دنیای اقتصاد: طرفداران محصولات اپل و به‌خصوص آی‌فون این روزها در انتظار معرفی نسل جدید این گوشی یعنی آی‌فون ۶ هستند. مطابق روند سال‌های گذشته این گوشی جدید قرار است در پاییز امسال معرفی شود، درحالی‌که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار معتقدند که این گوشی بهتر است آنقدر جذاب و البته ارزان‌قیمت باشد تا اپل را در جنگ با اندروید پیروز کند. در حقیقت روند رشد چشمگیر اکوسیستم اندروید در سال‌های گذشته و از دست دادن بخشی از سهم بازار اپل به آن، تهدیدی بزرگ برای اپل در بازار به حساب می‌آید. حالا اپل سهمی کمتر از ۱۵ درصد از بازار جهانی موبایل‌های هوشمند را در اختیار دارد، درحالی‌که این سهم برای اندروید به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد.

در فصل سوم سال ۲۰۱۳ موسسه تحقیقاتی IDC اعلام کرد که سیستم عامل اندروید شرکت گوگل سهم ۷۸ درصدی از کل بازار جهانی موبایل‌های هوشمند را در اختیار دارد و سهم اپل از این بازار به ۱۸ درصد می‌رسد. حالا اما این موسسه تحقیقاتی اعلام کرده است که اندروید در سال ۲۰۱۴ سهم ۲/۸۰ درصدی از بازار جهانی موبایل‌های هوشمند را به خود اختصاص می‌دهد و این سهم برای اپل تنها به ۸/۱۴ درصد خواهد رسید.

از طرفی حتی درآمد حاصل از فروش اپلیکیشن‌های اندرویدی هم از درآمد حاصل از فروش اپلیکیشن‌های iOS فراتر رفته است تا در نهایت کارشناسان و فعالان بازار به این نتیجه برسند که به‌طور کلی اندروید با سرعت بیشتری از اپل جلوتر می‌رود و فاصله می‌گیرد. درحالی‌که اپل همچنان سعی دارد سهم بازار خودش را حفظ کند، اندروید به‌تدریج باقیمانده بازار جهانی موبایل‌های هوشمند را می‌بلعد. این روزها کیفیت تولید و کارآیی موبایل‌های هوشمند اندرویدی هم به تدریج بهتر و بهتر می‌شود تا بالاخره در رقابت بازار، بتوانند از آی‌فون‌های اپل پیشی بگیرند.

آخرین بررسی‌ها و پیش‌بینی‌های موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸ با اینکه صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند اندرویدی تا ۴۰۴ میلیون دستگاه افزوده می‌شود، اما سهم این سیستم عامل از بازار جهانی موبایل‌های هوشمند به ۶/۷۷ درصد کاهش پیدا می‌کند. در مقابل اما پیش‌بینی شده است که در سال ۲۰۱۸ میزان صادرات جهانی موبایل‌های آی‌فون شرکت اپل تنها ۶۳ میلیون دستگاه افزایش پیدا می‌کند و سهم آن از بازار جهانی موبایل‌های هوشمند هم به ۷/۱۳ درصد خواهد رسید. به این ترتیب اپل نه تنها سهم خودش از این بازار را نمی‌تواند افزایش بدهد، بلکه آن را به اندروید و ویندوزفون می‌بازد.

همچنین کارشناسان IDC پیش‌بینی کرده‌اند که تا پنج سال آینده بیشترین رشد برای بازار موبایل‌های هوشمند در سراسر جهان در کشور چین و منطقه آسیا رخ خواهد داد. نکته مهم اینکه در این مناطق مدت‌ها است که اندروید حاکمیت مطلق بازار را در اختیار دارد. تحلیلگران بازار معتقدند که استراتژی اپل برای بازار شرق که در توزیع کم و قیمت بالا است، نتوانسته موفق باشد و بهتر است اپل برای ادامه حضور در این بازار این استراتژی را تغییر دهد. شاید به همین دلیل هم بود که اپل همکاری گسترده‌ای را با اپراتور بزرگ China Mobile در ماه ژانویه گذشته آغاز کرد.

در واقع قیمت عامل مهم و تاثیرگذاری است و یکی از بزرگ‌ترین دلایل موفقیت اندروید هم همین موضوع است. بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد که متوسط قیمت فروش جهانی موبایل‌های هوشمند اندرویدی از ۲۰۰ دلار به بالا است و این رقم برای اپل از ۶۰۰ دلار به بالا می‌رسد. با این اوصاف آی‌فون‌های اپل قیمتی حدود سه برابر بیشتر از موبایل‌های هوشمند اندرویدی دارند. با این همه اما تاریخ نشان داده است که محصولات دیجیتالی به تدریج به سمت ارزان‌تر و با کیفیت‌تر شدن پیش می‌روند. حالا با این اوصاف باید دید این جنگ رقابتی به کجا می‌رسد.

آیا اپل شکست می‌خورد؟

آیا اپل شکست می‌خورد؟