اختلالات اینترنت به ما مربوط نیست

خبرگزاری مهر: درحالی که هفته گذشته خبرهایی در خصوص حمله هکر‌ها و هک سرویس‌های DNS‌ شرکت ارتباطات زیرساخت شنیده شد این شرکت هرگونه اختلال در این سرویس را تکذیب کرد. معاون شرکت ارتباطات زیرساخت در این خصوص گفت: DNS یک سرویس رایگان برای کاربران و شرکت‌های اینترنتی محسوب می‌شود که آدرس‌های حرفی اینترنت را به آدرس‌های عددی تبدیل می‌کند و برای ارائه سرویس دیتا، یک سرویس ضروری محسوب می‌شود و بدون آن امکان اتصال ارتباط وجود ندارد.

حسن کریمی با بیان اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت مانند سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت، سرویس DNS می‌دهد ادامه داد: حدود دو هفته گذشته سرویس DNS برخی شرکت‌های اینترنتی، دچار اختلال شد؛ در اینکه این اختلال ناشی از هک و حمله یا اختلال نرم‌افزاری بوده اطلاعاتی در دست نیست، چرا که این سیستم‌ها در اختیار زیرساخت نبوده و این شرکت‌ها باید خود در این زمینه اظهارنظر کنند؛ اما برخی از این شرکت‌ها که دچار اختلال شدند DNS خودشان را به DNS زیرساخت انتقال دادند و مشترکان این شرکت‌ها از DNS زیرساخت سرویس گرفتند.

کریمی با تاکید بر اینکه خوشبختانه DNS‌های زیرساخت در طول دو هفته اخیر هیچ‌گونه اختلالی در ارائه سرویس نداشته است، افزود: ما توانستیم تمامی ترافیکی را که از طرف شرکت‌های اینترنتی که با این مشکل مواجه شده بودند و سرورهای خود را به زیرساخت برگردان کرده بود انتقال دهیم. همچنین حسن کریمی در مورد بروز برخی اختلالات در دسترسی به اینترنت و قطعی برخی سایت‌های اینترنتی تاکید کرد: هیچ‌گونه اختلالی در شبکه ارتباطات زیرساخت گزارش نشده است. وی با بیان اینکه قطعی و عدم دسترسی به سایت‌های اینترنتی مربوط به شبکه زیرساخت نیست، افزود: هیچ مشکلی در شبکه زیرساخت که منجر به اختلال و قطعی اینترنت باشد گزارش نشده است.

ممکن است اختلال مربوط به سرویس ارائه شده از سوی شرکت‌های اینترنتی باشد؛ شرکت زیرساخت به لایه‌های پایین‌تر مانند شرکت‌های اینترنتی، اشرافیت سیستمی ندارد و در مورد بروز اختلال از سوی این شرکت‌ها، با قطعیت نمی‌توان چیزی را اعلام کرد.

کریمی افزود: کاربران درصورت مشاهده هرگونه اختلال در دسترسی، باید موضوع را از سرویس‌دهنده اینترنت - pap‌ها و مخابرات- پیگیری کنند، چرا که در لایه دسترسی باید سرویس‌دهندگان پاسخگو باشند و در لایه‌های شبکه، موضوع به شرکت ارتباطات زیرساخت مربوط می‌شود که هم‌اکنون در این لایه، وضعیت نرمال است.