دنیای‌اقتصاد- تبلت‌ها جدیدترین پدیده بازار محصولات دیجیتال شخصی هستند که با استقبال خوبی هم در این بازار مواجه شده و طرفداران زیادی دارند. نوع کاربری و قابلیت‌های این محصولات باعث شده است که خیلی زود کامپیوترهای شخصی را از دور رقابت عقب بگذارند و به تدریج جایگزین آنها شوند. جدیدترین تحقیقات در این زمینه هم نشان می‌دهد که میزان صادرات جهانی انواع تبلت به سرعت در حال رشد است.
آخرین تحقیقات موسسه IDC در این زمینه نشان می‌دهد که هرچند انتظار می‌رود صادرات جهانی انواع تبلت تا پایان سال ۲۰۱۳ کمی کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی باشد، اما همچنان از سال گذشته میلادی بالاتر است. بر اساس این گزارش تحقیقاتی پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات جهانی انواع تبلت تا پایان سال ۲۰۱۳ به ۳/۲۲۱ میلیون دستگاه برسد، درحالی‌که پیش‌بینی‌های گذشته انتظار صادرات جهانی ۴/۲۲۷ میلیون دستگاهی را داشتند. با این همه اما حتی با کاهش میزان پیش‌بینی‌ها از صادرات جهانی تبلت‌ها در سال ۲۰۱۳، این رقم رشد ۵/۵۳ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۲ تجربه خواهد کرد.
از طرفی کارشناسان و تحلیلگران موسسه IDC انتظار دارند میزان صادرات جهانی انواع تبلت در سال 2014 با رشد سالانه 2/22 درصدی به 5/270 میلیون دستگاه برسد. اما گویا تب تبلت‌ها در بازار و در سال‌های آینده کمی فروکش خواهد کرد و به همین دلیل هم هست که روند رشد بازار جهانی تبلت‌ها در سال‌های آینده کمی کندتر خواهد شد. به این ترتیب است که کارشناسان IDC پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال 2017، نرخ رشد سالانه این بازار کمی کندتر شده و حتی یک رقمی شود. آنها معتقدند که میزان صادرات جهانی انواع تبلت در سال 2017 حداکثر به 3/386 میلیون دستگاه خواهد رسید، درحالی‌که پیش‌بینی قبلی آنها خبر از صادرات جهانی 407 میلیون دستگاهی می‌داد.
یکی از فاکتورهای کلیدی برای رشد بازار تبلت، رقابت تبلت‌های بزرگ با کوچک است. هر چند در یکسال گذشته تمایل بازار به تبلت‌های کوچک بیشتر بوده است و تقاضا برای تبلت‌های 7 اینچی افزایش چشمگیری داشته است، اما افزایش رونق بازار موبایل‌های هوشمند با صفحه نمایش بزرگ می‌تواند دوباره نظر مصرف‌کنندگان و کاربران را به سمت تبلت‌های بزرگ جلب کند.
در واقع به همین دلیل هم هست که معرفی آی‌پد ایر از سوی اپل که نسخه‌ای باریک‌تر و سبک‌تر از تبلت محبوب 7/9 اینچی این شرکت بود، می‌تواند منادی بازگشت این بازار به سمت تبلت‌هایی با صفحه نمایش بزرگ‌تر باشد. «تام ماینلی» یکی از تحلیلگران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «در بعضی بازارها، کاربران همچنان ترجیح می‌دهند یک موبایل هوشمند بزرگ‌تر بخرند تا یک تبلت کوچک. به همین دلیل است که انتظار داریم یک بار دیگر تبلت‌های بزرگ پرطرفدار بشوند.»
این تغییر بازار به سمت تبلت‌های بزرگ‌تر می‌تواند نشانه مثبتی برای تبلت‌های ویندوزی باشد که معمولا دارای صفحه نمایش‌های بزرگ‌تر هستند. با این همه اما کارشناسان معتقدند حتی در صورت حرکت بازار به سمت تبلت‌های بزرگ‌تر، باز هم بعید به نظر می‌رسد که تبلت‌های ویندوزی بتوانند سهم بازار را از تبلت‌های آی‌پد و آندرویدی بربایند.
«جیتش اوبرانی» یکی دیگر از کارشناسان IDC در این مورد معتقد است که: «ماه‌ها است که دو شرکت مایکروسافت و اینتل خبر از تولید بیشتر تبلت‌های ویندوزی ارزان‌قیمت می‌دهند؛ تبلت‌های دو منظوره و هیبریدی که این روزها طرفداران بیشتری هم پیدا کرده‌اند. با این اوصاف است که انتظار داریم در فصل تعطیلات سال نو میلادی تعداد زیادی از این محصولات روانه بازار شده و به فروش برسند. البته هنوز این محصولات نمی‌توانند سهم قابل توجهی از بازار انواع تبلت را به خود اختصاص بدهند. این در حالی است که رقابت در بازار تبلت‌های هیبریدی با حضور برندهای بزرگی مانند Dell، HP، Lenovo و البته مایکروسافت بسیار داغ و پر رونق شده است.»