عقب‌گرد تکنولوژیک!

دنیای‌اقتصاد- سال‌ها است که هارددیسک‌های اکسترنال وظیفه خطیر نگهداری و انتقال اطلاعات کاربران کامپیوتر را به‌عهده دارند و در انجام این کار موفق عمل کرده‌اند. محبوبیت بالای هارددیسک‌های اکسترنال طی سال‌های اخیر نشانه کاربری مطلوب این کالا بوده است. اما از آنجا که تکنولوژی با سرعت برق‌آسایی در حال پیشرفت است، کالاهایی با کارآیی بیشتر در زمینه نگهداری و انتقال اطلاعات به بازارهای جهانی و به تبع آن در بازار ایران عرضه شده است. کالاهایی نظیر هاردهای SSD یا SSD‌های مبتنی بر فلش که سرعت بیشتری در انتقال اطلاعات دارند. البته این نوع هاردها به‌دلیل قیمت گرانی که دارند در بازار ایران چندان مخاطب ندارند، اما در هر حال کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند به‌زودی این هاردهای حرفه‌ای و پرسرعت پا جای پای هاردهای HDD که فعلا در بازار محبوب هستند گذاشته و بازار را در دست می‌گیرند.

وفاداری خریداران ایرانی به تکنولوژی‌های قدیمی

اگرچه کارخانه‌های تولیدکننده هارددیسک در سراسر دنیا روی تولید هارددیسک‌های SSD تمرکز کرده و در بازار این کالا شاهد عرضه این نوع هاردها با برندهای گوناگون هستیم، اما در بازار ایران این هاردها مخاطبان چندانی ندارند و همچنان بیشترین میزان تقاضا در بازار هارد ایران مربوط به هارددیسک‌های اکسترنال HDD است.

نکته دیگر این است که اکثر تقاضاها برای هارددیسک‌های اکسترنال مربوط به نمونه‌های کم‌ظرفیت مبتنی بر تکنولوژی قدیمی USB ۲.۰ است.

کارشناسان می‌گویند؛ علت این اتفاق در بازار ایران قیمت گران محصولات مبتنی بر تکنولوژی‌های جدید است.

علی دادگر یکی از فعالان بازار هارددیسک در بازار کامپیوتر پایتخت در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: طی ماه‌های گذشته به‌دلیل رشد قیمت‌ها در بازار کامپیوتر توجه اکثر خریداران کالاهای کامپیوتری به سمت محصولات ارزان‌قیمت جلب شد.

به گفته وی، البته از زمانی که به‌دلیل کاهش حجم تولیدات کارخانه‌های سازنده هارد قیمت‌ها در بازار جهانی و در پی آن بازار ایران افزایش یافت، میزان تقاضا برای هارددیسک کاهش یافت و محدوده تقاضا به نمونه‌های ارزان‌قیمت اختصاص یافت.

این فعال بازار افزود؛ طی ۶ ماه اخیر هم با توجه به اینکه موجودی کالا در بازار کم شده است و قیمت‌ها روندی صعودی در پیش گرفته است در بازار هارددیسک شاهد کاهش حجم نمونه‌های حرفه‌ای و گران و همچنین نمونه‌های ارزان محبوب هستیم.

مرتضی کازرونی یکی دیگر از فعالان بازار تجهیزات کامپیوتری هم با بیان این مطلب که قیمت عامل اصلی در تغییرات رفتاری خریداران است به «دنیای‌اقتصاد» گفت: اگر قیمت هاردهای SSD یا نمونه‌های حرفه‌ای‌تر در بازار کاهش یابد، شاهد خواهید بود که میزان تقاضا تا چه حد افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، البته بخشی از محبوبیت و تقاضای پایین برای هاردهای مبتنی بر تکنولوژی جدید مربوط به عدم آگاهی و اطلاعات غلط کاربران است. به‌طوری‌که در حال حاضر برخی هنوز با هاردهای SSD آشنا نیستند و نمی‌دانند این هاردها چه تفاوتی بانمونه‌های قدیمی‌تر دارند.

به گفته وی، تفاوت اصلی SSD با هارد دیسک این است که هارد دیسک HDD الکترومکانیکی است، اما SSD الکترونیکی.

به عبارتی هارددیسک دارای اجزا و قطعات متحرکی است، به طوری که هارددیسک دارای صفحات مغناطیسی است که به دور محور خود می‌چرخند و اطلاعات روی آن صفحات ذخیره می‌شود. بنابراین مدت زمانی طول می‌کشد تا این دیسک‌ها چرخیده و در موقعیت مناسب برای خواندن یا نوشتن داده قرار گیرند.

بر خلاف هارد دیسکHDD، SSD‌ها هیچ قطعه متحرکی ندارند و اطلاعات را روی میکروچیپ‌ها ذخیره می‌کنند، مانند فلش دیسک‌های USB اما بسیار سریع‌تر. همچنین SSD‌ها می‌توانند بلافاصله شروع به نوشتن یا خواندن اطلاعات کنند زیرا نیازی به زمان برای جابه‌جایی قطعات متحرک نیست.

وی افزود؛انواع پیشرفته‌تری از هارددیسک نیز وجود دارد که کاربری بسیار حرفه‌ای دارد و به هاردهای تخصصی معروفند و قیمت گرانی دارند.

آینده بازار هارددیسک

فعالان بازار با اشاره به این موضوع که فعلا بازار هارددیسک روزهای بسیار بی‌رونقی را سپری می‌کند به «دنیای اقتصاد» گفتند؛ محموله‌های جدید هارددیسک در راه بازارند و به‌زودی مشکل کاهش موجودی در بازار رفع می‌شود.

محسن اتابکی یکی از فعالان بازار تجهیزات جانبی کامپیوتری در این باره گفت؛ البته محموله‌های جدید و همچنین آنچه در حال حاضر در بازار موجود است شامل محصولاتی است که شاید دو تا سه سال است نام آنها در فضای عمومی بازار کامپیوتر شنیده می‌شود.

به گفته وی، تا همین دو سال تا سه سال قبل، برندهای سی‌گیت، وسترن دیجیتال، توشیبا و... بازار هارددیسک را در دست داشتند، اما اکنون این برند یا در بازار وجود ندارند یا بسیار کمیاب‌ هستند.

یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر هم با تایید گفته‌های همکارش به «دنیای‌اقتصاد» گفت در حال حاضر برندهای ای‌دیتا، سیلیکون پاور، اپیسر در بازار محبوب هستند. ضمن اینکه برندهای دیگری نظیر بوفالو و... که تاکنون کمتر نامی از آنها به گوش رسیده است نیز در بازار حضور دارند که قیمت گرانی دارند.

فعالان بازار افزودند: در صورت ورود محموله‌های وارداتی جدید و متعادل شدن قیمت‌ها بازار به حالت عادی بازمی‌گردد.