دنیای‌اقتصاد: وقتی مردم درباره پخش فایل‌های ویدئویی روی تلویزیون صحبت می‌کنند، از تلویزیون‌های هوشمند و ابزارهای تخصصی مانند Apple TV و Roku به‌عنوان محبوب‌ترین دستگاه‌ها در این زمینه یاد می‌کنند. در این میان اما کنسول‌های بازی ویدئویی چه می‌شوند؟ این دستگاه‌ها واقعا بخش بزرگ و قابل‌توجهی از بازار جهانی دستگاه‌های قابل ارتباط با تلویزیون‌ها را در اختیار دارند. جدیدترین بررسی‌ها و آمارهای منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی BI Intelligence هم در این زمینه این موضوع را تایید می‌کند. بازار دستگاه‌های قابل ارتباط با تلویزیون درواقع شامل تلویزیون‌های هوشمند با امکان ارتباط با اینترنت، دستگاه‌های پخش ویدئویی و کنسول‌های بازی مبتنی بر اینترنت هستند.

کنسول‌های بازی ویدئویی با قابلیت‌هایی که برای پخش آنلاین ویدئو دارند، در حال حاضر سهم ۵۴ درصدی از بازار جهانی دستگاه‌های قابل ارتباط با تلویزیون را در اختیار دارند. تلویزیون‌های هوشمند یا همان تلویزیون‌های مبتنی بر اینترنت ۳۸ درصد از سهم این بازار را به خود اختصاص داده‌اند و درنهایت دستگاه‌های پخش ویدئویی مانند Apple TV، Roku و Chromecast هم کمتر از ۱۰ درصد از سهم این بازار را در اختیار دارند.

این موضوع از نظر کارشناسان و فعالان بازار این محصولات جالب توجه است. در حالی که بسیاری معتقدند کار با تلویزیون‌های هوشمند به خاطر کاربری ساده آن برای همه افراد راحت است و به همین دلیل هم انتظار می‌رود سهم این محصولات از بازار جهانی دستگاه‌های قابل ارتباط با تلویزیون بیشتر باشد. این در حالی است که گویا کنسول‌های بازی ویدئویی طرفداران زیادی دارند و به همین دلیل بیشترین سهم از بازار را به خود هم اختصاص داده‌اند.

گزارش اخیر BI Intelligence نشان می‌دهد که نیمی از کاربران خانگی در آمریکا در حال حاضر دست‌کم یک کنسول بازی ویدئویی دارند و جالب اینکه بیش از یک سوم این افراد از این کنسول‌های بازی برای پخش آنلاین برنامه‌های تلویزیونی و فیلم روی تلویزیون‌های خود استفاده می‌کنند. به این ترتیب حدود ۱۹میلیون کاربر خانگی در آمریکا از کنسول‌های بازی ویدئویی خود برای پخش آنلاین روی تلویزیون بهره می‌برند.

استفاده از کنسول‌های بازی ویدئویی به‌عنوان دستگاه‌های پخش آنلاین روی تلویزیون، تنها به کاربران جوان محدود نمی‌شود. یک تحقیق انجام شده توسط موسسه Deloitte در این زمینه نشان می‌دهد که کاربران نوجوان و جوان کنسول‌های بازی ویدئویی بیشترین تمایل را به استفاده از این دستگاه‌ها برای پخش آنلاین ویدئو روی تلویزیون‌ها دارند.

با این حال اما این کار حتی در میان کاربرانی با سن و سال بیشتر هم رایج است. بر اساس این گزارش ۳۲ درصد از کاربران کنسول‌های بازی بین ۳۱ و ۴۷ ساله اعلام کرده‌اند که از کنسول‌های بازی ویدئویی خود برای پخش آنلاین فیلم و ویدئو از سرویس‌هایی مانند Netflix و Hulu استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که حدود ۲۱ درصد از کاربران بین ۴۶ تا ۶۶ ساله این کنسول‌ها هم به این کار علاقه دارند و آن را انجام می‌دهند.

به این ترتیب کنسول‌های بازی برای پخش آنلاین ویدئو طرفداران بیشتری نسبت به تلویزیون‌های هوشمند و دستگاه‌های تخصصی پخش آنلاین ویدئویی دارند و تجربه جالبی برای پخش ویدئویی را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند.

کنسول‌های بازی پرطرفدارترین ابزار پخش آنلاین ویدئویی