ندا لهردی-در فاصله کمی از آغاز سال جدید میلادی گوگل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی جهان خریدهای خودش را هم شروع کرده است. هنوز یک ماه از آغاز سال 2014 نگذشته است که غول موتور جست‌وجوی اینترنتی جهان سه شرکت را خریده است. از خرید یک استارت‌آپ سوئیسی تولیدکننده اپلیکیشن‌های آندرویدی و یک استارت‌آپ فعال در زمینه امنیت اینترنت تا خرید میلیاردی شرکت Nest که در زمینه تولید دستگاه‌های هوشمند خودکار و قابل برنامه‌ریزی خانگی با قابلیت اتصال به اینترنت و قابل کنترل فعالیت می‌کند.
با این حال اما خرید شرکت Nest در این میان بسیار خبرساز شد و توجه اغلب رسانه‌ها و فعالان حوزه تکنولوژی را جلب کرد. البته گوگل قبلا از طریق بازوی سرمایه‌گذاری خودش یعنی
Google Ventures، در شرکت Nest سرمایه‌گذاری کرده بود. حالا اما این خرید به معنای آن است که Nest به صورت رسمی بخشی از شرکت گوگل خواهد شد و گوگل اعلام کرده است که این شرکت همچنان به فعالیت مستقل خودش با همین برند ادامه خواهد داد و تونی فادل هم فعالیتش را به عنوان مدیر این مجموعه ادامه می‌دهد.
این خرید ۲/۳ میلیارد دلاری در واقع تلاش گوگل برای نزدیک شدن به سیستم‌های هوشمند خانگی بود. از طرف دیگر Nest توسط یکی از کارمندان قدیمی اپل به نام «تونی فادل» تاسیس شده است، کسی که در دنیا به عنوان پدر آی‌پاد هم شناخته می‌شود. همین موضوع باعث جلب توجه شرکت‌های رقیب دیگر به‌خصوص اپل شد. در همین راستا مجله Fortune درست در روز خرید Nest توسط گوگل یعنی سیزدهم ژانویه مصاحبه‌ای با فادل انجام داده است و او درباره گوگل، اپل و اینکه چرا شرکتش را به گوگل فروخته، صحبت کرده است. این مصاحبه را در اینجا می‌خوانید:
چرا شما انتخاب کردید که Nest را به گوگل بفروشید؟
اغلب شرکت‌ها دو مسیر پیش روی خودشان دارند: مستقل باقی بمانند یا به شرکتی بزرگ‌تر ملحق شوند و جذب آن بشوند. گوگل یک قدم بسیار بزرگ بود تا بتوانیم منابع یک شرکت بزرگ را در اختیار داشته باشیم درحالی که می‌توانیم همچنان استقلال خودمان را به عنوان یک برند مطرح در دنیای تکنولوژی حفظ کنیم. اغلب ما در تیم مدیریت Nest قبلا تجربه کار در یک شرکت بزرگ را داشته‌ایم و به همین دلیل به خوبی می‌توانیم درک کنیم که کار در یک شرکت بزرگ و شناخته شده می‌تواند ما را مستقیما به سمت یک تجارت جهانی سوق دهد و کمک کند. برای ما صرف وقت بیشتر برای ایجاد زیرساخت‌های غیر‌متمایز در مقایسه با تمرکز بر تولید محصولات و ارائه خدمات متفاوت، اهمیتی ندارد. ما در کار تولید محصول و ارائه خدمات بهتر عمل می‌کنیم. این به ما اجازه می‌دهد تا سرعت پیشرفت خودمان را افزایش بدهیم و همچنان در برابر هجوم محصولات جدید بازار، با تکیه بر محصولاتی که ویژه خانه‌های هوشمند هستند پیشرو باقی بمانیم.
چه زمانی صحبت‌های اولیه را با گوگل انجام دادید؟
در ماه فوریه سال ۲۰۱۱ من و «مت روگرز» (یکی دیگر از موسسان شرکت Nest) اولین صحبت‌ها را با سرگئی برین انجام دادیم و از آن زمان گوگل اشتیاق زیادی برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرکت ما و همکاری مشترک نشان داد. اولین رابطه رسمی ما اما زمانی بود که بخش سرمایه‌گذاری شرکت گوگل یعنی Google Ventures اولین سرمایه‌گذاری خودش را در Nest انجام داد و مدتی بعد سرمایه‌گذاری دیگری انجام داد که ما بسیار از آن خوشحال و هیجان زده شدیم.
تابستان سال گذشته میلادی وقتی که ما درباره گسترش همکاری‌ها و مشارکت‌های تکنولوژی بیشتر برنامه‌ریزی می‌کردیم، گوگل از ما پرسید که چطور می‌تواند همکاری بیشتری با ما داشته باشد. ما مدتی آنها را در انتظار گذاشتیم، چون باید محصول جدیدمان یعنی Nest Protect (زنگ خطر هوشمند تشخیص دود) را صادر می‌کردیم. بعد از آن و زمانی که تلاش خودمان را برای جذب سرمایه بیشتر انجام می‌دادیم، گوگل پیشنهاد خودش را برای خرید شرکت ما مطرح کرد. همه گزینه‌های ما روی میز بودند و سرمایه‌گذاران برای ما چک‌های سفید امضا کردند، اما موضوع پول نبود و ما به دنبال بزرگ شدن بودیم تا بتوانیم برای نسل دوم محصولات هوشمند خانگی در بازارهای جهانی آماده بشویم.
زمانی که گوگل پیشنهاد خودش را مطرح کرد، شما پیشنهادهای خرید دیگری هم داشتید؟
هدف ما گسترش دیدگاه و فعالیت‌مان بود. با این اوصاف واقعا چند شرکت وجود دارند که چنین جایگاهی داشته باشند و بتوانند به ما این امکان را بدهند؟ حالا من نه تنها فکر نمی‌کنم که یک ماشین دست دوم را فروخته‌ام، بلکه حس می‌کنم که به خانه جدیدی می‌روم.
کمی وارد جزئیات بشویم؛ آیا شما درباره امکان معامله با اپل هم وارد مذاکره شدید؟
من اجازه ندارم درباره این موضوع صحبت کنم.
فکر می‌کنید که اپل همچنان به فروش محصولات شرکت Nest در فروشگاه‌هایش ادامه بدهد؟
ما بسیار به کاربران iOS و همچنین آندروید علاقه‌مند هستیم. ما با آنچه اپل یا حتی گوگل انجام می‌دهند، رقابت نمی‌کنیم. بنابراین با اینکه عدم عرضه محصولات ما در فروشگاه‌های اپل بر کاهش تعداد کاربران ما موثر است، این موضوع برای من اهمیتی ندارد. ما بیشتر برای رابطه‌مان با اپل ارزش قائل هستیم و من امروز پیام‌های بسیار خوبی از کارمندان کاپرتینو دریافت کرده‌ام.
گوگل در حال حاضر متخصصان سخت‌افزار خوبی از موتورولا گرفته تا تیم طراحی عینک هوشمند گوگل را در اختیار بگیرد. این موضوع برای شما چقدر اهمیت دارد؟
این بسیار مهم است، اما نه فقط از نظر سخت‌افزاری. گوگل برای ما از نظر سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و سرویس‌ها اهمیت دارد. Nest هم تنها یکی از این بخش‌ها را با خودش به گوگل نیاورده است؛ ما هر سه این بخش‌ها را در کنار هم به گوگل آورده‌ایم.


پدر آی‌پاد در گوگل
آنتونی مایکل فادل یک مخترع ۴۴ ساله لبنانی- آمریکایی است که سال‌ها به عنوان معاون بخش آی‌پاد در شرکت اپل فعالیت کرده است و اصلا به همین دلیل هم به عنوان پدر آی‌پاد پخش کننده موسیقی پرطرفدار اپل شناخته می‌شود. فادل فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه میشیگان است و در واقع مسوولیت مستقیم طراحی و تولید اولین نسل این پخش‌کننده‌های موسیقی را به عهده داشته است. در ماه مه ‌سال ۲۰۱۰ اما او پس از جدایی از اپل به همراه «مت روگرز» شرکت Nest Labs را تاسیس و راه‌اندازی کرد. اولین محصول این شرکت یک ترموستات هوشمند و قابل برنامه‌ریزی بود که امکان کنترل از راه دور به وسیله اینترنت را داشت. این محصول در اکتبر سال ۲۰۱۱ به صورت رسمی به بازار عرضه شد. Nest در نهایت در اولین روزهای سال ۲۰۱۴ با قیمت قابل توجه ۲/۳ میلیارد دلاری به شرکت گوگل فروخته شد.