با پیشرفته‌تر شدن گوشی‌های هوشمند پیش بینی می‌شود این دستگاه‌ها به رقیب مدرنی برای کنسول‌های بازی با قابلیت‌های گرافیکی پیشرفته تبدیل شوند. به گزارش «موبنا»، بسیاری از کارشناسان معتقدند در آینده نزدیک تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند به لحاظ کاربردی و گرافیکی شباهت زیادی به Xbox 360 و PS3 پیدا می‌کنند.
هم‌اکنون فناوری‌هایی مثل حسگرهای حرکتی که پیش‌تر مختص کنسول‌های بازی بود، روی گوشی‌های هوشمند نیز قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود در آینده کیفیت گرافیکی این محصولات از نسل کنونی کنسول‌های بازی هم بهتر شود. کارشناسان می‌گویند: در آینده نزدیک، موج بعدی رایانه‌های لوحی و تلفن‌های همراه به گونه‌ای خواهد بود که کیفیت گرافیکی آنها با کنسول‌های بازی برابری می‌کند، همچنین برخی از موتورهای گرافیکی که این روزها در کنسول‌های بازی مورد استفاده قرار می‌گیرند با اندکی اصلاح می‌توانند در نسل بعدی رایانه‌های لوحی و گوشی‌های هوشمند به کار گرفته شوند.این جهش جدید در دنیای گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های لوحی به این معنی خواهد بود که تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای باید به دنبال نسل جدید این قبیل محصولات برای دستگاه‌های الکترونیکی همراه باشند.
البته مدیر شرکت بازی‌سازی EA Games می‌گوید: با وجود ارائه بسیاری از بازی‌ها به طور مشترک میان کنسول‌های بازی و گوشی‌های هوشمند، اختلاف زیادی به لحاظ استفاده از صفحه نمایش لمسی و مکانیزم کاربرد کنسول‌ها با حسگرهای حرکتی وجود دارد.