مرکز پروژه‌های تحقیقاتی تدافعی آمریکا طرحی را دنبال می‌کند که براساس آن دستگاه‌های الکترونیکی حاوی اطلاعات حساس می‌توانند با یک فرمان ساده ظرف چند ثانیه خود را به‌صورت کامل تخریب کنند و از دسترس دشمن دور بمانند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از کامپیوتر ورلد،‌ شرکت IBM با همکاری ارتش آمریکا محصولات الکترونیکی جدیدی را توسعه می‌دهند که به واسطه ذخیره اطلاعات حساس و محرمانه، در مواقع لزوم می‌توانند خود را نابود کنند تا این اطلاعات به دست دشمن نیفتد.
«آژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی» (DARPA) در وزارت دفاع آمریکا فناوری‌ای را معرفی کرد که در مواقع لزوم می‌تواند به‌صورت جزئی یا کامل خود را نابود کند. مرکز DARAP اواخر ماه گذشته میلادی قراردادی را به ارزش ۴/۳ میلیارد دلار با شرکت IBM به امضا رساند تا بتواند این فناوری را با نام «منابع قابل برنامه‌ریزی تخریب شونده» (VARP) تولید کند و نسل جدیدی از محصولات الکترونیکی را ارائه دهد.
«آلیسیا جکسون» (Alicia Jackson) مدیر برنامه‌ریزی مرکز DARPA سال گذشته طی معرفی طرح VARP توضیح داد: «این محصولات الکترونیکی که با نام COTS شناخته می‌شوند، می‌توانند در انواع خریدهای روزانه ما مورد استفاده قرار گیرند. مرکز DARPA به دنبال روشی می‌گردد که محصولات الکترونیکی تا زمانی که مورد نیاز هستند، سالم باقی بمانند». او در ادامه گفت: «تخریب این محصولات می‌توانند با ارسال یک سیگنال ساده که از طریق یک فرمان یا به واسطه هر یک از شرایط محیطی از جمله تغییرات جوی صورت گیرد». شرکت IBM در حوزه فناوری‌ شیشه‌های شکننده تخصص فراوان دارد و می‌تواند یک تراشه سیلیکونی را که در انواع گجت‌های امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد به مقداری پودر غیرقابل استفاده تبدیل کند.
مرکز DARPA گفت: «عامل تخریب‌گر در این محصولات مانند یک فیوز یا لایه فلزی واکنشی برای انفجار و از بین بردن محصولات الکترونیکی دست‌کم در یک ناحیه مورد استفاده قرار می‌گیرند».
البته نباید توقع داشته باشید که شرکت‌هایی مانند اپل و سامسونگ در آینده نزدیک گوشی‌های هوشمند جدید خود را به چنین فناوری‌هایی مجهز کنند. این نظریه در حال حاضر برای محافظت از اطلاعات نظامی و در مناطق جنگی توسعه می‌یابد.