معرفی نسل جدید ویدئو پروژکتورهای لیزری
تاکنون ویدئوپروژکتورهای زیادی به بازار عرضه شده و در همه آنها لامپ‌هایی که تصویر را می‌سازند حرف اول را می‌زند، اما معادلات در چند سال اخیر تغییر کرده و شرکت کاسیو یکی از تولیدکنندگانی است که دست به ارائه فناوری جدیدی در این عرصه زده که در آن لامپ‌ها را کنار می‌گذارد و به جای آن از لیزر و LED استفاده می‌کند.
به گزارش «ایسنا»، با روشن شدن ویدئو پروژکتورهایی که با سیستم Laser & LED Hybrid کار می‌کنند، ابتدا لیزری آبی رنگ به سمت حلقه‌ای که با فسفر سبز رنگ پوشیده شده، پرتاب می‌شود.
پس از برخورد نور آبی لیزر با این حلقه، نور دوم وارد چرخه شده به این معنا که علاوه بر نور آبی نور سبز هم خودنمایی می‌کند. اما برای اینکه بتوان تصویر را به نمایش درآورد، نیاز به تفنگدار سومی است که در این دستگاه نور قرمز رنگ LED، نقش سومین رنگ را ایفا می‌کند. سپس این سه رنگ به وسیله انعکاس در آینه‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و به سمت قطعه الکترونیکی به نام DLP بازتاب داده می‌شوند.
DLP یک چیپ الکترونیکی متشکل از هشت میلیون آینه است که این آینه‌ها با جا به جا شدن در چهار محور بالا، پایین، چپ و راست توسط ویدئو پروژکتور تصویر کوچکی از اطلاعات ارسالی مورد نظر ما را می‌سازند و در نهایت تصویر به وسیله عدسی‌های تعبیه شده در داخل دستگاه، روی پرده نمایش ظاهر می‌شود.
هرچه فضای مورد نیاز برای نمایش بزرگ‌تر باشد، باید دستگاه از توانایی نوردهی بالاتری استفاده کند درحقیقت این روشنایی با واحدی به نام انسی‌لومنز سنجیده می‌شود.
از نکات مهمی که خریدار باید هنگام خرید به آن توجه کند، میزان انسی لومنز دستگاه است. نوری که هر انسی لومنز ایجاد می‌کند معادل نور یک شمع در اندازه متوسط است. طبیعتا هر اندازه دستگاه انسی لومنز بالاتری داشته باشد برای استفاده در مکان‌های بزرگ‌تر مناسب‌ خواهد بود؛ چرا که از روشنایی کافی به هنگام نمایش بهره می‌برد.
معمولا برای اتاق‌های کوچک و کلاس‌های درس انسی لومنز ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰، برای سالن‌های کنفرانس متوسط و اتاق‌های بزرگ انسی لومنز ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ و برای سالن‌های نمایش بسیار بزرگ انسی لومنز بالای ۶۰۰۰ در نظر گرفته می‌شود.
شاید بتوان یکی از ایرادهای این تکنولوژی جدید را میزان متوسط نوردهی دستگاه‌ها تا سقف ۴۵۰۰ انسی لومنز محسوب کرد. حداکثر سقف نوردهی گران‌ترین ویدئو پروژکتور شرکت کاسیو که از این سیستم استفاده می‌کند شاهدی بر این مدعا است.
علاوه بر این میزان وضوحی که تا به حال توسط این تکنولوژی به بازار فروش عرضه شده، نهایتا HD بوده که به نظر می‌رسد این ضعف با پیشرفت تکنولوژی تا سال‌ها آینده برطرف شود.
به این طریق علاوه بر بالا بردن کارآیی دستگاه، لامپ‌های جیوه‌ای که برای سلامتی کاربر و محیط زیست خطرآفرین هستند و دمای دستگاه را بالا می‌برند، کنار گذاشته شده و دیگر نیازی به تعویض این لامپ‌ها که حاوی مواد مضری برای سلامت پوست و تنفس هستند، نخواهد بود.
طول عمر هر ویدئو پروژکتوری با توجه به سخت‌افزاری که در آن استفاده شده متفاوت است.
استفاده از تکنولوژی لامپ، کاربر را بعد از گذشت زمانی مجبور به تعویض لامپ‌های ویدئو پروژکتور می‌کند و هزینه‌ای را روی دست او می‌گذارد. اما تکنولوژی لیزر و LED تا حدودی این مشکل را برطرف کرده به‌طوری‌که عمر دستگاه ۱۰ برابر افزایش پیدا می‌کند و به ۲۰۰۰۰ ساعت
خواهد رسید.