دنیای‌اقتصاد: چاپ‌عکس، پوستر، متون و مطالب مختلف و... اموری هستند که دستگاه‌های چاپ خانگی و اداری به‌ویژه چندکاره‌ها که طی سال‌های اخیر بسیار محبوب شده‌اند به‌خوبی از عهده آنها برمی‌آیند و نیاز‌های خانگی و اداری کاربران را به خوبی رفع می‌کنند. این موضوع باعث شده تا امروزه اکثر دارندگان کامپیوتر این خدمات را به یک نمونه قدیمی یا پیشرفته و خانگی و اداری چاپگرها محول کنند و کمتر به سراغ دفاتر خدماتی بروند.

کاهش قیمت ماشین‌های اداری و گسترش عرضه مواد مصرفی نیز مزید بر علت شده و موجب شده است تا بازار خرید و فروش این کالا رونق گیرد.

اما رونق بازار ماشین‌های اداری سودی را عاید فعالان بازارش نکرده و به همین دلیل کسبه روی فروش مواد مصرفی تمرکز کرده‌اند.

این حال و روز بازار ماشین‌های اداری طی ۴ تا ۵ سال اخیر است. اگر می‌خواهید از وضعیت بازار این کالا در ماه‌های اخیر مطلع شوید این گزارش را بخوانید:

بازار ماشین‌های اداری و مواد مصرفی در یک نگاه

به گفته کارشناسان می‌توان گفت فروش چاپگر از نظر فعالان بازار این کالا نوعی سرمایه‌گذاری است که پای مشتریان بیشتری را به بازار مواد مصرفی باز می‌کند.

یکی از فعالان بازار ماشین‌های اداری و مواد مصرفی در خیابان ایرانشهر در این باره می‌گوید: طی سال‌های اخیر وضعیت بازار ماشین‌های اداری به همین منوال بوده و اکثرا کسبه به سود حاصل از فروش کارتریج، تونر و سایر مواد مصرفی دل بسته‌اند. به همین دلیل رقابت چندانی در بازار ماشین‌های اداری وجود ندارد.

این فعال بازار افزود: اما کارتریج‌های اورجینال نیز قیمتی گران دارند و برای خریداران، به‌ویژه آن دسته که استفاده روزانه زیادی از این دستگاه‌ها دارند خرید نمونه‌های اورجینال صرفه اقتصادی ندارد. به همین دلیل بازار به راهکار جدیدی برای از دست ندادن مشتریان و کسب سود بیشتر دست یافته است.

درست است. منظور عرضه نمونه‌های طرح و غیر اورجینال و همچنین نمونه‌های شارژی است. به گفته کارشناسان در حال حاضر اکثر کارتریج و تونرها نمونه‌های غیراورجینالی هستند که سود زیادی را عاید عرضه‌کنندگان می‌کند.

کارتریج‌هایی که اگر چه طی سال‌های اخیر اتحادیه و سایر ارگان‌ها تلاش بسیاری برای جمع‌آموری آنها از سطح بازار کردند، اما در نهایت گویا پذیرفتند که توان جمع‌آوری این نمونه‌ها را از بازار نداشته و در نتیجه اتحادیه صنف فناوران رایانه استان تهران اعلام کرد در صورتی که فروشنده هنگام فروش کارتریج و تونر طرح یا شارژی یا تقلبی، در این مورد به خریدار اطلاع‌رسانی کند ما با وی برخوردی نمی‌کنیم. به عبارتی گویا مشکل اتحادیه عرضه کالای تقلبی به بازار نبوده و موضوع تنها فروش کالای طرح یا غیر اورجینال به اسم کالای اصلی بوده است.

در هر حال در حال حاضر همین کارتریج‌های تقلبی بازار ماشین‌های اداری و مواد مصرفی را سر پا نگه داشته و سود سرشاری عاید فعالانش می‌کنند.

برندهای مطرح بازار چاپگر

براساس اعلام فعالان بازار برندهای اچ‌پی، کانن، اپسون و سامسونگ از مطرح‌های بازار هستند که در این بین اچ پی سهم فروش و محبوبیت بیشتری دارد.

فعالان بازار می‌گویند: علت محبوبیت چاپگرهای این برند سابقه خوب این برند است. علاوه‌بر این، گروهی می‌گویند به علت اینکه کارتریج‌های اچ پی در بازار به وفور وجود دارند خریداران تصمیم می‌گیرند چاپگری از همین مارک خریداری کنند.

یکی از فعالان بازار با بیان اینکه کاهش رقابت به‌دلیل حضور پرقدرت HP در بازار ماشین‌های اداری است، گفت: فعالان بازار پذیرفته‌اند که این برند حرف اول را در بازار ماشین‌های اداری می‌زند. به همین دلیل، موضع همه برندها در بازار این کالا و همچنین موادمصرفی مشخص است. به گفته این فعال بازار، در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد فروش بازار چاپگر در اختیار برند اچ پی است. وی افزود: در زمینه مواد مصرفی نیز حدود ۸۰ درصد نیاز بازار کارتریج و تونر را برند اچ پی تامین می‌کند.

همچنین براساس گزارش منتشر شده از سوی باشگاه فعالان آی‌سی‌تی، برند HP بیشترین سهم فروش بازار چاپگر را به خود اختصاص داده است.

در این گزارش آمده است که این برند محبوب با کسب ۲/۳۷ درصد از سهم محبوبیت بازار چاپگر در رتبه نخست ایستاده است.

این درحالی است که فعالان بازار سهم فروشی بیش از ۵۰ درصد در بازار برای چاپگرهای این برند اعلام کرده‌اند.

در هر حال، باشگاه فعالان آی‌سی‌تی پس از HP برند CANON را با کسب ۱/۲۱ درصد از سهم محبوبیت بازار دومین برند محبوب در بازار چاپگر معرفی کرد. SAMSUNG نیز با کسب ۵/۱۴ درصد مقام سوم محبوب‌های بازار چاپگر را از آن خود کرده است. پس از این برند هم EPSON با کسب ۳/۱۱ درصد در رده بعدی محبوب‌های بازار چاپگر ایستاده‌ است.

BROTHER نیز برند پنجم محبوب در بازار چاپگر ایستاده است. باشگاه فعالان آی‌سی‌تی سهم محبوبیت چاپگرهای این برند را در حدود ۲/۱۰ درصد اعلام کرده است. نتایج این نظرسنجی همچنین مشخص کرده است که برندهای دیگر موجود در بازار چاپگر نیز سهم کمی در حدود ۵ درصد از محبوبیت بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

بازار چاپگر همچنان در تسخیر مواد مصرفی است