دنیای اقتصاد- در حالی که تبلت‌های اپل در بازار طرفداران زیادی دارند، اما گویا تبلت‌های آندرویدی ارزان قیمت به خاطر امکانات کاربردی و البته اکوسیستم متن باز آندروید خیلی زود جای خودشان را در بازار باز کرده و طرفداران زیادی را با خودشان همراه کردند.
بر اساس گزارش منتشر شده اخیر موسسه تحقیقاتی گارتنر در این مورد، تبلت‌ها ۹۰ درصد از کل بازار جهانی ابزارهای دیجیتال شخصی قابل حمل در سال ۲۰۱۳ را به خودشان اختصاص داده‌اند. گویا اکوسیستم آندروید در این سال با رشد سالانه ۱۲۷ درصدی، جایگاه اول را به خودش اختصاص داده است. به این ترتیب تبلت‌های آندرویدی در این سال به راحتی و با فاصله زیادی آی‌پدهای اپل را پشت سر گذاشتند.
طبق این گزارش، فروش جهانی تبلت‌ها در سال ۲۰۱۳ برابر ۴/۱۹۵ میلیون دستگاه بوده است که این میزان نسبت به سال ۲۰۱۲ رشد سالانه ۶۸ درصدی داشته است، درحالی‌که فروش تبلت‌های مبتنی بر سیستم عامل iOS در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ رشد خوبی داشته، اما سهم اپل از بازار در سال ۲۰۱۳ با کاهش نسبی به ۳۶ درصد رسیده است. در حقیقت رشد بازار جهانی تبلت‌ها در سال ۲۰۱۳ به دنبال افزایش تقاضا برای تبلت‌های ارزان قیمت با ابعادی کوچک‌تر رقم خورده است. این در حالی است که خریدارانی که اولین خریدشان از بازار تبلت را تجربه می‌کنند به خرید تبلت‌های آندرویدی تمایل بیشتری نشان داده‌اند تا در نهایت سیستم عامل آندروید ۶۲ درصد از کل بازار جهانی تبلت‌ها را تصاحب کند.
«روبرتا کوزا» یکی از تحلیلگران موسسه گارتنر در این مورد می‌گوید: «در سال ۲۰۱۳ تبلت‌ها به پدیده‌ای پر طرفدار و عمومی‌تر تبدیل شده‌اند تا به این ترتیب کاربران و خریداران با طیف وسیع و متنوعی از تبلت‌های آندرویدی برای بودجه‌ها و سلیقه‌های متفاوت مواجه شود، در حالی که انتظار می‌رود رونق بازار تبلت‌های آندرویدی در سال ۲۰۱۴ هم ادامه داشته باشد، این روند می‌تواند تهدیدی باشد برای تولیدکنندگانی که روی تجربه تکنولوژی‌های جدید و اکوسیستم‌های حرفه‌ای و خاص مانند iOS تمرکز دارند.»
در سال ۲۰۱۳ و به دنبال افزایش تقاضا برای تبلت‌های ارزان قیمت و کوچک‌تر، سهم اپل از بازار جهانی تبلت‌ها کاهش سالانه ۸/۱۶ درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که رشد بازار تبلت‌های جعبه سفید یا ریمارک و تقلبی در بازار کشورهای در حال توسعه هم تاثیر زیادی بر کاهش سهم تبلت‌های آی‌پد اپل گذاشته است.
بر اساس گزارش گارتنر، بازارهای نوظهور و در حال توسعه رشد ۱۴۵درصدی را در سال ۲۰۱۳ تجربه کرده‌اند، درحالی‌که این رشد برای بازارهای پیشرفته و بزرگ ۳۱ درصد بوده است. کارشناسان این موسسه تحقیقاتی معتقدند که تبلت‌های اپل همچنان حضور قدرتمندی در بازار دارند و شرکت‌های تولیدکننده رقیب را به طراحی و تولید محصولاتی باکیفیت‌تر ترغیب می‌کنند.
به عقیده این کارشناسان موفقیت آندروید در کسب سهم بازار بیشتر به معنی سود بیشتر نیست و دلیل موفقیت آندروید در بازار عرضه تبلت‌های ارزان قیمت است که طبیعتا سود کمتری را هم به همراه دارند. از طرفی آی‌پد در بازار تبلت‌ها یک محصول رده بالا و گران قیمت محسوب می‌شود که سود بسیار خوبی را هم برای اپل به همراه دارد. گویا تبلت‌های ۷ اینچی بیشترین تاثیر را در محبوبیت آندروید داشته‌اند و شرکت سامسونگ بیشترین فروش را از بین این تولیدکنندگان تجربه کرده است تا جایی که فروش بخش تبلت سامسونگ در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۳۳۶ درصد رشد داشته است.
مایکروسافت هم با اینکه در سال ۲۰۱۳ شاهد افزایش میزان صادرات و فروش تبلت‌هایش بوده است، اما همچنان سهم آن از بازار جهانی تبلت‌ها کم است. با وجود تلاش مایکروسافت برای کسب سهم بیشتر از بازار بعد از ارائه ویندوز ۱/۸، اما همچنان خریداران تمایل چندان زیادی به خرید تبلت‌های این شرکت ندارند.

غلبه تبلت‌های آندرویدی بر آی‌پدها