حضور برندهای موبایل در بازار ایران
شهرام شریف بازار موبایل‌های هوشمند طی یکسال اخیر با معرفی برخی از قدرتمندترین و با کیفیت‌ترین دستگاه‌ها دچار تحولات قابل ملاحظه‌ای شده است.
اپل، سامسونگ، ایسوس، ال جی، سونی، هواوی و حتی شرکت‌های اینترنتی چون گوگل با ارائه محصولاتی به این بازار رقابت در آن را شدید و نزدیک کرده‌‌اند. این رقابت جهانی در بازار موبایل منطقه و ایران هم به خوبی قابل مشاهده است. برندهای مختلف بازار خاورمیانه و از جمله ایران را بازاری در حال رشد و با پتانسیل بالا می‌دانند با این حال مشکلات سیاسی ناشی از تحریم‌ها باعث حضور حداقلی از برندها به طور رسمی در این بازار شده است. شرکت سونی با عرضه چندین محصول جدید هم اکنون یکی از این مجموعه برندها است که در کورس رقابت با تولیدکنندگان گوشی دیگر قرار گرفته است. در گفت‌وگو با عزت کیتانه مدیر تجارت سونی در خاورمیانه و آفریقا موضوع امکان بازگشایی دفتر رسمی سونی موبایل در ایران را مورد سوال قرار دادیم . این گفت و گو در حاشیه معرفی رسمی Xperia Z1 در خاورمیانه با وی انجام شد.
به عنوان سوال نخست مایلم موضوع را از گوشی جدید شما شروع کنم. وقتی به عنوان یک عکاسXperia Z۱ را از منظر عکاسی بررسی کردم به نظرم آمد با یک موبایل ۷/۲۰ مگاپیکسلی با کیفیت روبه‌رو هستیم، اما از طرفی آماده‌سازی برای عکسبرداری و به‌خصوص فوکوس آن نسبتا طولانی است؛ در حالی که از یک گوشی با پردازنده Snap Dragon ۸۰۰ سرعت عمل بیشتری انتظار می‌رفت.
البته من هم یک عکاسم و این مشکل را درک می‌کنم.اما دوربین این گوشی جایگزین دوربین‌های حرفه‌ای نیست. مورد‌های دیگری هم وجود دارد مثلا نمی‌توانیم سرعت شاتر را تغییر دهیم. پس در کل نمی‌توانیم دوربین این گوشی را با یک دوربین عکاسی حرفه‌ای مقایسه کنیم.در مورد سرعت هم زمانی که از صفحه اصلی می‌خواهیم دوربین را باز کنیم فقط دکمه سمت چپ را فشار می‌دهیم و دوربین به راحتی باز می‌شود. حتی اگر دقت کرده باشید دوربین این گوشی ویژگی هایی دارد که در دیگر گوشی‌ها عملا وجود ندارد.مثلا این دوربین قادر است در شرایط نور پایین عکس‌های با کیفیتی بیندازد که نمونه اش در دیگر دوربین‌ها کمتر دیده شده است. به نظرم دوربین عکاسی گوشی برای نیاز یک کاربر معمولی به خوبی جوابگو است.
سونی در ایران طی یک سال اخیر با ارائه چندین محصول در حوزه موبایل و تبلت جایگاه خود را باز کرده و به خصوص در زمینه گوشی به نظر می‌رسد رقابت سختی با سایر برندها دارد، جایگاه گوشی‌های سونی در بازار کجاست؟
البته سونی شرکتی رو به روشد است و تمام قسمت‌های این شرکت در حال تحول و دگرگونی است و پیشرفت زیادی در انتظار ماست، اما فکر می‌کنم ما در بازار گوشی‌های هوشمند درایران شماره ۲ هستیم که جایگاه و موقعیتی عالی است.
فعالیت در بازار ایران برای سونی چه تفاوت هایی با بازار دیگر کشور‌ها دارد؟
خوب همانطور که می‌دانید خیلی از رقبای ما در ایران نمی‌توانند رسما فعالیت کنند و این به نفع ماست.۹۵ درصد بازار موبایل ایران در حاکمیت آندروید است. ایران البته بازار بسیار پرجمعیت و بزرگی دارد به همین دلیل شرکت سونی بودجه قابل توجهی برای سرمایه گذاری در این کشور اختصاص داده است، تقریبا بیشتر از تمام کشورهای خاورمیانه و حتی ترکیه.
پس تصمیم دارید دفتر رسمی سونی را در ایران دایر کنید؟
این موضوع پیچیده‌تر از این است و فقط مشکل دایر کردن یک نمایندگی نیست . البته من نمی‌توانم توضیح بیشتری بدهم ولی مشکل سیاسی نیست.یک سری مشکلات قانونی است که اشاره به آنها اینجا امکان‌پذیر نیست.
آیا سونی قصد ندارد روی یک اکوسیستم اختصاصی مانند اپل یا گوگل کار کند؟
Google play مرجع بزرگی از اپلیکیشن‌ها است اما خودش محتوا تولید نمی‌کند. آی‌تیونز ولی هم مرجع است و هم تولیدکننده محتوا. اکوسیستم ماهم به همین ترتیب است یعنی هم تولیدکننده محتوای برنامه هستیم هم مرجع بزرگی از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف.البته این قسمت هنوز ۱۰۰ درصد تکمیل نشده، ولی رشد نسبتا خوبی داشته است.
شما لبنانی هستید؟
خیر من اهل اردن هستم.
برنامه‌های دیفالت شما مانند پلی‌استیشن در ایران کار نمی‌کند، چون نیازمند ارائه کارت اعتباری و امثال آن است.آیا راهی وجود دارد تا کاربران ایرانی هم بتوانند از برنامه‌های این چنینی استفاده کنند؟
ممکن است در برخی‌ گوشی‌هایی که برای تست به شما داده شده برنامه‌هایی وجود داشته باشد که لزوما در گوشی‌هایی که وارد بازار می‌شوند وجود نداشته باشند. پلی استیشن موبایل برنامه‌ای است که می‌توانید از گوگل آن را دانلود کنید و بعد از آن باید اکانت بسازید که این امر در بازار بعضی از کشور‌ها هنوز قابل استفاده نیست.در حال حاضر قادر نیستیم تمام نقاط در دنیا را حمایت کنیم اما به محض آمادگی سرور‌های جدید، این برنامه در ایران نیز قابل استفاده خواهد بود.