دنیای‌اقتصاد: محصولات گوگل معمولا طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارند. از سیستم‌عامل متن باز اندروید گرفته تا کروم بوک‌ها و مرورگر کروم آن؛ همیشه مورد توجه کاربران زیادی قرار دارند. درست به همین دلیل هم هست که هر روز محبوبیت مرورگر کروم گوگل در بازارهای جهانی بیشتر و بیشتر می‌شود تا جایی که آمارهای مختلف نشان از افزایش ترافیک آن دارند. این آمار را به تازگی موسسه Net Application اعلام و منتشر کرده است. بر اساس این آمار مرورگر فایر فاکس که رقیبی جدی برای کروم به حساب می‌آید، به‌تدریج شاهد کاهش تعداد کاربرانش است و به این ترتیب سهم خودش از بازار مرورگرها را به رقیب بزرگش در گوگل واگذار می‌کند.

با این اوصاف مرورگر کروم گوگل ترافیک بیشتری نسبت به فایرفاکس در کامپیوترهای خانگی و رومیزی در اختیار دارد. با این حال اما مرورگر کروم همچنان و با وجود غلبه بر فایرفاکس در رتبه دوم پرطرفدارترین مرورگرهای اینترنتی دنیا قرار دارد. بر اساس آمار منتشر شده از سوی Net Applications، در ابتدای سال ۲۰۱۴ بیش از ۹/۱۷ درصد از کاربران اینترنت جهان از مرورگر کروم استفاده می‌کنند درحالی‌که این رقم برای کاربران فایرفاکس به ۱۷ درصد رسیده است. این میزان در ماه دوم سال میلادی جاری برای مرورگر کروم به ۵/۱۷ درصد رسیده است. مرورگر کروم در ماه ژانویه با پشت سر گذاشتن فایرفاکس توانست در ماه‌های بعدی هم این جایگاه خودش را حفظ کند.

سهم فایرفاکس از بازار مرورگرها هم از ۲/۱۷ درصد در ماه فوریه به ۱۷ درصد در ماه آوریل رسید.

در واقع می‌توان گفت که کروم و فایرفاکس در جهت عکس یکدیگر حرکت می‌کنند. کروم در آوریل سال ۲۰۱۳ میلادی با در اختیار داشتن سهم ۳/۱۶ درصدی از ترافیک کل وب، رتبه‌ سوم را در رتبه‌بندی مرورگرها در اختیار داشت، درحالی‌که فایرفاکس با در اختیار داشتن سهم ۳/۲۰ درصدی در همان زمان، فاصله زیادی با کروم داشت.

با این همه اما رتبه‌ اول بازار مرورگرهای اینترنتی همچنان در اختیار اینترنت اکسپلورر مایکروسافت است که با سهم ۸/۵۷ درصدی بیشترین تعداد کاربران را در سرتاسر جهان به خودش اختصاص داده است.

هرچند میزان استفاده از اینترنت اکسپلورر در ماه‌های اخیر نوسانات زیادی داشته و حتی در مواردی کاهش پیدا کرده است، اما در مقایسه با سهم ۵۵ درصدی این مرورگر از بازار مرورگرهای اینترنتی در ماه آوریل سال گذشته، می‌توان پیشرفت مرورگر مایکروسافت را مثبت ارزیابی کرد. کشف حفره امنیتی جدیدی در مرورگر اینترنت اکسپلورر کمی شرایط را برای آن سخت کرد تا جایی که حتی بعضی از آژانس‌های امنیتی بریتانیایی و آمریکایی توصیه کردند که کاربران تا اطلاع ثانوی از این مرورگر استفاده نکنند.

مایکروسافت هم بیانیه‌ای را در مورد شیوه استفاده از این مرورگر به صورت امن منتشر کرده است تا از کاهش سهم بازار مرورگر اینترنت اکسپلورر جلوگیری کند.

بد نیست بدانید که آمارهای ارائه شده توسط Net Application با آمارهای موسسات تحلیلی و تحقیقاتی دیگر تفاوت‌های قابل توجهی دارد. به عنوان نمونه آمار منتشر شده توسط StatCounter نشان می‌دهد که مرورگر کروم در حال حاضر حاکمیت مطلق بازار مرورگرهای اینترنتی را در اختیار دارد که در واقع علت این موضوع استفاده از الگوهای متفاوت برای استخراج داده‌ها و در نهایت رتبه‌بندی مرورگرها است.

موسسه Net Applications تعداد بازدید‌های منحصربه‌فرد در هر روز را مبنای محاسبات و آمارهای خودش قرار می‌دهد، درحالی‌که موسسات تحقیقاتی دیگر از میزان کلی صفحات بازدید شده بهره می‌گیرند.

غلبه مرورگر کروم بر فایرفاکس