پیشتازی اندروید و رشد کند ویندوز فون

دنیای اقتصاد: بازار موبایل‌ها، تبلت‌ها و ابزارهای دیجیتال شخصی هوشمند به سرعت در حال رشد و رونق است و به همین دلیل هم هست که سهم بازار پلت‌فرم‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف در این بازار در حال تغییر است. با این همه اما اندروید همچنان با بیشترین سهم، پیشتاز بازار محصولات دیجیتال شخصی هوشمند است و در مقابل ویندوزفون هنوز نتوانسته حضور چندان پر‌رنگی در این بازار داشته باشد. جدیدترین آمار و تحقیقات منتشرشده از سوی موسسه‌ تحقیقاتی Kantar Worldpanel هم این موضوع را تایید می‌کنند.

در این گزارش سهم بازار و میزان فروش دستگاه‌های مبتنی‌بر‌سیستم‌عامل‌های اندروید، ویندوزفون، iOS و بلک‌بری در بازارهای بزرگ هر قاره مانند آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، ایالات متحده آمریکا، چین، استرالیا، ژاپن مورد بررسی قرار گرفته است.

این گزارش نشان می‌دهد که در کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و بریتانیا محصولات هوشمند مبتنی‌بر سیستم‌عامل ویندوزفون در فصل اول سال ۲۰۱۴ رشد خوبی داشته‌اند.

به این ترتیب سهم بازار ابزارهای هوشمند مبتنی بر ویندوزفون در این فصل نسبت به فصل اول سال ۲۰۱۳ رشد ۶/۱ درصدی داشته است. ایتالیا در میان کشورهای اروپایی بیشترین طرفداران سیستم‌عامل ویندوزفون را در اختیار دارد و به‌همین دلیل این سیستم‌عامل بیشترین‌رشد را در این بازار تجربه کرده است. با این اوصاف میزان سهم بازار ویندوزفون در کشور ایتالیا در فصل اول سال‌جاری میلادی نسبت به سال گذشته، رشد ۹/۱۳ درصدی داشته است.

رشد ویندوزفون در ایتالیا ۳ درصد بیش از رشدی است که این سیستم‌عامل در مدت مشابه سال پیش تجربه کرده است. آلمانی‌ها اما هنوز چندان تمایلی به ویندوزفون ندارند. به‌همین دلیل هم این سیستم‌عامل در کشور آلمان در فصل اول سال ۲۰۱۴ با کاهش ۵/۰درصدی میزان سهم بازار خودش نسبت به فصل اول سال میلادی گذشته مواجه شده است. در مقابل سهم بازار اندروید با افزایش نسبی به ۷۷درصد در فصل اول ۲۰۱۴ رسیده است که این میزان در فصل اول ۲۰۱۳ برابر ۶/۷۳درصد بوده است. حتی ایتالیایی‌های طرفدار ویندوزفون هم شاهد رشد سهم بازار اندروید در کشور خودشان بوده‌اند، تا جایی که سهم اندروید از بازار ایتالیا از ۵/۶۲ درصد در فصل اول سال گذشته به ۷/۷۰ درصد در فصل اول امسال رسیده است.

اسپانیا اما گویا چندان روی خوشی به اندروید نشان نداده و به این ترتیب سهم اندروید از بازار اسپانیا از ۷/۹۳ درصد در فصل اول ۲۰۱۳ به ۶/۸۸ درصد در فصل اول امسال رسیده است. سهم بلک‌بری از بازار ابزارهای هوشمند اسپانیا اما به صفر رسیده است تا با بازار این کشور خداحافظی کند. ویندوزفون اما سهم ۳درصدی و iOS اپل هم سهم ۶/۷ درصدی از این بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

در مجموع در کشورهای اروپایی سیستم عامل iOS با رشد ۱/۰ درصدی و سهم ۲/۱۹درصدی از بازار را به خود اختصاص داده است. اندروید اما در این بازار رشد ۵/۱ درصدی را تجربه کرده است و در مقابل بلک‌بری تنها سهم ۱/۱ درصدی از بازار اروپا را در اختیار دارد که به سرعت در حال کاهش است.

«دومینیک سانبو» یکی از تحلیلگران موسسه Kantar در این مورد می‌گوید: «گوشی مدل Luima ۵۲۰ یکی از مهم‌ترین عوامل رشد نوکیا در بازارهای در حال توسعه است. این گوشی درواقع انتخاب خریدارانی است که می‌خواهند برای اولین بار کار با موبایل‌های هوشمند را تجربه کنند و از سیستم عامل سیمبین به ویندوزفون مهاجرت کرده‌اند. در حال حاضر رقابت در بازار‌های در حال توسعه به هدف اصلی شرکت‌های تولیدکننده بزرگ تبدیل شده است؛ تا جایی که این شرکت‌ها به دنبال تولید و عرضه موبایل‌های هوشمند میان‌‌رده و ارزان‌قیمت هستند.

گوشی Moto G از موتورولا و مدل Galaxy S۳ و Galaxy S۳ mini یکی از پرطرفدارترین مدل‌ها در بازار این کشورها هستند.»

در واقع بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار معتقدند که موبایل‌های هوشمند اندرویدی ارزان‌قیمت بیشترین تاثیر را بر افزایش سهم بازار و حفظ حاکمیت سیستم‌عامل اندروید در بازار جهانی دارند و به همین دلیل هم هست که شرکت‌های تولیدکننده برای حضور پررنگ در این بازار ترجیح می‌دهند به طراحی و تولید موبایل‌های هوشمند اندرویدی روی بیاورند. در ایالات متحده آمریکا سیستم‌عامل ویندوزفون توانست در فصل اول سال ۲۰۱۴ سهم

۳/۵ درصدی از بازار محصولات شخصی هوشمند را در اختیار بگیرد که این میزان نسبت به فصل اول سال ۲۰۱۳ کاهش ۳/۰‌درصدی داشته است. در این میان کاهش ۸/۷ درصدی سهم بازار سیستم‌عامل iOS جالب توجه است. این در حالی است که بسیاری معتقدند که بیشترین فروش موبایل‌های هوشمند اپل در بازار آمریکا اتفاق می‌افتد. حالا سیستم‌عامل iOS توانسته سهم ۹/۳۵ درصدی از بازار این کشور را در اختیار بگیرد تا بعد از اندروید عنوان دومین سیستم‌عامل پرفروش در بازار محصولات هوشمند آمریکا را به خود اختصاص بدهد.

اتفاق مشابهی هم در بازار چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار موبایل جهان و البته آسیا هم افتاده است. به این ترتیب در بازار چین سیستم‌عامل اندروید با افزایش ۱/۸ درصدی نسبت به فصل اول سال گذشته میلادی، در فصل اول امسال سهم ۸۰ درصدی را به خود اختصاص داده است و بعد از آن سیستم‌عامل iOS قرار گرفته است؛ هر چند اپل در این فصل شاهد کاهش میزان فروش محصولات هوشمندش در بازار چین هم بوده است.