تازه‌ترین آمار اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) در خصوص وضعیت کشورهای مختلف در زمینه دسترسی به اینترنت پر سرعت منتشر شد. در این گزارش ایران هم‌رده با کشورهایی است که حتی نام آنها نیز ناآشنا است.
ایران از نظر میزان دسترسی به اینترنت با سرعت بالا در کنار کشورهایی همچون بوتان، کنیا، بنین و گویان با سرعت دسترسی به پهنای باند اینترنت ۲۵۶ کیلوبیتی قرار گرفته و کشورهایی مانند بنگلادش، موریس و ساحل عاج در جایگاه بالاتری از ایران قرار گرفته‌اند. به گزارش خبرگزاری مهر این شرایط و جایگاه بین‌المللی ایران در این حوزه در حالی گزارش می‌شود که براساس برنامه پنجم توسعه کشور، ایران باید تا پایان سال ۹۵ رتبه دوم منطقه را از نظر فناوری به خود اختصاص دهد و ۶۰ درصد خانوارها نیز به اینترنت پرسرعت مجهز باشند. ITU آخرین ارزیابی‌های خود از وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای مختلف جهان را براساس میزان توسعه پهنای باند اینترنت تا پایان سال ۲۰۱۳ اعلام کرده است.
۴۰ درصد مردم جهان آنلاین هستند
براساس اعلام ITU نزدیک به ۷/۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان که تقریبا ۴۰ درصد مردم جهان را تشکیل می‌دهند، کاربر آنلاین اینترنت هستند که براساس دسته‌بندی صورت گرفته بر مبنای سطح توسعه کشورها ۳۱ درصد این افراد در کشورهای در حال توسعه و ۷۷ درصد آنها در کشورهای توسعه یافته در حال استفاده از اینترنت هستند. براساس گزارش خبرگزاری مهر، در این رده‌بندی مشخص شده که اروپا با نرخ نفوذ اینترنت ۷۵ درصد و آمریکا با نرخ نفوذ اینترنت ۶۱ درصد مناطقی با بالاترین نرخ نفوذ اینترنت در جهان محسوب می‌شوند.
در همین حال باید گفت در آفریقا ۱۶ درصد مردم کاربر اینترنت آنلاین هستند که تنها نیمی از نرخ نفوذ اینترنت در آسیا و اقیانوسیه محسوب می‌شود.
میزان استفاده خانوارهای جهان از اینترنت
آمارهای ارائه شده از پایگاه داده شاخص‌های جهانی مخابرات از اتصال ۷۵۰ میلیون خانوار معادل ۴۱ درصد خانوارهای کل جهان به اینترنت حکایت دارد. براین اساس نیمی از خانوارها مربوط به کشورهای در حال توسعه هستند که نفوذ اینترنت در آنها به ۲۸ درصد می‌رسد و در کشورهای توسعه یافته، ۷۸ درصد کل خانوارها به اینترنت متصل هستند. در همین حال ارزیابی‌ها نشان می‌هد که ۹۰ درصد از ۱/۱ میلیارد خانواری که دارای اتصال به اینترنت نیستند در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. در راستای بررسی‌های صورت گرفته از حیث تعداد خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت براساس منطقه جغرافیایی نیز شواهد نشان می‌هد که اروپا و آفریقا مناطقی با بالاترین و پایین‌ترین سطح نفوذ اینترنت در خانوار هستند که این مقدار در اروپا ۷۷ درصد و در آفریقا ۷ درصد عنوان شده است؛ اکثریت خانوارها در آمریکا که حدود ۶۱ درصد عنوان شده و نیز تقریبا یک سوم خانوارها در اتحادیه عرب، قاره آسیا و اقیانوسیه آنلاین هستند.
پیشتازی کشورهای در حال توسعه
در طول پنج سال گذشته، سهم قیمت باندپهن ثابت در سرانه درآمد ناخالص ملی کشورها تا ۸۲ درصد کاهش داشته است. به نحوی که از سال ۲۰۱۲ میلادی به بعد قیمت پهنای باند ثابت ۷/۱ درصد قیمت ماهانه سرانه درآمد ناخالص ملی کشورها به شمار آمده است. در همین حال در کشورهای در حال توسعه خدمات پهنای باند ثابت گران باقی مانده که ۳۰ درصد متوسط درآمد ماهانه خانوار است. درسال ۲۰۱۲ در ۹۵ کشور شامل ۴۸ کشور در حال توسعه، قیمت اشتراک پهنای باند ثابت ماهانه ۵ درصد قیمت ماهانه سرانه درآمد ناخالص ملی یا کمتر بوده است. با صرفه پذیر شدن خدمات، جذب باندپهن ثابت، رشد بیشتری را نشان می‌دهد به نحوی که تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی تقریبا ۷۰۰ میلیون اشتراک پهنای باند ثابت معادل نرخ نفوذ جهانی ۸/۹ درصد وجود داشته است. در سال ۲۰۱۳ میلادی مجموع مشترکان پهنای‌باند در کشورهای در حال توسعه در حال سبقت گرفتن از کشورهای توسعه یافته بوده‌اند، اما همچنان شکاف گسترده‌ای بین نرخ نفوذ پهنای باند در کشورهای در حال توسعه به میزان ۱/۶ درصد در مقایسه با کشورهای توسعه یافته به میزان ۲/۲۷ درصد وجود دارد.
ایران هم رده بوتان و کنیا
نفوذ پهنای باند با سرعت بالا (حداقل ۱۰ مگابیت بر‌ثانیه) در برخی از کشورهای آسیایی از جمله کره‌جنوبی، هنک کنگ، ژاپن و در چندین کشور اروپایی مانند بلغارستان، ایسلند و پرتغال بالاتر از سایر کشورها است.این درحالی است که در کشورهای آفریقایی کمتر از ۱۰ درصد اشتراک‌های پهنای باند ثابت (سیمی) سرعت‌های حداقل ۲ مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهند که این موضوع در مورد چندین کشور در مناطق آسیا و اقیانوسیه، آمریکا و برخی از کشورهای عربی نیز دیده می‌شود. با این وجود بررسی اشتراک پهنای باند براساس سرعت که براساس میزان دسترسی به اینترنت ۲۵۶ کیلوبیت برثانیه (کف) تا ۲مگابیت بر ثانیه (سقف)، ۲ مگابیت تا ۱۰ مگابیت و بیش از ۱۰ مگابیت توسط اتحادیه جهانی مخابرات دسته‌بندی شده نشان می‌دهد که ایران به همراه بوتان، گویان، کنیا و بنین در رده کشورهایی قرار دارد که کف دسترسی به اینترنتشان ۲ کیلوبیت بر ثانیه اعلام شده و پس از آن، کشورهای بنگلادش، موریس، ساحل عاج، نامیبیا و ونزوئلا قرار دارند، به نحوی که در این کشورها نزدیک به ۹۹ درصد کاربران اینترنت از اینترنت تا سقف ۲ مگابیتی استفاده می‌کنند.