دنیای‌اقتصاد- شرکت Asus که در این سال‌ها حضور پر رنگ و موفقی در بازار محصولات دیجیتال شخصی داشته است، به تازگی محصولات جدیدی را در نمایشگاه IFA امسال معرفی کرده است. این شرکت اخیرا لپ‌تاپ‌های لمسی مختلفی را عرضه کرده است که اغلب قیمت نسبتا بالایی دارند، حالا یک لپ تاپ لمسی جدید را برای کاربرانی که بودجه کم و محدودی دارند، معرفی کرده است.
این لپ تاپ که با مدل X۱۰۲BA به بازار معرفی شده است، یک محصول سبک و قابل حمل است که رقیبی جدی برای نوت بوک ۱۱ اینچی
Aspire V۵ شرکت Acer هم به حساب می‌آید. X۱۰۲BA دارای صفحه لمسی ۱/۱۰ اینچ است که از لمس همزمان ۱۰ انگشت پشتیبانی می‌کند و تصاویر را با وضوح ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل برای کاربرانش به نمایش می‌گذارد.
این لپ‌تاپ جدید مجهز به پردازنده یک گیگاهرتزی از سری APUهای Temash ساخت AMD است که مصرف بسیار کمی دارد و به این ترتیب انتظار می‌رود طول عمر باتری بالایی داشته باشند. مدل APU به‌کار رفته در این لپ تاپ AMD A4-1200 است که با یک گرافیک Radeon HD8180 هماهنگ شده است. از دیگر مشخصات فنی X102BA می‌توان به 2 گیگابایت حافظه رم، 320 گیگابایت حافظه ذخیره سازی از نوع هارد دیسک و سیستم عامل ویندوز 8 اشاره کرد. شرکت Asus همچنین نسخه Home & Student مجموعه نرم‌افزاری آفیس 2013 مایکروسافت را هم روی این لپ‌تاپ به صورت رایگان ارائه کرده است. این لپ‌تاپ قرار است در فصل چهارم امسال عرضه شود، اما هنوز قیمت نهایی آن مشخص نشده است.
شرکت Asus همچنین در نمایشگاه IFA از تبلت جدید ترنسفورمر پد خودش با پردازنده‌Tegra 4 و صفحه نمایشی با وضوح 2560 در 1600 پیکسل رونمایی کرده است. Transformer Pad TF701T در واقع یک تبلت 1/10 اینچی است که از جدیدترین پردازنده‌ شرکت انویدیا یعنی تگرا ۴ به همراه پردازنده گرافیکی 72 هسته‌ای GeForce بهره می‌برد.
صفحه نمایش این تبلت از نوع IGZO-TFT با قابلیت نمایش طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها است که مصرف انرژی آن نسبت به مدل‌های قبلی تا میزان قابل توجهی کاهش یافته است. طبق ادعای Asus صفحه نمایش این تبلت دارای زاویه دید 178 درجه‌ای بوده و در زیر نور شدید هم وضوح تصویر خوبی دارد. از دیگر امکانات این تبلت می‌توان به دوربین مکالمه‌ ویدئویی 2/1 مگاپیکسلی در جلو و دوربین 5 مگاپیکسلی در پشت دستگاه، رم 2 گیگابایتی، حافظه‌ داخلی به ظرفیت 32 و 64 گیگابایت به همراه 5 گیگابات فضای رایگان ابری، کارت شبکه بی‌سیم، بلوتوث نسخه‌ 3، خروجی microHDMI، جک هدفون و میکروفون، اسلات کارت حافظه‌ microSD و یک باتری با طول عمر 13 ساعت اشاره کرد.
بد نیست بدانید که کاربران این دستگاه می‌توانند با سفارش داک کیبورد مخصوص سری ترنسفورمر از یک کیبورد با پورت USB ۳.۰ و یک اسلات کارت حافظه اضافه‌ هم بهره‌مند شوند. بدون در نظر گرفتن این داک، تبلت ترنسفورمر جدید ۲۶۳ میلیمتر طول، ۸/۱۸۰ میلیمتر عرض، ۹/۸ میلیمتر ضخامت و وزنی در حدود ۵۸۵ گرم دارد. با این همه، اما شرکت Asus هنوز اطلاعاتی در مورد قیمت و زمان عرضه این تبلت را ارائه نکرده است.