خبرگزاری فارس- تلاش گوگل، فیس‌بوک و توییتر برای حضور پررنگ در بازار تبلیغات همراه، ارزش مالی این بازار را بیش از پیش افزایش داده است.
برآوردها نشان می‏دهد که ارزش این بازار به ۵/۳۱ میلیارد دلار رسیده و این رقم در ماه‏ها و سال‏های آینده باز هم افزایش خواهد یافت.
سه شرکت یادشده هر یک پلت‌فرم‏های تبلیغاتی اختصاصی خود را راه‏اندازی کرده‏‏اند و البته در حال حاضر شبکه‏های تبلیغاتی فیس‌بوک و توییتر موفق‏تر از گوگل عمل می‏کند. علت آن است که گوگل بیشتر در حوزه موتورهای جست‌وجو فعال است و تخصص کافی در حوزه پلت‌فرم‏های تبلیغاتی همراه ندارد.
براساس آمار موسسه تحقیقاتی EMarketer درحالی‌که سهم گوگل از بازار ۵/۳۱ میلیارد دلاری تبلیغات همراه در سال ۲۰۱۳ به ۴۹ درصد رسیده بود، این سهم امسال به ۴۷ درصد سقوط کرده است. در مقابل سهم فیس‌بوک از ۱۸ به ۲۲ درصد و سهم توییتر از ۴/۲ به ۷/۲ درصد رسیده است.
گوگل برای باقی ماندن در رقابت، ابزار تازه‏ای برای نمایش تبلیغات مرتبط با سلیقه کاربر در سایت یوتیوب به نام TrueView عرضه کرده، ولی این اقدام برای موفقیت در بازار تبلیغات همراه کافی نیست. زیرا شرکت‌های رقیب یعنی فیس‌بوک و توییتر برای حضور در بازار همراه تبلیغات پلت‌فرم‌های اختصاصی بر مبنای علایق کاربران طراحی کرده‏اند.در مقابل باید توجه داشت که اگرچه توییتر سهم مناسبی از این بازار ندارد، اما با خرید شرکت MoPub که در زمینه طراحی پلت‌فرم‌های تبلیغاتی در دنیای تلفن‌های همراه تخصص دارد آماده مقابله با رقبا است. شبکه خریداران خدمات MoPub بیش از یک میلیون گوشی و تبلت را در برمی‏گیرد که برابر با تعداد کاربران فعال سایت فیس‌بوک است.