرضه شده و قیمتی در حدود ۳۵هزار تومان دارد.

همچنین دو مدل SW۷۰۰ و SW۱۲ نیز جزو رادیوهای گران قیمت سونی به شمار می‌آیند که دارای ویژگی‌هایی چون صفحه نمایش، ساعت جهانی و ساعت خاموش و روشن هستند. ضمن اینکه قابلیت پخش امواج رادیویی کل جهان را نیز دارا هستند. این دو دستگاه به ترتیب با قیمت ۱۹۰ و ۱۵۰هزار تومان عرضه می‌شوند.

وی همچنین از SW۱۰۰ به عنوان دیگر باتری گران‌قیمت سونی یاد می‌کند که ۲۴۰هزار تومان قیمت دارد.

به اعتقاد فروشندگان رادیوهای کوچک سونی به طور معمول قیمت بالاتری دارند و نسبت به دیگر رادیوهای سونی به علت قیمت بالا از فروش کمتری برخوردارند.

به گفته آقاجانی کسانی هستند که تمایل دارند همه نوع رادیویی را خریداری کنند به طور مثال برخی از مشتریان به خرید رادیو به صورت تفریحی می‌پردازند و انواع آن را به صورت کلکسیون خریداری می‌کنند به خصوص مدل‌های گران قیمت و با کیفیت بالا.

وی همچنین به فروش بیشتر انواع رادیو به خصوص رادیوهای ارزان قیمت در ماه رمضان اشاره می‌کند و معتقد است: فروش این محصول در ماه‌های خاصی چون رمضان و محرم بیشتر است. همچنین از رادیوهای پاناسونیک نیز به مارک RF-۵۶۲D می‌توان اشاره کرد که با ویژگی‌هایی چون ۴ باند و ۱۰ موج ارائه شده و قیمت آن نیز ۴۵هزار تومان است.

«جلیلی» دیگر فروشنده انواع لوازم صوتی و تصویری فروش رادیو مارک مارشال را نسبت به دیگر مارک‌های بازار بیشتر می‌داند و می‌گوید: در بین رادیوهای موجود در بازار تنها مارک مارشال با گارانتی ارائه می‌شود که محصول کشور تایوان است.

۱۲۲۰ و ۱۲۱۰ جزو رادیوهای این مارک محسوب می‌شوند که به ترتیب با قیمت ۲۵ و ۱۵هزار تومان به فروش می‌رسند که قابلیت امواج FM، AM و SW را دارا هستند.

استقبال کم تولیدات داخلی

اکثر رادیوهای موجود بازار ساخت کشورهای چین، تایوان و مالزی هستند. اما از رادیوهای مارک ایرانی به صاایران و پارس می‌توان اشاره کرد.

به اعتقاد فروشندگان بازار تنوع کم و گران بودن مارک‌های ایرانی در مقابل رادیوهای ساخت دیگر کشورها، باعث شده که مارک‌های داخلی از اقبال خوبی برخوردار نباشند.

بیشتر رادیوهای موجود در بازار از یک موج تا ۱۲ موج هستند که با باتری و آداپتور کار می‌کنند و نام رادیو (باتری برق) شناخته می‌شوند.

بعضی از رادیوها نیز به صورت دیجیتال هستند. هدفون و ساعت از جمله امکاناتی است که این نوع رادیوها از آن بهره‌مندند.

البته با ورود رادیوهای دیجیتال دیگر زحمت چرخاندن پیچ موج‌یاب در رادیوهای ترانزیستوری به پایان رسید و تنها با فشار یک دکمه به صورت خودکار موج‌یابی می‌کند که این نوع رادیوها از گیرندگی بهتری نسبت به دیگر رادیوهای قدیمی برخوردارند.

مواقعی که لوازم صوتی و تصویری و رسانه‌های گروهی،‌ دیگر مجالی برای همراهی ندارند و دسترسی به آنها برای مواقع ضروری امکان‌پذیر نیست.

اینجا است که رادیوهای جیبی و باتری خور به عنوان یک همدم و فریادرس عمل می‌کنند.

به عنوان مثال شنیدن صدای اذان زمان افطار در ماه رمضان از رادیو رضایتی را نصیب شنوندگان می‌کند که شاید در زمان‌های دیگر، این رضایت از رادیو، دیده نمی‌شود.