گران فروشی به بهانه‌های واهی
دنیای اقتصاد- در بازار خرید و فروش گوشی‌های IPHONE گاه شاهد سوءاستفاده‌هایی از سوی گروهی از فروشندگان هستیم که ناشی از بی‌اطلاعی گروه خریدار است.
نمونه‌اش همین اختلاف قیمت یک مدل خاص از گوشی‌های این خانواده که ناشی از معرفی کشور فروشنده روی بارکد جعبه کالا است!
به بیان ساده‌تر برخی از گوشی‌ها که در بارکد آنها قید شده است محصول از استرالیا یا ... خریداری شده است قیمت کمتری دارند تا گوشی که بارکد آن گویای خرید این محصول از آمریکا است. این در حالی است که این موضوع به هیچ وجه باعث تمایز گوشی‌ها از لحاظ قیمت و... نمی‌شود.
در رابطه با این موضوع گفت‌و‌گوی کوتاهی با یکی از فعالان بازار کامپیوتر داشتیم که می‌خوانید:
شنیده می‌شود گوشی‌های IPHONE مخصوصا نمونه‌های جدید با قیمت‌های متفاوتی در بازار به فروش می‌رسند که بخشی از این اختلاف قیمت از معرفی کشور فروشنده در بارکد گوشی ناشی می‌شود. این موضوع را تایید می‌کنید؟
بله درست است. این اتفاق در مورد گوشی‌های ۵S رخ داده و سابق بر این در مورد ۴S نیز در برخی از موارد مشاهده شده است.البته بیشتر در بازار شاهد گران فروشی هستیم و کمتر مشاهده شده است که فروشنده‌ای به خریدار بگوید به علت اینکه در بارکد قید شده است محصول برای فروش در استرالیا عرضه شده است ۵۰ یا ۱۰۰ هزار تومان ارزان‌تر است.
آیا این موضوع واقعا روی قیمت گوشی‌های این خانواده تاثیرگذار است؟
خیر.در هیچ کجای دنیا چنین موضوعی منجر به اختلاف قیمت در مورد یک مدل گوشی در بین فروشگاه یا مناطق گوناگون نمی‌شود.
علت اینکه چنین اتفاقاتی در بازار ایران مشاهده می‌شود، چیست؟
مهم‌ترین دلیل بی‌اطلاعی خریدار است. خریدار مشتاق است و فروشنده گاه از این موضوع سوء استفاده کرده و کالا را با قیمت گران‌تر به فروش می‌رساند.