بازار کیس‌های کامپیوتری در اختیار برندهای وطنی
دنیای‌اقتصاد- کیس از دسته کالاهایی است که با وجود کاهش کاربری کامپیوترهای رومیزی (PC) همچنان بازار پرتنوعی دارد.
اگر سری به بازار خرید و فروش این کالا بزنید تنوع برند و مدل گواه خوبی بر این ادعا خواهد بود.
براساس بررسی‌های انجام شده در بازار این کالا برندهای گوناگونی نظیر GREEN،VIERA ،FARASSOO ، elegance، PASCAL و... وجود دارد که هر کدام دارای تنوع بالایی از لحاظ مدل است و سهم فروش ویژه‌ای در بازار خرید و فروش کامپیوتر را به خود اختصاص داده‌اند.
بر اساس اعلام فعالان بازار در حال حاضر در بین برندهای عرضه شده GREEN به‌دلیل کیفیت بالا و تنوع بالای مدل و قیمت دارای بیشترین سهم فروش در بازار داخلی است. البته آنها بر این اعتقادند که در بازار این کالا تنوع برند و مدل در حد سال‌های قبل نبوده، اما نسبت به کالاهای دیگر که با کاهش میزان تقاضا مواجه شده‌اند، کیس‌ها تنوع بالاتری در بازاردارند.
در هر حال نظر فعالان بازار در رابطه با رده‌بندی برندها این است که در حال حاضر در بازار برندهای GREEN، VIERA وelegance از پرفروش‌ها و محبوب‌ها هستند و سایر برندها در حاشیه به فعالیت مشغولند.
باشگاه فعالان آی سی تی نیز در نظرسنجی که از بازار کیس منتشر کرده اعلام کرده است، در بازار کیس‌های کامپیوتری برند Green با کسب ۳/۳۴ درصد از سهم محبوبیت بازار در رتبه نخست محبوب‌های بازار کیس ایستاده است. سهم محبوبیت کیس‌های این برند در حدود هفت ماه قبل در حدود ۲/۳۲ درصد بوده است.
پس از این برند هم viera با کسب ۹/۱۴ درصد از سهم محبوبیت بازار در رتبه دوم محبوب‌های بازار کیس ایستاده است. این در حالی است که سهم محبوبیت کیس‌های این برند در ۶ ماه قبل در حدود ۱/۱۵ درصد بوده است.
در رتبه سوم محبوب‌های بازار کیس هم برند perfect با کسب ۳/۱۰ درصد ایستاده است. بر اساس گزارش باشگاه فعالان آی سی تی سهم محبوبیت کیس‌های این برند در ۶ ماه گذشته در حدود ۹ درصد بوده است. مقام چهارم محبوب‌های بازار کیس هم به برند elegance با کسب سهم محبوبیت ۸/۶ درصد اختصاص دارد. این در حالی است که سهم محبوبیت کیس‌های این برند در ۶ ماه قبل در حدود ۹/۸ درصد گزارش شده است. در نهایت در رتبه پنجم محبوب‌های بازار کیس هم برند next با کسب ۴/۵ درصد از سهم محبوبیت بازار ایستاده است. سهم محبوبیت کیس‌های این برند در ۶ ماه گذشته در حدود ۸/۳ درصد بوده است.
به گفته فعالان بازار، بیشترین کاربران کیس‌های کامپیوتری گیمرها و کاربران حرفه‌ای کامپیوترها و همچنین ادرات دولتی و موسسات آموزشی و... هستند.