مانی قاسمی سال گذشته در حالی که همه بزرگان صنعت تلفن‌های هوشمند منتظر بودند تا از محصولات جدید خود در نمایشگاه MWC بارسلون پرده‌برداری کنند، این سونی بود که با معرفی اکسپریا Z در نمایشگاه CES همه را غافلگیر کرد و به لطف همین غافلگیری نیز توانست مدت محدودی در بازار یکه تازی کند و فروش بالایی را به دست آورد.
با آغاز CES 2014 بار دیگر همگان انتظار داشتند تا سونی پرچمدار جدیدش را معرفی کند و برگی تازه را در کتاب تلفن‌های هوشمندش ورق بزند، اما طی مراسمی که در این نمایشگاه برگزار شد، این کمپانی ژاپنی تنها زیرمجموعه‌ای دیگر به خانواده اکسپریا Z اضافه کرد و طرفدارانش را همچنان در انتظار پرچمدار بعدی خود نگه داشت.
محصول جدید سونی Xperia Z۱ Compact نام دارد و همانطور که از نام آن نیز مشخص است، به‌عنوان برادر کوچک‌تر Xperia Z۱ می‌خواهد قشر جدیدی از کاربران را به باشگاه مشتریان سونی اضافه کند. این دستگاه از لحاظ ظاهری، از طراحی مشابه Xperia Z۱ بهره می‌برد، اما ابعاد آن کوچک‌تر شده تا کاربرانی که دوست ندارند موبایل‌هایی غول‌آسا داشته باشند هم بتوانند از آن لذت ببرند. این محصول نمایشگری ۳/۴ اینچی دارد و در مقایسه با نمایشگر ۵ اینچی Xperia Z۱، کوچک‌تر به حساب می‌آید.
در طول یک سال گذشته، شرکت‌هایی همچون سامسونگ، ال‌جی، htc و... پس از موفقیت پرچمدارانشان تلاش کردند تا نسخه mini محصول خود را نیز روانه بازار کنند. نسخه مینی معمولا همان طراحی محصول اصلی را در ابعادی کوچک‌تر به همراه می‌آورد و از لحاظ سخت‌افزاری قدرت کمتری را با خود به همراه دارد، اما سونی با Z۱ کامپکت، بر خلاف جریان آب شنا کرده و محصول جدیدش را با همان مشخصات سخت‌افزاری Xperia Z۱ در اختیار کاربرانش قرار داده است.
Z۱ کامپکت در داخل خود از پردازنده snapdragon ۸۰۰ بهره می‌برد که چهار هسته آن با سرعت ۲/۲ گیگاهرتز فعالیت می‌کند. پردازشگر گرافیکی این دستگاه Adreno ۳۳۰ است و ۲ گیگابایت رمی که در این مجموع قرار گرفته، اطمینان حاصل می‌کند تا همه فعالیت‌ها به روان ترین شکل ممکن انجام پذیرند.
نمایشگر این دستگاه برخلاف Xperia Z۱ دیگر کیفیت ۱۰۸۰p را ارائه نمی‌دهد و تصاویر را با کیفیت ۷۲۰p به نمایش درمی‌آورد. با وجود کاهش رزولوشن، سونی موفق شده تا تراکم پیکسل را حفظ کند و از این طریق عملا ترتیبی را اتخاذ کرده تا کاربر هیچ‌گونه افت کیفیتی را در تصویر احساس نکند. همچنین زد۱ کامپکت به پنل IPS مجهز شده تا زاویه دید بهتری را ارائه دهد و یکی از بزرگترین انتقادها نسبت به زد۱ را برطرف کند.
باتری ۳۰۰۰ میلی آمپر در ساعتی Xperia Z۱، در برادر کوچک‌تر به ۲۳۰۰ میلی آمپر در ساعت تقلیل یافته، اما در عمل باید بگوییم که به خاطر مصرف انرژی کمتر نمایشگر در Z۱ کامپکت، عمر باتری مانند سابق است و کاربر در این زمینه نیز فرقی را احساس نخواهد کرد. در نهایت دوربین Z۱ کامپکت ۷/۲۰ مگاپیکسل است و قادر است تا تصاویری منحصر به فرد را به ثبت برساند. این دوربین از حسگر Exmor RS بهره می‌برد و با موتور پردازش عکس BIONZ، چکیده تجربه سونی در صنعت عکاسی را به دنیای موبایل آورده است.
Z۱ کامپکت به صورت پیش فرض با آندروید ۳/۴ عرضه می‌شود و به گفته سونی، این محصول در لیست اولین دستگاه‌هایی قرار دارد که به آندروید
کیت کت ۴/۴ به روز رسانی خواهند شد. این دستگاه در رنگ‌های سفید، مشکی، لیمویی و صورتی ارائه می‌شود. سونی تلاش کرده با انتخاب رنگ‌هایی برجسته، رنگین کمان را به خانواده اکسپریا بیاورد و توجه قشر خاصی از کاربران را به محصولات خود معطوف کند.
در حاشیه مراسم معرفی این محصول، سونی همچنین از دستبند هوشمند خود نیز رونمایی کرد. این دستبند که smart band نام دارد، کلیه فعالیت‌های روزانه شما را به ثبت می‌رساند و اطلاعات را در اپلیکیشنی مخصوص به نام Lifelogارائه می‌دهد. در این برنامه برای مثال می‌توانید، مشاهده کنید که در روز چه میزان پیاده‌روی کرده‌اید، چند کیلومتر سوار ماشین شده‌اید، چقدر موسیقی گوش کرده‌اید، چه میزان از زمان خود را صرف ارتباط اینترنتی با دوستانتان کرده‌اید و در نهایت چند ساعت در روز را صرف
خواب کرده‌اید.