افزایش مالیات با توجه به سود کم غیرعادلانه است
دنیای اقتصاد- هر سال با نزدیک شدن به سال جدید اخبار مالیاتی حوزه کامپیوتر و آی‌تی نقل مجلس است.
موضوعی داغ که اگرچه کسبه و فعالان بازار به اصل آن هیچ اعتراض و گلایه‌ای ندارند. اما در مواردی چون شیوه‌های محاسبه میزان مالیات و ضرایب مالیاتی و مواردی از این دست بحث و اما و اگرهایی از جانب فعالان صنفی وجود دارد.
به گفته فعالان صنف آی‌تی مهم‌ترین ایرادی که به مقوله مالیات وارد است شیوه محاسبه مالیات است که «علی‌الراس» است. اعتراض به ضرایب مالیاتی، بی‌اعتمادی ممیزان سازمان امور مالیاتی و... از موارد دیگری است که موجب اعتراض فعالان بازار به سازمان امور مالیاتی شده است.
به غیر از این مورد، بسیاری از کسبه امسال به افزایش نرخ مالیات اعتراض دارند. به گفته آنها چنین اقدامی (افزایش نرخ مالیات که به نظر می‌رسد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد) در شرایطی که سود خالص کسبه بسیار کاهش یافته است چندان مورد تایید نیست.
محمد ملکی یکی از فعالان بازار کامپیوتر در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفته است ضریب نامعقول نرخ مالیاتی هر سال بار مالیاتی سنگینی را به این صنف تحمیل می‌کند.
به گفته وی، طبق قانون مالیاتی، برای صنف آی‌تی در سال هفت درصد سود خالص (۱۰ درصد ناخالص) پیش‌بینی شده که شرکت‌ها باید ۱۸ درصد از این هفت درصد را به‌عنوان مالیات به دولت بپردازند، هر سال نیز نسبت به سال قبل بین ۱۵ تا ۲۰ درصد به این مبلغ اضافه‌ می‌شود. این واردکننده رسمی بازار گفت: این درحالی است که تعیین هفت درصد سود خالص برای صنف آی‌تی متعلق به سال ۷۷ است که سود ناخالص صنف ۱۰ درصد بود، نه اکنون که سود ناخالص صنف تنها ۲ تا ۳ درصد است.
برای مثال، روی لپ‌تاپ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی ۴۰ هزار تومان سود است.
وی افزود: امسال با توجه به اینکه سود خالص ما در حد بسیار ناچیزی است افزایش مالیات موجب بروز خسارات زیادی به فعالان صنفی می‌شود.
رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران نیز با انتقاد از وضعیت مالیات‌هایی که بر درآمد این صنف وضع می‌شود به «ایسنا» گفته است: درآمد صنف ما طی سال‌های گذشته تغییری نکرده و حاشیه سود ما نسبت به گذشته کمتر هم شده است.
به گفته سید مهدی میرمهدی، اگرچه گفته می‌شود طی سال‌های اخیر قیمت رایانه، تبلت و تجهیزات رایانه‌ای افزایش چشمگیری داشته، اما باید به این نکته توجه کرد که از این افزایش قیمت سودی نصیب فروشندگان و فعالان این صنف نمی‌شود و در واقع حتی می‌توان گفت حاشیه سود ما در سال‌های قبل خیلی بهتر از این بود.
وی ادامه داد: اکنون یکی از دلایل عمده گرانی‌های بازار رایانه به نوسانات نرخ ارز در گذشته مربوط می‌شود که همین موضوع خود باعث شد بسیاری از همکاران ما متضرر شوند. به عنوان مثال، اگر ما در گذشته یک لپ‌تاپ را به‌طور مثال با قیمت ۱۰۰ دلار تهیه می‌کردیم، قیمت دلار هزار تومان بود، اما پس از مدتی این نرخ به حدود ۳۶۰۰ تومان رسید و بر همین اساس قیمت تجهیزات رایانه‌ای در بازار افزایش یافت تا جایی که حتی می‌توان گفت که کالاهای این حوزه به‌دلیل افزایش نرخ ارز ۲۰۰ تا ۲۵۰ درصد افزایش قیمت
داشته‌اند.
رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران همچنین عنوان کرد: اکنون این افزایش قیمت بازار ما را بسیار کساد کرده و حاشیه سود را پایین آورده است، حال با این شرایط مالیات‌های ما افزایش پیدا کرده و دارایی هیچ کاری به وضعیت بازار ندارد و هر ساله ۱۵ تا ۲۰ درصد نرخ مالیات را افزایش می‌دهد. این موضوع هزینه سنگینی به همکاران ما تحمیل می‌کند و مشکلات متعددی برای آنها ایجاد
می‌کند.
میرمهدی کمیجانی درعین حال عنوان کرد: در چنین شرایطی توضیحات ما برای مسوولان گمرک و مالیات بی‌فایده بوده و ما نتوانسته‌ایم این مساله را برای آنها توجیه کنیم که حاشیه سود ما به اندازه مالیاتی که برایمان تعریف می‌شود نیست. اگر همکاران ما سودی بالا داشته باشند قطعا موظف هستند که مالیات خود را هم بپردازند، اما لازم است که مالیات وضع شده متناسب با درآمد افراد باشد نه فروش آنها، چرا که از آنچه به فروش می‌رسد تنها درصد کوچکی از آن درآمد و سود محسوب می‌شود و مابقی مبلغی است که بابت خرید آن کالا در نظر گرفته شده
است.
وی با تاکید بر اینکه این مساله مشکلات متعددی برای فعالان بازار فناوری اطلاعات ایجاد کرده اظهار کرد: اکنون بحث مالیات‌ها در حال شکستن کمر فعالان صنف ما است و با این شرایط بسیاری از همکاران ما از این پس ترجیح خواهند داد سرمایه خود را به جای آنکه در بازار فناوری اطلاعات به‌کار گیرند، در بانک‌ها بگذارند و سود آن را به‌طور سالانه دریافت کنند.
رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه توضیحاتی درباره میانگین قیمت لپ‌تاپ و تبلت پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر برای خرید یک تبلت افراد باید هزینه‌ای بین ۳۰۰ هزار تا دو میلیون تومان در نظر بگیرند که این رقم برای خرید لپ‌تاپ به حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا بالای سه میلیون تومان می‌رسد. میرمهدی در عین حال گفت: البته ممکن است لپ‌تاپ‌هایی هم با قیمت کمتر از یک میلیون تومان در بازار موجود باشند، اما این لپ‌تاپ‌ها فاقد کیفیت و کارآیی مناسب به‌شمار می‌روند.