ندا لهردی- بهتر است امیدوار باشید؛ این روزها فاصله تبدیل شدن رویاها به واقعیت بسیار کم شده است. این همان کاری است که تکنولوژی و بخش‌های وابسته آن به‌خوبی از عهده‌اش برمی‌آیند. ساعت‌های مچی که تنها در فیلم‌ها و کارتون‌ها می‌توانستند علاوه بر نشان دادن زمان کارهای دیگری مانند برقراری تماس تلفنی و موقعیت یابی را هم انجام بدهند، حالا شکل واقعیت به خود گرفته‌‌اند.
حالا کارشناسان و تحلیلگران بازار محصولات دیجیتال شخصی انتظار دارند ساعت‌های هوشمند و دستبندهای ورزشی هوشمند و دیگر ابزارهای دیجیتال شخصی و پوشیدنی در سال ۲۰۱۴، از بازار کامپیوترهای شخصی هم عبور کنند.
حالا بسیاری با گفته تیم کوک مدیرعامل اپل موافق هستند که در ماه مه سال ۲۰۱۳، گفت: «فکر می‌کنم ساعت هوشمند ابزار جالب و متفاوتی باشد.» حالا گویا بازاری که با انواع دستبندهای ورزشی هوشمند و ساعت هوشمند ارزان قیمت Pebble پر شده است، ارزشی برابر ۵/۲ میلیارد دلار دارد؛ بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند. این ابزارها به سرعت در بازار طرفداران زیادی پیدا کرده و بازاری بزرگ را ایجاد می‌کنند که در این میان انتظار می‌رود ساعت‌های هوشمند رهبری بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند را به دست گرفته و بیشترین سهم فروش این بازار را در اختیار بگیرند.
این بازار آینده خوبی را پیش روی خودش دارد و به همین دلیل نظر شرکت‌های تولیدکننده بزرگ و شناخته شده را به خودش جلب کرده تا هر کدام با طراحی و تولید ساعت‌های هوشمند خاص خودشان، برای کسب سهم بیشتر از این بازار تلاش کنند. حالا شرکت‌هایی مانند Sony، Samsung، Qualcomm و Nike محصولات جدید خودش را در این بازار عرضه کرده‌اند. هر چند مدل‌های اولیه که وارد بازار شده‌اند کیفیت چندان بالایی ندارند، اما این روند رو به بهبود است.
بسیاری از این ابزارهای پوشیدنی هوشمند در واقع، دستبندهای هوشمند هستند که دارای صفحه نمایش ساعت هم بوده و از مکان‌یاب و GPS هم بهره می‌برند. اپل هم از این روند به دور نمانده و تمام تلاش خود را برای عرضه رسمی ساعت هوشمند خود با نام iWatch در نیمه سال ۲۰۱۴ می‌کند.
بازار داغ پوشیدنی
ساعت‌ها و عینک‌های هوشمند در کنار دستبندهای هوشمند حالا آنقدر در بازار پر طرفدار شده‌اند که انتظار می‌رود بعد از تلویزیون‌ها، کامپیوترهای شخصی، موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها به پدیده دیگر بازار محصولات دیجیتال تبدیل شوند. محصولات دیجیتال پوشیدنی و هوشمند حالا نظر کاربران با سن و شرایط مختلف را به خود جلب کرده‌اند.
براساس گزارش اخیر موسسه تحقیقاتی IMS Research در این مورد، بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند در سال ۲۰۱۱، شاهد صادرات جهانی ۱۴ میلیون دستگاهی بوده که انتظار می‌رود این میزان در سال ۲۰۱۶ به ۱۷۱ میلیون دستگاه برسد. این در حالی است که تحقیقات اخیر موسسه ABI Research در این زمینه نشان می‌دهد که بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند در سال ۲۰۱۸ شاهد صادرات جهانی ۴۸۵ میلیون دستگاهی خواهد بود. این در حالی است که تحقیقات و بررسی‌های مختلفی وجود دارند که معتقدند، این ارقام کمی بالا بوده و صادرات جهانی به۱۰۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۴ می‌رسد. این دسته از کارشناسان انتظار دارند که میزان صادرات ابزارهای پوشیدنی هوشمند تا سال ۲۰۱۹ به ۳۰۰ میلیون دستگاه برسد.
در میان ابزارهای پوشیدنی هوشمند دستبندها طرفداران زیادی دارند و می‌توانند علاوه بر ورزش در پزشکی و درمان هم کاربرد داشته باشند. براساس گزارش اخیر IMS Research، پیش‌بینی می‌شود ابزارهای پوشیدنی ورزشی یا پزشکی هوشمند در سال ۲۰۱۴ حدود ۶۰ درصد از کل بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی هوشمند را به خودشان اختصاص دهند.
این در حالی است که ساعت‌های هوشمند بیشترین میزان تقاضا را در بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند در اختیار دارند. هر چند هنوز استفاده از کاربردهای مختلف این ساعت‌های هوشمند در میان افراد چندان رواج پیدا نکرده است، اما این ساعت‌ها همچنان طرفداران خاص خودشان را دارند. ساعت‌های هوشمند به خاطر سازگاری با موبایل‌های هوشمند و بهره‌گیری از ابعادی کوچک و قابل حمل بازار پررونقی دارند.
عینک‌های هوشمند و در صدر آنها عینک هوشمند گوگل که در واقع اولین و مهم‌ترین محصول در این رده است، در واقع واقعیت مجازی را از طریق اطلاعات مختلف روی شیشه‌های عینک در اختیار کاربرانش قرار داده و به این ترتیب به صورت همزمان امکان تعامل با دنیای واقعی را هم فراهم می‌آورد.
فعالان بازار معتقدند، عینک گوگل پتانسیل خوبی برای حضور و موفقیت در بازار دارد و به زودی استفاده از آن در میان افراد مختلف رایج می‌شود. حالا کارشناسان موسسه تحقیقاتیBI Intelligence پیش بینی کرده‌اند که در
سال ۲۰۱۸، ۶/۹۱ میلیون دستگاه ساعت هوشمند در سراسر جهان به فروش می‌رسد. با این اوصاف در حالی که هر کدام از این ساعت‌ها با متوسط قیمت ۱۰۰ دلار به فروش می‌رسند، انتظار می‌رود ارزش بازار این محصولات در سال ۲۰۱۸ به ۲/۹ میلیارد دلار برسد.
تحلیلگران بازار حالا به این نتیجه رسیده‌اند که ساعت‌های هوشمند بعد از گوشی‌های موبایل اولین دستگاه دیجیتال شخصی هستند که به سرعت در بازار رشد کرده و در دسترس همه افراد قرار خواهند گرفت، هر چه باشد این ابزارها مفهومی چندان جدید و غریب مانند عینک گوگل ندارند و به خاطر کاربری ساده خیلی زود همه گیر خواهند شد. ساعت‌های هوشمند به خاطر ساختار خاص خود می‌توانند به راحتی و براساس سن، جنس و کاربران مختلف دسته بندی شده و به همین دلیل توجه افراد متفاوت را به خودشان جلب کنند.
در حالی که این روزها دیگر اغلب مردم جهان یک ساعت مچی دارند، اگر تنها بخشی از آنها هم تصمیم به تبدیل ساعت مچی ساده خودشان به یک ساعت هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت و کار با اپلیکیشن‌های مختلف بگیرند، قطعا با بازاری بزرگ و پررونق مواجه خواهیم بود که به سرعت هم رشد کرده و گسترش پیدا می‌کند. به همین دلیل هم هست که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در آینده حدود یک موبایل هوشمند از هر ۲۰ موبایل هوشمند به طریقی با یک ساعت هوشمند هماهنگ و سازگار خواهد شد.
تنها در نیمه اول سال ۲۰۱۳، ساعت هوشمند ارزان قیمت Pebble توانست ۹۳ هزار دستگاه به سراسر دنیا صادر کرده و حتی ۲۷۵ هزار پیش سفارش برای خرید دریافت کند.
با این اوصاف انتظار می‌رود با بازاری بزرگ و رو به رشد مواجه باشیم که در آن محصولاتی متنوع و مختلف از طرف شرکت‌های تولیدکننده روانه بازار می‌شود که فضای رقابتی را ایجاد می‌کنند؛ چیزی شبیه به آنچه درباره بازار موبایل اتفاق افتاده است.

بازار داغ تکنولوژی‌های پوشیدنی