خبرگزاری فارس - رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی در خصوص ورود تلویزیون‏های ماهواره‏ای قاچاق به کشور هشدار داد و گفت: باید با تولیدکنندگان زیر پله‏ای لوازم خانگی و همچنین گارانتی‏های تقلبی در بازار مقابله جدی شود.
محمد طحان‏پور، در یک نشست خبری اظهار کرد: در سال ۹۱ لوازم خانگی تا ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند که دلیل آن نابسامانی وضعیت اقتصادی کشور بود و همین عامل باعث شده بود تا خانواده‏ها اعتمادی به بازار نداشته باشند و از ترس اینکه قیمت‏ها گران‏تر می‏شوند، کالاهای خود را یک‌سال زودتر خریداری می‏کردند و از طرف دیگر فروشندگان کالاهای لوازم خانگی نیز اگر کالایی را به فروش می‏رساندند قدرت جایگزینی آن را نداشتند.
وی با تاکید بر اینکه در سال ۹۲ وضعیت بازار بهتر شده و آرامش در بازار لوازم خانگی حاکم است، گفت: برنامه ما این است که مردم را تشویق کنیم تا کالای خوب با قیمت مناسب و خدمات پس از فروش تولید داخلی را خریداری کنند.
رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی گفت: یکی از معضلات این صنف و صنعت این است که کارگاه‌های زیرپله‏ای، کالای بدون هویت و بدون برند را با گارانتی‏های تقلبی و نادرست و بدون خدمات پس از فروش در واحدهای صنفی بدون مجوز توزیع می‏کنند و هیچ نظارتی بر این کارگاه‏ها وجود ندارد.
وی با اشاره به کالای قاچاق در لوازم خانگی گفت: طرح شبنم طرح مثبتی بود، اما در اجرا اشکالاتی داشت و در حال حاضر هم کالای قاچاق و لوازم خانگی اجازه نمی‏دهد تا از همه پتانسیل تولیدی کشور استفاده شود، چرا که در تولید تلویزیون، لباسشویی و یخچال و فریزر توان تولید بیش از ۳ میلیون دستگاه در هر کدام در کشور وجود دارد، اما در حال حاضر یک میلیون دستگاه تولید می‏شود.
طحان‏پور گفت: در بخش خدمات پس از فروش مشکلات زیادی وجود دارد و هیچ‌کس به داد مردم نمی‏رسد به نحوی که در سال‌جاری، ۲۶۱ فقره شکایت انجام شده که ۱۳۷ مورد از طریق سامانه ۱۲۴ و ۱۲۳ مورد به صورت حضوری بوده که از این مقدار ۱۶۴ مورد به جلب رضایت شاکی ختم شده؛ چرا که ما معتقدیم همیشه حق با مشتری است. وی با گلایه از عرضه کالای قاچاق با گارانتی تقلبی گفت: متاسفانه برخی تولیداتی که هویت ندارند کالای خود را در صدا و سیما تبلیغ می‏کنند. وی افزود: از وزارت صنعت می‏خواهیم تا اختیار بررسی گارانتی را به اتحادیه تخصصی خود واگذار کند و تعزیرات نیز در این زمینه برخورد جدی داشته باشد.