مریم عسگری رشد تنوع در بازار لپ‌تاپ‌ طی سال‌های اخیر منجر به ایجاد رده‌بندی‌های خاصی در مورد برند، قیمت و... شده است که لحاظ کردن این رده‌بندی هنگام انتخاب لپ‌تاپ‌، مسیر ساده‌تری پیش روی خریدار و حتی فروشنده قرار می‌دهد.
چرا که با مشخص شدن رده قیمتی کالا، خریدار در رده قیمتی مورد نظر به دنبال لپ‌تاپ‌ مناسب گشته و فروشنده نیز لپ‌تاپ‌هایی با قابلیت‌های فنی خاص یک رده قیمت مشخص را به خریدار پیشنهاد می‌کند. به عبارت ساده‌تر دایره جست‌وجو برای یافتن لپ‌تاپ‌ مناسب با قیمت مورد نظر محدودتر شده و انتخاب از بین رده‌های ارزان قیمت، میان‌قیمت و گران‌قیمت راحت‌تر می‌شود.
با توجه به این موضوع ما در این گزارش به بررسی بازار لپ‌تاپ‌ از لحاظ قیمت پرداخته‌ایم و قصد داریم بهترین لپ‌تاپ‌های بازار را در رده‌های گوناگون قیمتی معرفی کنیم.
اگر به این موضوع علاقه‌مندید، این گزارش را بخوانید:

دیگر ارزان قیمت‌ها محبوب نیستند
به گفته فعالان و کارشناسان بازار، در حال حاضر در بازار لپ‌تاپ‌ چهار رده قیمتی شامل رده قیمتی ارزان‌قیمت (لپ‌تاپ‌های یک میلیون تا نهایتا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی)، رده قیمتی میان قیمت (لپ‌تاپ‌های حدودا دو میلیون تا سه میلیون و۵۰۰ هزار تومانی)، رده قیمتی گران قیمت (لپ‌تاپ‌های سه میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۵ میلیون تومانی) و در نهایت لپ‌تاپ‌های حرفه ای فوق گران که شامل نمونه‌های ۵ میلیون تا ۱۰ میلیون تومانی و حتی گران‌تر می‌شود وجود دارد.

بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط «دنیای اقتصاد» که مورد تایید کارشناسان و فعالان بازار نیز قرار گرفته است، در حال حاضر لپ‌تاپ‌های میان قیمت، به ویژه آنهایی که قابلیت‌های فنی بالاتری دارند مخاطبان بیشتری دارند. به گفته آنها، در شرایط کنونی کمتر کسی راضی می‌شود حدود دو میلیون تومان هزینه کند و لپ‌تاپی خریداری کند که قابلیت‌های فنی پایینی داشته و قابلیت ارتقای چندانی نیز نداشته باشد. به همین دلیل توجه‌ها به سمت میان قیمت‌ها جلب شده و در مقابل خریداران ارزان‌قیمت‌ها به سمت تبلت‌های میان‌قیمت رفته‌اند. محمد ستوده، یکی از فعالان بازار کامپیوتر پایتخت، در این باره به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: این اتفاق ناشی از بالا رفتن سطح آگاهی خریداران است، چرا که در شرایط فعلی خریداران قبل از خرید در مورد آنچه می‌خرند اطلاع کافی کسب کرده و مواردی چون، قابلیت ارتقا و... بررسی کرده و آنگاه برای خرید اقدام می‌کنند. این فعال بازار افزود: البته لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت هم مخاطبان خود را دارند، اما بیشترین نیاز بازار را نمونه‌های میان‌قیمت (دو تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی) تامین می‌کنند که این اتفاقی جدید در بازار لپ‌تاپ‌ است.
لپ‌تاپ‌های میان‌قیمت نمونه‌هایی هستند که از لحاظ فنی به پردازنده‌های INTEL CORE I۵ و INTEL CORE I۷ مجهزند و رم و‌ هارددیسک‌هایی با ظرفیت بالا در اختیار دارند. این لپ‌تاپ‌ها معمولا نمونه‌هایی هستند که به کارت گرافیک‌هایی با ظرفیت حافظه حداقل ۵/۱ گیگابایت مجهزند و در نتیجه نیاز کاربری گروه‌های گوناگون کاربری را رفع می‌کنند.

لپ‌تاپ‌های ارزان
لپ‌تاپ‌های ارزان که اکثرا به پردازنده‌های DUAL CORE و نهایتا INTEL CORE I۳ مجهزند قابلیت ارتقای محدودی داشته و بنا به قدیمی بودن مدل‌ها اکثرا خریدار را طی دو تا سه سال آینده برای تعمیر دستگاه و تامین قطعه تعمیری دچار درد سر می‌کنند.
این لپ‌تاپ‌ها همچنین به کارت گرافیک‌های ضعیف مجهزند و در نتیجه برای انجام امور گرافیکی و گیم و ... چندان کارآمد نیستند. صفحه‌های نمایش هم در اکثر موارد شامل نمونه‌های ۱۵ اینچی است که وزن بالایی برای لپ‌تاپ‌ به ارمغان می‌آورد.
از لحاظ پورت و امکانات ارتباطی هم این لپ‌تاپ‌ها چندان پیشرفته و کامل نیستند.
لپ‌تاپ‌های این سری برای انجام کارهای روزمره، اجرای برنامه‌های آفیس و ... مناسب است.

لپ‌تاپ‌های گران و فوق گران
لپ‌تاپ‌های این خانواده معمولا به جدیدترین پردازنده‌های موجود در بازار مجهرند.
پردازنده‌هایی نظیر‌هاسول، INTEL CORE I۷ Ivy Bridge. ظرفیت حافظه هم در این لپ‌تاپ‌ها بسیار بالا است. هارددیسک‌ها هم معمولا SSD یا ترکیبی از‌ هاردهای HDD و SSD است.
شاید جالب باشد که بگوییم تنوع برندها در مورد این لپ‌تاپ‌ها کم بوده و به غیر از APPLE ، SONY و در برخی از موارد ASUS و... شاهد عرضه نمونه‌های گران و فوق گران در بازار نیستیم.

میان قیمت ها بهتر می‌فروشند