رشد سه برابری بازار ابزارهای پوشیدنی
دنیای‌اقتصاد- ابزارهای شخصی حالا به‌تدریج شخصی‌تر هم می‌شوند و به همین دلیل هم هست که در سال‌های اخیر بازار ابزارهای پوشیدنی داغ‌تر شده است. حالا این بازار بزرگ و بزرگ‌تر شده و به فضایی رقابتی و پرسود تبدیل می‌شود.
این ابزارها که در ابتدا سعی کردند با طراحی بهتر و کاربردی‌تر به یکی از ابزارها و لوازم زندگی روزمره افراد تبدیل شوند، حالا جای خود را در میان افراد مختلف باز کرده‌اند و به‌تدریج در دنیای تکنولوژی هم جایگاه خوبی پیدا کرده‌اند. به این ترتیب است که شرکت‌های تولیدکننده مختلف سعی دارند با ورود به این بازار و طراحی و تولید محصولاتی متفاوت و کاربردی سهمی هرچند کم و کوچک از این بازار را به خود اختصاص بدهند. حالا به همین دلیل هم هست که بازار ابزارهای دیجیتال پوشیدنی رونق زیادی گرفته و جهش بزرگی در یکسال اخیر را تجربه کرده است.
جدیدترین و آخرین گزارش منتشرشده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که بازار این محصولات رشد خوبی داشته است. به این ترتیب کارشناسان IDC انتظار دارند صادرات جهانی ابزارهای پوشیدنی در سال ۲۰۱۴ به ۱۹ میلیون دستگاه برسد که این میزان در مقایسه با صادرات جهانی این محصولات در سال ۲۰۱۳ رشد سه برابری را تجربه خواهد کرد. با چنین روندی کارشناسان و تحلیلگران این بازار پیش‌بینی کرده‌اند که بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی در سال ۲۰۱۸ به صادرات جهانی ۹/۱۱۱میلیون دستگاهی برسد که این رقم به دنبال متوسط نرخ رشد سالانه ۴/۷۸درصدی به‌دست می‌آید.
در میان محصولات مختلفی که در بازار ابزارهای پوشیدنی وجود دارند و عرضه می‌شوند، محصولات ترکیبی با چند کاربرد مانند Nike+ FuelBand، Jawbone UP و Fitbit طرفداران بیشتر و بازار پررونق‌تری داشته و به همین دلیل انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۸ بازار ابزارهای پوشیدنی را در اختیار داشته باشند. درواقع چنین محصولاتی به‌خاطر سادگی کاربری‌شان و البته قیمت مناسب و ارزان قیمت حسابی در بازار مورد توجه قرار گرفته‌اند. این ابزارها طراحی شده‌اند تا بتوانند مستقل از هر دستگاه یا ابزار دیگری کار بکنند و البته درعین‌حال بتوانند هنگام ارتباط با اینترنت مانند یک تبلت، موبایل هوشمند یا کامپیوتر شخصی کاربری کامل و کافی داشته باشند.
«راموت لیامس» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «ابزارهای پوشیدنی ترکیبی توانسته‌اند در بازار با استقبال خوبی مواجه شده و موفقیت زیادی هم به‌دست بیاورند. این ابزارها همچنین نقش مهمی در جلب توجه و نظر افراد مختلف به بازار ابزارهای پوشیدنی داشته‌اند. افزایش رونق و سود در این بازار حالا به‌تدریج باعث شده است تا تولیدکنندگان بیشتری به حضور در آن تمایل پیدا کرده و سعی کنند وارد این بازار شوند. در این میان سادگی کار با این ابزارها باعث شده است که کاربران نهایی و به‌خصوص کاربران نه‌چندان حرفه‌ای هم به خرید این محصولات ترغیب شده و تمایل پیدا کنند. طراحی ساده و کاربردهای مختلف در زندگی روزمره عوامل مهم و تاثیرگذاری بر رشد بازار این محصولات هستند که به آنها ارزش می‌دهند.»
بخش دیگری از بازار این محصولات را بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند تشکیل می‌دهند که توانسته‌اند با عبور از پیش‌بینی‌های گذشته، صادرات قابل‌توجهی را برای خود به ثبت رسانند تا جایی که پیش‌بینی می‌شود بازار این محصولات تا سال ۲۰۱۸ از ابزارهای پوشیدنی ترکیبی هم عبور کرده صادرات بیشتری را تجربه کند.
ابزارهای پوشیدنی هوشمند هم مانند ابزارهای پوشیدنی ترکیبی وابستگی زیادی به ارتباط با اینترنت داشته و در این صورت امکان استفاده از یک اپلیکیشن دیگر را برای افزایش میزان کارآیی و امکانات‌شان در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا به این ترتیب تجربه جالب و لذت‌بخشی از کار با آنها برای کاربران‌شان به وجود بیاید. با این اوصاف است که بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند با درک بهتر کاربران و خریداران به بازاری بزرگ و توسعه‌یافته تبدیل می‌شود تا جایگاه تولیدکنندگانش هم در آن بازتعریف شود.
بخش سوم بازار ابزارهای پوشیدنی شامل دستگاه‌های هوشمندی مانند عینک گوگل است که با استقلال کامل، برای ارتباط با اینترنت از هر دستگاه و ابزار دیگری بی‌نیاز است. درواقع تولیدکنندگان این محصولات باید کاربران را متقاعد کنند که به این گجت‌های شخصی مهاجرت کرده و یک تجربه کاربری جدید را داشته باشند. این در حالی است که کاربران این دستگاه‌ها مانند گجت‌های هوشمند دیگر امکان دسترسی به اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای دیگر را هم داشته باشند.
در نهایت و با توجه به آخرین تحقیقات IDC روی بیش از ۵۰هزار کاربر در ۲۶ کشور جهان، Samsung که محصولات متنوعی را به بازار ابزارها و دستگاه‌های پوشیدنی عرضه کرده، به عنوان معتبرترین برند این بازار و بالاتر از برندهای دیگری مانند Apple، Sony و Google قرار گرفته است.