خبرگزاری مهر: موتور صوتی رسا که دارای نرم‌افزار تبدیل متن به گفتار به زبان فارسی است توسط پژوهشگران ایرانی ساخته شد. این موتور دارای صدای طبیعی انسانی است. سمیه باقربیگی ایده پرداز موتور صوتی رسا گفت: شرکت دانش بنیان رسا در حوزه پردازش متن، گفتار و تصویر با استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی در زمینه تکنولوژی شبیه‌سازی صدا فعالیت می‌کند.

وی افزود: شبیه‌سازی صدا با دقت ۸۵ درصد، بیشتر برای نابینایان و کم بینایان با نرم‌افزاری قابل نصب روی تلفن همراه ایده‌پردازی شده تا این افراد بتوانند متن‌های موجود در تلفن همراهشان را درک کنند.

باقربیگی با توضیح اینکه استفاده از نرم‌افزار تبدیل متن به گفتار فارسی کاربردهای متفاوتی دارد، گفت: این نرم‌افزار علاوه‌بر قابلیت نصب روی تلفن همراه با سیستم عامل سیمبین، قابلیت نصب روی رایانه را نیز دارد که فرد استفاده‌کننده می‌تواند به عنوان موتور رسمی رسا از موبایل بانک، اینترنت بانک، تلفن بانک و همچنین از سیستم‌های خود پرداز به صورت صوتی نیز بهره ببرد.

وی اظهار کرد: تاکنون این نرم‌افزارها با صدای روباتیک بوده است، اما برای اولین بار نرم‌افزار تبدیل متن به گفتار روی سیستم بانک مسکن راه‌اندازی شد که تاکنون روی هیچ‌یک از سیستم‌های خودپرداز بانکی شبیه‌سازی صدای انسانی دیده نشده است.

این محقق با اشاره به مزایای این نرم‌افزار گفت: با نصب نرم‌افزار پردازش متن، گفتار و تصویر امکان گوش دادن به کتاب، اخبار و پیامک برای هر فردی فراهم می‌شود. همچنین این افراد هنگام رانندگی هم می‌توانند بدون نیاز به تماس با تلفن همراه خود از این نرم‌افزار بهره بگیرند.