بازار هاردهای کامپیوتر زیر فشار قیمت
دنیای‌اقتصاد- بازار هارددیسک بازار پرتنوعی از لحاظ برند، نوع، طراحی، ظرفیت و البته تکنولوژی است. بازاری که طی سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش قیمت‌ها مشتریان پروپا قرص خود را تا حدودی از دست داده است. به همین دلیل اکثرا مخاطبان این بازار به سمت تکنولوژی‌های قدیمی‌تر با ظرفیت‌های حافظه محدود رفته‌اند تا بهای کمتری صرف خرید این کالا کنند.

اما تکنولوژی‌های جدید و محصولات مبتنی بر این تکنولوژی‌ها بدون وقفه (هر چند با تاخیر و به‌طور محدود) وارد بازار داخلی می‌شوند و مخاطبان خاص خود را دارند.
نمونه‌اش همین هاردهای SSD که طی سال‌های اخیر و به ویژه دو سال اخیر در بازار ایران نیز مانند سایر کشورها مطرح شدند.
این هاردها اگرچه آخرین تکنولوژی در زمینه ذخیره‌سازی اطلاعات نیستند، اما به‌دلیل ویژگی‌های خاصی که نسبت به هاردهای HDD دارند، محبوب‌ اما کم فروش هستند.
به گفته فعالان بازار کامپیوتر؛علت اصلی فروش محدود این هاردها نسبت به نمونه‌های HDD قیمت گران این هاردها است. محمد حضرتی یکی از فعالان بازار کامپیوتر پایتخت که از عرضه‌کنندگان مطرح هارددیسک در بازار نیز هست با بیان این مطلب که هاردهای SSD از لحاظ سرعت و مصرف انرژی نسبت به HDDها برتر هستند به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در حقیقت SSD منبع ذخیره‌سازی است که از نیمه رساناهای حالت جامد تشکیل شده است.
از این تکنولوژی در ساخت حافظه‌های Flash نیز استفاده می‌شود. به گفته وی این هاردها (SSD) فاقد اجزای متحرک است و تکنولوژی این نوع حافظه بسیار مشابه تکنولوژی است که در حافظه‌های RAM به‌کار رفته است و اطلاعات توسط جریان الکتریسیته قابلیت نوشتن یا پاک شدن را دارند. این امکان سرعت دسترسی اطلاعات بسیار بالایی را برای آنها فراهم می‌کند.
فرهمند کارشناس بازار حافظه هم در این مورد به «دنیای‌اقتصاد» گفت: مهم‌ترین مزیت هارد‌های SSD، میزان استفاده اندک آنها از انرژی برق است، به طوری که میزان برق استفاده شده در آنها تنها پنج درصد هارددیسک‌های معمولی است. به گفته ویSSDها قابلیت خواندن 57 مگابایت اطلاعات را در هر ثانیه دارند. این هارددیسک‌ها همچنین می‌توانند با سرعت 32 مگابایت بر ثانیه داده‌ها را در خود ذخیره کنند. SSD‌ها همینطور طول عمر بالاتری نسبت به HHD‌ها دارند و طول عمر مفید آنها حدود پنج سال است.
به گفته این کارشناس بازار حافظهSSD‌ها مقاومت بیشتری نسبت به هاردهای معمولی در برابر شرایط نامساعد محیطی و شوک‌های الکتریکی دارند. علت آن هم عدم استفاده از قطعات جدا شونده است. وی بی‌صدا بودن آنها در زمان کار را از دیگر مزایای این هارددیسک‌ها عنوان کرد و افزود: گرمای تولید شده توسط SSDها در مقایسه با حافظه‌های سنتی بسیار کمتر است. همچنین هاردهای SSD به دلیل نداشتن قطعه متحرک زمان تاخیر بسیار کمتری نسبت به هاردهای معمولی دارند، اما SSD‌ها نقاط ضعفی هم دارند که عدم بازیابی اطلاعات یکی از آنها است. زمانی که HDD از کار می‌افتد اغلب حداقل مقداری از داده‌ها قابلیت بازیابی دارند (البته این وابسته به علل خرابی و شرایط فیزیکی صفحه‌ها دارد) که این امکان در SSDها وجود ندارد.
به گفته این فعل بازار با تمام این تفاسیر هاردهای SSD تنها به‌دلیل قیمت گران در بازار مخاطبان چندانی ندارند و اکثر کاربران این هاردها افرادی هستند که اقدام به خرید لپ‌تاپی می‌کنند که مجهز به این هاردها هستند.
با این حال در بازار این کالا برندهای
Silicon Power، ADATA، KINGSTONE،OCZ از مطرح‌های بازار هاردهای SSD هستند که طی یک سال اخیر SSD‌های ADATAو Silicon Power تنوع بالاتری از لحاظ ظرفیت و قیمت دارند.
فعالان بازار در مورد روند قیمت‌ها هم می‌گویند؛ طی دو سال اخیر قیمت این کالا در حدود دو تا سه برابر افزایش یافته است، اما در حال حاضر انواع هاردهای SSD در ظرفیت‌های 64 تا 500 گیگابایت یا 750 گیگابایت در بازار موجودند که قیمتی حدود 240 تا 800 هزار تا یک میلیون تومان و حتی گران‌تر دارند.
کارشناسان اعلام کردند، اگر چه در شرایط فعلی این هاردها مخاطبان چندانی در بازار ندارند، اما رفته‌رفته با محدود شدن تکنولوژی HDD خواه ناخواه SSD‌ها بازار را خواهند گرفت.