دنیای‌اقتصاد- در حالی که بازار کامپیوترهای شخصی در چند سال اخیر رونق گذشته خودشان را از دست داده و روندی نزولی را در پیش گرفته است، گویا بازار مانیتورها هنوز روند رشد خودشان را حفظ کرده‌اند. در حقیقت با گسترش و رونق بازار محصولات دیجیتال شخصی هوشمند مانند تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند، کاربران در سرتاسر دنیا دیگر چندان تمایلی به خرید کامپیوترهای شخصی رومیزی و حتی قابل حمل یا لپ‌تاپ‌ها ندارند. این در حالی است که حتی آن دسته از کاربرانی که به خاطر شرایط خاص کاری خودشان نیاز به استفاده از کامپیوترهای رومیزی دارند، ترجیح می‌دهند از کامپیوترهای چندمنظوره یا همان All-in-On‌ها استفاده کنند.
به این ترتیب است که طبیعتا انتظار می‌رود بازار محصولاتی مانند مانیتورها که وابستگی زیادی به بازار کامپیوترهای شخصی و رومیزی دارند، تا حد قابل توجهی تحت تاثیر این شرایط روندی رو به رکود پیدا کند. با این حال اما گویا بازار جهانی مانیتورهای ویژه کامپیوترهای شخصی رشد خودشان را در فصل سوم سال ۲۰۱۳ حفظ کرده‌اند تا پیش‌بینی‌های قبلی را مغلوب خودشان بکنند.
در حالی که بازار جهانی انواع مانیتور در سه فصل گذشته روند رکود را تجربه کرده بود، اما این بازار در فصل سوم سال ۲۰۱۳ توانست دوباره به روند رشد گذشته خودش بازگردد. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که میزان صادرات جهانی انواع مانیتور در فصل سوم سال گذشته میلادی به بیش از ۳۵ میلیون دستگاه رسیده بود که این رقم در مقایسه با فصل سوم سال ۲۰۱۲ رشد ۵/۴ درصدی را تجربه کرده و ۲/۱ میلیون دستگاه بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی هم بوده است.
با این همه اما هنوز میزان رشد سالانه بازار جهانی مانیتورها در فصل سوم سال ۲۰۱۳ منفی و برابر ۶/۸- درصد بوده است که این به دلیل ادامه روند کاهش چشمگیر میزان صادرات و فروش جهانی کامپیوترهای شخصی است. «جنیفر شیرس» یکی از کارشناسان IDC در این مورد می‌گوید: «بازار انواع مانیتور در مناطقی مانند آسیای پاسیفیک، اروپای غربی، مرکزی و شرقی در فصل سوم سال ۲۰۱۳ رشد خوبی داشته و بیشتر از بازارهای دیگر رشد داشته‌اند. در این میان چین و هندوستان در بازار آسیا و دو کشور روسیه و آلمان در بازار اروپا رشد قابل توجهی را به ثبت رساندند.»
هر چند فصل چهارم سال ۲۰۱۳ و به طور کلی این سال به تازگی به پایان رسیده و هنوز آمار رسمی آن منتشر نشده است، اما کارشناسان این موسسه تحقیقاتی پیش‌بینی کرده‌اند که بازار جهانی مانیتورها در آخرین فصل از سال ۲۰۱۳ رشد منفی و برابر ۲/۳- درصد را تجربه می‌کند و به صادرات جهانی ۹/۳۳ میلیون دستگاه می‌رسد. این در حالی است که IDC اعلام کرده است صادرات جهانی انواع مانیتور برای کل سال ۲۰۱۳ به ۳/۱۳۶ میلیون دستگاه می‌رسد که نشان از کاهش سالانه ۵/۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۲ دارد. کارشناسان این موسسه اما انتظار دارند که بازار جهانی انواع مانیتور تا سال ۲۰۱۷ شاهد کاهش میزان صادراتش باشد و در نهایت صادرات ۶/۱۰۹ میلیون دستگاهی را به ثبت برساند که این رقم نسبت به پیش‌بینی قبلی ۸/۱۱۰ میلیون دستگاه کاهش پیدا کرده است.
در میان انواع مختلف مانیتورها، مدل‌های مجهز به تکنولوژی LED همچنان بیشترین طرفداران را داشته و به رشد خودشان ادامه می‌دهد. این مانیتورها در فصل سوم سال ۲۰۱۳ سهم ۹/۸۴ درصدی از کل بازار را در اختیار داشته‌اند و رشد سالانه ۴/۱۴ درصدی را هم تجربه کرده‌اند.
از نظر اندازه هم مانیتورهایی با اندازه ۲۱ اینچ بیشترین تقاضا را در بازار دارند. از طرفی مانیتورهایی با تیونرهای تلویزیون طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۱۷ سهم بازار آنها به ۷/۷ درصد از ۷/۵ درصد سال ۲۰۱۳ افزایش پیدا کند.
در این میان دو شرکت LG و Samsung با در اختیار داشتن سهم ۹۵ درصدی از کل بازار مانیتورهای مجهز به تیونر تلویزیون، بیشترین سهم این بازار را در اختیار دارند.

رشد بازار جهانی مانیتور

رشد بازار جهانی مانیتور