بازار دوربین‌های فیلمبرداری در انتظار رونق
دنیای‌اقتصاد- بازار دوربین‌های فیلمبرداری که از حدود یکسال پیش در رکود به سر می‌برد این‌ روزها با کاهش قیمت مواجه است که این موضوع این امیدواری را نزد فعالان بازار این کالا به وجود آورده است تا کاهش قیمت به رشد تقاضا منجر شود.
به گفته فعالان بازار، در رکود حاکم بر بازار دوربین‌های فیلمبرداری عوامل گوناگونی تاثیرگذار بوده است که رشد نرخ دلار آزاد و در پی آن افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی، عرضه گسترده دوربین‌های عکاسی کامپکت که قابلیت فیلمبرداری با کیفیت HD و حتی FULL HD را دارند و ... برخی از آنها هستند. مجموع این دلایل موجب شده است تا ذائقه خریدار تغییر کرده و خرید یک دوربین همه کاره جمع و جور و البته ارزان را به یک دوربین فیلمبرداری گران‌تر ترجیح دهد.
شاید به همین دلیل باشد که با وجود کاهش قیمت‌ها در بازار دوربین‌های فیلمبرداری شاهد رونقی در حد انتظار کسبه بازار این کالا نیستیم. به گفته فعالان بازار، با وجود کاهش ۱۰ تا ۲۵ درصدی قیمت‌ها در بازار این کالا، تغییر چندانی در روند تقاضا برای دوربین‌های فیلمبرداری مشاهده نشده است که این موضوع می‌تواند برای بازار خطرناک باشد.
از نظر فعالان بازار اکنون در بازار دوربین‌های فیلمبرداری دو احتمال وجود دارد. احتمال اول این است که با کاهش حدود ۵۰۰ تومانی نرخ دلار آزاد وضعیت بازار دوربین‌های فیلمبرداری تغییر کند. اما احتمال دیگر این است که خریداران حتی در صورت کاهش قیمت دوربین‌های فیلمبرداری تمایلی به خرید از خود نشان ندهند.
اصغرزاده یکی از فعالان بازار دوربین‌های فیلمبرداری در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: اگر چه طی مدت اخیر در بازار دوربین‌های فیلمبرداری با کاهش تقاضا مواجه بودیم، اما این اتفاق طی یک تا دو سال اخیر موجب تغییرات بزرگ‌تری در بازار دوربین‌های فیلمبرداری شده است که به نظر می‌رسد مدت‌ها زمان لازم است برای اعمال تغییرات دوباره در بازار!
به گفته این فعال بازار، طی یکی دو سال اخیر، گرانی دوربین‌های فیلمبرداری و در مقابل عرضه دوربین‌های کامپکت ارزان با قابلیت‌های کاربردی فراوان منجر به تغییر ذائقه خریداران دوربین‌های فیلمبرداری شده است. در چنین شرایطی خریدار با خود فکر می‌کند چرا باید هزینه‌ای میلیونی صرف خرید یک دوربین فیلمبرداری کند، در حالی‌که با صرف مبلغی حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان می‌تواند یک دوربین کامپکت جمع‌وجور با قابلیت فیلمبرداری HD یا FULL HD خریداری کند. به همین دلیل به نظر می‌رسد مدت زیادی زمان لازم است تا این باور از ذهن کاربران پاک شود. این فعال بازار افزود: البته در بازار دوربین‌های فیلمبرداری حرفه‌ای و تجهیزات حرفه‌ای عکاسی وضعیت متفاوت است و میزان تقاضا تا حدودی افزایش یافته است.
مرادی، یکی از دیگر از فعالان بازار دوربین‌های فیلمبرداری هم با تایید گفته‌های همکارش به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: کاهش قیمت دلار طی ماه گذشته در بازار منجر به کاهش ۱۰ تا ۲۵ درصدی قیمت‌ها در بازار دوربین‌های فیلمبرداری شده است. ولی این کاهش تقاضا تا کنون تغییر چندانی در وضعیت بازار ایجاد نکرده است. به گفته این فعال بازار، به نظر می‌رسد خریداران در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند یا اینکه واقعا به کاربری دوربین‌های کامپکت عادت کرده‌اند.
این فعال بازار در مورد وضعیت بازار تجهیزات عکاسی و همچنین دوربین‌های حرفه‌ای فیلمبرداری به «دنیای‌اقتصاد» گفت، موضوع در بازار دوربین‌های فیلمبرداری حرفه‌ای متفاوت است و کاهش قیمت در حوزه این دوربین‌ها به رشد تقاضا ختم شده است.
این فعال بازار افزود: همچنین در بازار تجهیزات عکاسی با رشد تقاضا مواجه شده‌ایم. زیرا قیمت‌ها در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است. روزبه صدری، یکی دیگر از فعالان بازار دوربین‌های فیلمبرداری هم در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: این احتمال قوی در بازار دوربین‌های فیلمبرداری وجود دارد که خریداران در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها باشند و با ثبات قیمت‌ها در بازار میزان تقاضا نیز افزایش یابد.
وی همچنین افزود: موضوع دیگری که مطرح است این است که قیمت‌ها در بازار در شرایطی کاهش یافت که فصل خرید دوربین‌های فیلمبرداری رو به اتمام است. زیرا فصل رونق بازار این دوربین ها تابستان است. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم روند صعودی قیمت‌ها یا حتی ثبات قیمت بازار دوربین به روال عادی از لحاظ تقاضا بازگردد.
وی افزود: کاهش قیمت اگر چه منجر به رشد تقاضا در بازار می‌شود، اما فروشندگان نمی‌توانند قیمت‌ها را بیش از آنچه باید کاهش دهند. زیرا در این صورت متضرر می‌شوند. پس نباید خریداران در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها باشند. مگر اینکه قیمت دلار روند نزولی خود را حفظ کند.