دنیای‌اقتصاد- بازار موبایل همچنان مسیر رشد و رونق خودش را طی می‌کند. فصل دوم سال 2013 هم از این روند مستثنا نیست و گویا رشد خوبی را برای این بازار به همراه داشته است. این موضوعی است که موسسه تحقیقاتی IDC هم در آخرین آمار منتشر شده خودش به آن اشاره کرده است.
بر اساس این تحقیقات، بازار جهانی گوشی‌های موبایل در فصل دوم امسال رشد سالانه ۶ درصدی را تجربه کرده است. به این ترتیب آمار نشان می‌دهد که شرکت‌های تولید کننده در فصل دوم امسال ۱/۴۳۲ میلیون دستگاه گوشی موبایل در سرتاسر جهان صادر کرده‌اند.
این در حالی است که این رقم برای فصل دوم سال میلادی گذشته برابر ۷/۴۰۷ میلیون دستگاه بوده است. البته میزان صادرات جهانی گوشی‌های موبایل در فصل دوم سال ۲۰۱۳ با سرعت نسبتا کمی بیشتر از صادرات ۸/۴۲۸ میلیون دستگاهی این محصولات در فصل اول امسال بوده است.
به عقیده کارشناسان و فعالان بازار رشد بازار موبایل این روزها به دنبال تلاش زیاد شرکت‌های تولیدکننده‌ای به جز پنج تولید کننده برتر این بازار رقم خورده است. این شرکت‌های نه چندان بزرگ مانند Alcatel و Huawei تمام تلاش خودشان را برای کسب سهم بیشتر از این بازار داغ و پررونق می‌کنند و به همین دلیل گاهی رشد سه رقمی را در این بازار برای خودشان رقم زده‌اند.
این اتفاق در بازارهای بزرگی مانند چین و هند بسیار مشهود است. آمار و بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد که در فصل دوم سال 2013 این شرکت‌های خارج از حلقه پنج تولیدکننده برتر جهان، توانسته‌اند 8/44 درصد از کل صادرات جهانی موبایل در سرتاسر جهان را به خودشان اختصاص بدهند در حالی که این رقم در فصل دوم سال میلادی گذشته برابر 2/42 درصد بوده است.
در بازار جهانی موبایل‌های هوشمند شرکت‌های تولیدکننده در فصل دوم امسال 9/237 میلیون دستگاه گوشی به سرتاسر جهان صادر کرده‌اند، در حالی که این رقم برای فصل دوم سال 2012 برابر 2/156 میلیون دستگاه بوده است.
این میزان نشان از رشد سالانه 3/52 درصدی دارد که بالاترین میزان رشد سالانه در پنج فصل گذشته بوده است. از طرفی میزان صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند در فصل دوم امسال نسبت به فصل اول که برابر 3/216 میلیون دستگاه بوده، رشد 10 درصدی داشته است.
«کوین رستیوو» یکی از کارشناسان IDC در این زمینه می‌گوید: «بازار جهانی موبایل‌های هوشمند همچنان در حال رشد است و میزان صادرات آن به سرعت افزایش می‌یابد.
هنوز هم دو شرکت سامسونگ و اپل حاکمیت بازار هوشمندها را در اختیار دارند و بازار پتانسیل لازم را برای ادامه روند رشد دارد. این به معنای وجود فرصتی مناسب برای شرکت‌های تولید کننده است که بتوانند محصولاتی متفاوت و متنوع را به بازار عرضه کنند.»